Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Golden Sun: Dark Dawn


Door Gideon op 29-12-2010 om 08:26
Bron: Gamed

Na het grote succes van Golden Sun en Golden Sun: The Lost Age op de Game Boy Advance was het alleen maar wachten op een vervolg op de Nintendo DS. Dit wachten duurde velen male langer dan verwacht en toen we eigenlijk de hoop al weer hadden opgegeven, kwam de zon alsnog op. Is het een stralende dag geworden of blijft het mistig?

Golden Sun: Dark Dawn speelt zich 30 jaar na het avontuur in Golden Sun en Golden Sun: The Lost Age af. Weyard, de wereld in de Golden Sun serie, is drastisch veranderd na de gebeurtenissen in de Game Boy Advance delen. Dorpen zijn vernietigd, steden verplaatst, woestijnen in oceanen veranderd en andersom. Kortom, een makkelijke manier om een bekende wereld ietwat te veranderen zodat het voor oude bekenden zowel nostalgisch als nieuw aanvoelt. Een goede keuze, mede omdat ook het verhaal aansluit op de gebeurtenissen uit de eerste twee delen. Het is voor spelers die ervaren zijn met de serie een genot om oude karakters en locaties weer te zien en om te ervaren hoe het verhaal zich nog verder uitbouwt. Mocht je de GBA titels niet hebben gespeeld, schrik dan niet, ontwikkelaar Camelot Software heeft een uitstekende encyclopedie ingebouwd. Wordt er in een gesprek verwezen naar een gebeurtenis, karakter of locatie uit de vorige delen, dan kun je deze aanklikken voor extra achtergrond informatie. Een uitstekende keuze!

Golden Sun: Dark Dawn besteedt veel aandacht aan het verhaal. In dit opzicht is de game niet anders dan zijn voorgangers, ook hier werd, helemaal voor een handheld RPG, veel tekst gebruikt. Sommige gesprekken willen nog wel eens te lang doorgaan over kleinigheden: de één vindt het heerlijk, de ander kan er niet tegen. Mocht jij bij de tweede groep horen, dan is Golden Sun niet voor jou bestemd. Het voordeel is dat de karakters meer gaan leven bij de speler en hierdoor een eigen identiteit krijgen. Hoewel het hoofdpersonage Matthew, zoon van de held Isaac uit het eerste deel, zelf geen tekst heeft kun je af en toe via een viertal emoties wel reageren op datgene wat er tegen hem gezegd wordt. Dit had een leuke toevoeging kunnen zijn, ware het niet dat je antwoord eigenlijk geen echte invloed heeft op de voortgang van het verhaal, dat op zich overigens goed in elkaar steekt.


Qua verhaal zit het prima in Golden Sun: Dark Dawn, maar kan de game ook op gameplay gebied stralen? Ja, dat kan het zeker, als je niet teveel vernieuwing verwacht. In de basis doet de game namelijk niets nieuws in vergelijking met het origineel. Wederom lopen we van stadje naar stadje, terwijl we ondertussen monsters verslaan en puzzels oplossen. Het vechten gaat nog steeds turn-based en wordt willekeurig geïnitieerd. Je geeft voor een beurt aan welke karakter wat gaat doen, zoals aanvallen, psynergie (magie) gebruiken, verdedigen of voorwerpen inzetten. Uniek in de Golden Sun serie is het gebruik van de Djinn, Pokémon-achtige wezentjes die je kunt verzamelen.

Deze Djinn spelen een grotere rol dan je op het eerste gezicht verwacht. Net als in de eerste twee delen kun je ze koppelen aan een karakter. De statistieken van dit karakter worden op bepaalde vlakken (bijv. aanval, verdediging enz.) verhoogd door het koppelen van de Djinn. De wezentjes komen grofweg in vier smaken voorbij: vuur, aarde, water en wind. Ook de karakters zijn elk verbonden met één van deze elementen, wat niet wil zeggen dat je geen aarde Djinn aan een vuurkarakter kunt koppelen. Sterker nog, de combinaties aan Djinn bepalen de statistieken en klasse van een karakter en zijn dus van groot belang. Stoeien met het koppelen van Djinn aan verschillende karakters loont en je kunt dit op elk moment veranderen.

Wanneer een Djin eenmaal is gekoppeld versterken ze niet alleen je karakter, je kunt ze tijdens gevechten ook nog inzetten. Ze hebben elk hun eigen vaardigheid; de één valt je vijand aan, terwijl een ander hem bijvoorbeeld in slaap sust of de verdediging van je hele team verhoogt. Het nadeel is wel dat de Djinn bij het inzetten wordt ontkoppeld, waardoor de statistieken van je karakter weer dalen. Heb je een Djinn eenmaal ingezet, dan kan deze weer worden opgeroepen. Hierbij geldt; hoe meer Djinn van een soort je hebt ingezet (en dus op ‘stand-by’ staan), hoe sterker je de summon kunt maken. Het leuke hiervan is dat de schade die ze aanrichten aanzienlijk groter is, maar ook dat er een compleet ander wezen komt opdagen om de schade te berokkenen. Nieuw in dit derde deel is dat de Djinn allemaal een uniek uiterlijk hebben en meer karakter dan ooit tevoren. Tevens zijn er meer aan een karakter te koppelen en zitten er meer verstopt in Weyard. ‘Meer’ is het het toverwoordje; het vechten gebeurt op exact dezelfde manier, maar er is van alles meer. Een kleine, maar niet onbelangrijke verbetering is dat ditmaal, wanneer een vijand is gedood, de overige lieden de volgende vijand aanvallen en hun beurt niet verloren laten gaan. Iets wat in hedendaagse RPG’s heel normaal is, maar wat in de Golden Sun serie nog ontdekt moest worden.


Naast het unieke vechtsysteem met de Djinn stond Golden Sun om nog iets bekend; zijn puzzels. In tegenstelling tot vrijwel alle andere (Japanse) RPG’s kun je in Golden Sun je magie wel inzetten buiten de gevechten. Zie je een kandelaar? Steek hem aan met je vuuraanval! Een plas water? Bevriezen! Een jong boompje? Laten groeien! Het aantal puzzels wat gebruik maakt van deze mechaniek is ongekend en het houdt de game ontzettend fris. Vergeet de suffe dungeons uit de meeste DS-RPG’s, ze mogen nog niet in de schaduw staan van deze zon. Keer op keer wordt je op de proef gesteld, zonder dat het frustrerend of irritant wordt. Het niveau van de puzzels is ietsje lager dan die uit The Lost Age, maar weer van hoger niveau dan die uit Golden Sun. Een andere goed zet is het verlagen van of volledig weghouden van het aantal random encounters tijdens deze puzzels. Op de wereldkaart (die ditmaal overigens een stuk overzichtelijker is) ligt het aantal aanzienlijk hoger, maar mocht je met een puzzel bezig zijn, dan wordt je niet om de tien stappen onderbroken. Een verademing.

Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Bijna wel, maar er zijn helaas enkele punten waarop de game niet slaagt. Zoals gezegd is er eigenlijk bar weinig nieuws onder de (gouden) zon en dat is wat karig als je bedenkt dat de game op een systeem is uitgekomen dat uitnodigt tot innovatie. Ja, je kunt de game volledig met de stylus spelen à la The Legend of Zelda: Spirit Tracks, maar echt veel toegevoegde waarde heeft het niet. Een ander minpunt is de moeilijkheidsgraad; deze is laag. Het eerste deel had hier ook last van, maar ik heb het idee dat dit in Dark Dawn nog iets erger is. Het is leuk dat je Djinn kunt inzetten, maar wanneer dit, op een enkel baasgevecht na, eigenlijk niet nodig is, dan is dat een gemiste kans. In het geval van Golden Sun: Dark Dawn zijn het echt kleinigheden, want de charme van het avontuur en het geheel zijn meer dan de som van de delen. Het klopt.

Golden Sun op de Game Boy Advance was een grafisch wondertje, misschien wel de mooiste titel op de handheld. Dark Dawn mag er ook zeker wezen, maar is niet zo schokkend als zijn voorganger was (iets wat op de Nintendo DS ook lastiger zal gaan). Wat het wel is, is een prachtig avontuur wat absoluut in de hogere regionen zit in vergelijking met de concurrentie. Het is kleurrijk, beweegt soepel en heeft een schitterende stijl. Ik was, met velen, bang dat de overzetting naar 3D de unieke sfeer van de eerst twee delen ongedaan zou maken, maar niets is minder waar. Het avontuur is een genot om naar te kijken, zowel in de dorpen en steden als in de gevechten. Bij die laatste draait de camera actievol om de personages heen en worden aanvallen schitterend in beeld gebracht. Hoogtepunten zijn de summons van de Djinn, welke vaak twee volledige schermen innemen om de gigantische draken, godinnen en demonen in beeld te brengen.


Helaas brengt het geluid het er iets minder af. Golden Sun had een meer dan uitstekende soundtrack, welke in The Lost Age hier en daar iets werd aangepast. Dark Dawn kent ook enkele remixen, maar het is vooral de nieuwe muziek die een klein beetje teleurstelt. Het is niet dat het slecht is, het is meer dat het niet meteen klassiekers zijn. Toegegeven, de serie heeft de lat ook erg hoog gelegd, maar er had meer ingezeten. Ook voice-acting is volledig afwezig, de vele teksten worden weer van het bekende gepiep voorzien.

Golden Sun: Dark Dawn is een waardige opvolger en een van de leukste RPG’s op de Nintendo DS geworden, een platform waar de concurrentie in dit genre moordend is. De heerlijke sfeer en het groot aantal puzzels in kerkers tillen dit avontuur boven de rest uit. De vele teksten kunnen je tegenstaan en de game is op gameplaygebied weinig vernieuwd, maar dit zijn kleine smetjes op een verder mooi avontuur. Fans zullen opnieuw verliefd worden op de serie en ook nieuwkomers kunnen er, mede door de ingame encyclopedie, uitstekend mee uit de voeten. Mocht je deze winter nog op zoek zijn naar een warm zonnetje, laat deze titel dan niet aan je voorbij gaan!
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   75
Graphics   90
Replay   80

Deze zon is nog lang niet stervende!
85


13:22  Geen coöp in Uncharted 3 verhaal
08:19  Macross Triangle Frontier met screenshots
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (145.69.202.xxx) op 29-12-2010 om 09:43
godver, nou deze moet ik dus aanschaffen :D

Gast (81.240.186.xxx) op 29-12-2010 om 10:12
... NIET aan je voorbijgaan ;)

Gast (62.163.240.xxx) op 29-12-2010 om 10:21
fantastische game. Heeft echt bijna geen minpunten. De enige die ik kan bedenken is dat hij te makkelijk is.

Uchiha_Shadow op 29-12-2010 om 11:40 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Ik hou niet zo van level grinden dus als de game aan de makkelijke kant is, mooi dan.

Gast (82.95.91.xxx) op 29-12-2010 om 11:45
Altijd al Golden Sun Fan geweest vanaf deel 1. Ik weet niet zeker of ik kan zeggen dat deze beter is dan de 1e twee, maar hij behoort zeker in de top 20 games op de DS en ook wel in de top 30 RPG games ooit in mijn mening.

Zonder teveel te spoilen wil ik wel 1 ding zeggen dat me dwars zat. Er zijn een aantal punten waar als de die voorbij bent, je niet meer terug kan. Alles wat je dus niet gehaald hebt: pech gehad.
En ook maakt het verhaal op 1 punt een totaal andere wending, en wordt pas weer teruggekomen op het "oorspronkelijke probleem" na de ending credits. Een vervolg kunnen we dus ook zeker verwachten.

Gast (87.66.6.xxx) op 29-12-2010 om 12:24
Een zeer mooi cijfer en een goede review, waar ik het op alle punten eens mee ben. De moeilijkheidsgraad is inderdaad lager zodat het aanbod van Djinn en klasses niet zo goed uit de verf komt en de muziek is minder memorabel (er zitten wel nog een paar steengoede deuntjes tussen, maar minder dan in Deel 1 en 2).

De overgang naar 3D is zeer goed gegaan, en is, als je het goed bekijkt, een goede stap om de overgang naar volledig 3D op bijvoorbeeld de 3DS vlotjes te laten lopen. Je zou dit haast als een tussenstap kunnen zien.

Ik vond de personages van deze game zeer leuk, en heb met volle teugen genoten van het derde Golden Sun. Ik hoop stellig op een vierde deel.

Een cijfer van 85 heeft deze game zeker verdiend! Goede review. =)

Hunterr op 29-12-2010 om 13:08 [Niv: 5 / Exp: 245]
Alles was goed alleen vond ik het verhaal een beetje slap vooral het einde.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Golden Sun: Dark Dawn
Type:
Game
Releasedatum:
10-12-2010
Ontwikkelaar:
Camelot Software
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media