Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

F.E.A.R. 3


Door Rene Groen op 24-06-2011 om 09:59
Bron: Gamed

Zwanger worden is voor velen één van de mooiste gebeurtenissen in het leven. In F.E.A.R. 3 betekent het echter de komst van een mogelijk nieuw kwaad, moeder Alma is namelijk niet bepaald een lieverdje, zo leerden we al in de vorige delen. De hoogste tijd voor haar eerdere zonen om hun moeder te bereiken, ieder met zijn eigen doel.

De twee broers zijn namelijk bepaald geen vrienden met elkaar, Point Man joeg namelijk in een eerder deel een kogel door de schedel van zijn broer Paxton Fettel. Toch werken de twee nu, voor zover mogelijk, samen om Alma te bereiken. In de singleplayer nemen we hierbij de rol op ons van Point Man die een meer traditionele manier van spelen kent binnen een shooter. Spelen we een level eenmaal uit, dan kunnen we deze nogmaals doorlopen in de huid van Paxton die juist weer vijanden over kan nemen, hetgeen andere gameplay met zich mee brengt. Oude elementen keren hierbij terug, zo kunnen we ook nu de tijd vertragen. Hoewel het tevens mogelijk is om de game, zowel lokaal als online, samen te spelen is dit iets wat we vooral aanraden wanneer je de game al eens alleen doorlopen hebt. De schrikeffecten komen op dat moment beter over, ondanks dat deze niet altijd even vernieuwend zijn voor de mensen die reeds eerdere F.E.A.R. delen gespeeld hebben.


Het eerder vernoemde verhaal komt helaas niet overal even goed uit de verf. De ontwikkelaar lijkt eerst bedacht te hebben op welke locaties de game zich af dient te spelen, om vervolgens te kijken hoe ze het verhaal hierin kunnen gebruiken. Het resulteert enerzijds in indrukwekkende levels met de nodige variatie, maar tegelijkertijd voor een verhaal dat met momenten lastig te volgen is. De indrukwekkende levels worden overigens niet geheel onderstreept door de graphics, die zijn zeker niet slecht, maar hadden simpelweg net wat scherper gekund. Hier tegenover staat wel dat de game zelfs op drukken momenten moeiteloos door blijft lopen, enkel bij het laden wil er een kleine hapering voor komen.

Zoals genoemd verschilt de gameplay per broer die je onder de knoppen krijgt, echter is het nog altijd de bedoeling om flink huis te houden tegenover de vijanden die op je af worden gestuurd. Om dit overtuigend in beeld te brengen is het mogelijk om je op individuele ledematen te richten, hetgeen doet denken aan Dead Space. Ook in F.E.A.R. 3 is het afschieten van één arm echter niet voldoende en zullen je vijanden op je af blijven komen, grondig schoonmaakwerk is dan ook aan te raden. Enige minpuntjes zijn het gebruik van cover, die zeker in drukke situatie niet altijd even goed werkt, en momenten waarbij de AI van je vijanden afwezig lijkt te zijn. Werken ze het ene moment samen om je te omsingelen, daar reageren ze een volgend moment niet terwijl je in hun zichtveld staat. Gelukkig is er echter nog het geluid die op het juiste moment de juiste snaar weet te raken om de juiste sfeer neer te zetten.


Wanneer je genoeg hebt van de singleplayer of coöperatieve spelstand is er tevens nog een multiplayer waar veel plezier uit te halen valt. Een viertal modi staan voor ons klaar, waarbij mijn persoonlijke favoriet de naam F**king Run heeft. Alma stuurt hier een Wall of Death op je team af, een wolk van mist die je opslokt en het leven ontneemt. Ontkomen is echter geen simpele opgave, terwijl de wolk je achter opjaagt trachten vijanden je vanaf de voorkant te vertragen, waardoor samenspel van levensbelang is. Eveneens in teamverband vinden we Contractions, hetgeen te vergelijken is met Horde uit Gears of War of de Zombie Mode uit Call of Duty, waarbij teams samen dienen te werken om groepen vijanden van zich af te slaan.

De laatste twee modi draaien geheel om zielen, te beginnen met Soul Survivor. Alma geeft iedere speler hier doelen, echter is er één speler ‘uitverkoren’ om als geest rond te waren met het doel om ook de andere spelers over te nemen alvorens de timer afloopt. De laatste multiplayer mode is Soul King, waarbij iedere speler het doel krijgt om computergestuurde tegenstanders over te nemen en zich met diens wapens tegen de andere spelers te keren. Alle dode vijanden laten zielen vallen en hoe meer zielen, hoe beter je het speelt. Let echter wel op, op het moment dat je zelf dood gaat verlies je automatisch de helft van je verzamelde zielen.


Overkoepelend in zowel de singleplayer (zo ook coöperatief) als multiplayer is een systeem waarbij we punten krijgen voor bepaalde acties, denk aan het doden van vijanden of zo snel mogelijk doorlopen van een level. Deze punten bepalen ons level, waarbij een hoger level voor betere statistieken zorgt. Het systeem werkt prima, echter had iets meer verdieping hiervan nog meer indruk gemaakt, zo zijn de vrijgespeelde opties niet altijd even duidelijk.

F.E.A.R. 3 weet wederom een griezelige sfeer neer te zetten, ondanks dat het schrikeffect nu iets minder aanwezig is dan in vorige delen. Het spelen van de game in het donker vormt echter nog altijd een unieke ervaring, zeker wanneer je de mogelijkheid hebt om het geluid lekker hard te zetten, minpuntje is wel dat het verhaal niet altijd even duidelijk is. Dat de game een behoorlijke tijd mee gaat blijkt wel uit de content, de singleplayer kan met twee personages doorlopen worden, een tweede vriend kan inschakelen om het verhaal in coöp te doorlopen en ook een multiplayer ontbreekt niet. Het zorgt ervoor dat F.E.A.R. 3 een zeer aangename titel is, ondanks enkele schoonheidsfoutjes.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   70
Replay   80

Zeker niet perfect, wel enorm vermakelijk.
78


10:04  Shadows of the Damned
09:46  Journey met gameplayvideo
 Reacties (10)
 Pagina: 1
zie sang op 24-06-2011 om 10:29 [Niv: 80 / Exp: 3986]
Na het weekend ff probreren .

Gast (62.58.72.xxx) op 24-06-2011 om 11:43
mwa niet echt overtuigd.. :X

Gast (213.10.197.xxx) op 24-06-2011 om 13:21
Waarom staat ie nu wel onder "alg"?

Gast (82.73.249.xxx) op 24-06-2011 om 13:50
vergeleken met de score van fear 2 is dit deel 2x beter hands down verder vind ik de review nogal vaag "echter had iets meer verdieping hiervan nog meer indruk gemaakt, zo zijn de vrijgespeelde opties niet altijd even duidelijk."

het staat letterlijk wat je krijgt dus deze opmerking is nogal ongepast verder wat voor verdieping had je verwacht ?? je hebt behoorlijk wat wapens en je unlocked daarbij mogelijkheden zoals extra bulletime / ammo /granaten bij je te dragen +1 extra clip staat het er hoe duidelijk wil je het hebben

en grafisch is de game op zich best goed want het is merendeel in het donker dus je ziet het niet alla condemned dus persoonlijk erger ik mij daar niet aan

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-06-2011 om 14:38 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Om je bovenstaande punten te behandelen:
- Ik heb de review van F.E.A.R. 2 niet geschreven, deze score is dan ook niet van mij afkomstig.
- Wellicht had het tweede punt wat duidelijker in de review kunnen staan. Wat ik vooral bedoel is dat de vrijgespeelde opties vooral een aanvulling zijn van reeds bestaande zaken uit de game en niet zozeer een verdieping aan brengen. Echter geef ik ook meermaals aan dat het overkoepelende systeem zeker goed geïntegreerd is door deze zowel in de single- als multiplayer door te laten lopen.
- Omdat je niet veel ziet maakt dit de graphics goed? Op dat punt denken wij dus duidelijk anders

Gast (178.116.242.xxx) op 24-06-2011 om 22:14
welke schrikmomenten?
heb hem net uit en je hebt nauwelijks schrikmomenten.
ik dacht soms zelfs dat ik cod aan het spelen was

Boogieboyz op 24-06-2011 om 23:18 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Gast (178.116.242.xxx)
Tja ikzelf schrijf dat vooral toe aan het fenomeen "nou weten we het wel" oftewel het is niet nieuw/eng meer. Ze hadden het gwoon bij 1 deel moeten houden. Beter beginnen ze een keer aan een nieuwe Blood of No One Lives Forever, of zelfs een nieuwe Shogo

Gast (82.73.249.xxx) op 25-06-2011 om 21:46
ik denk zelf op een gegeven moment groei je over die schrik momenten heen toen je 12 was dacht je nog van wow wat tof maar ja nu ik de 20 gepaseerd ben schrik ik niet zo 1 2 3 en is het gewoon ook 9 uit de 10 keer voorspelbaar want op een gegeven moment heb je het wel gezien wanneer er wat engs gebeurd + ik vond trouwens dat je de game zekers eens met dolby surround moet gaan spelen aka turtlebeach headset en solo maakt je speelplezier een stuk beter want het geluid in f3ar is supreme

Gast (62.195.178.xxx) op 26-06-2011 om 17:49
MAMA moet me melk geven anders haal ik de Campaign niet

Gast (88.159.242.xxx) op 27-06-2011 om 20:49
De eerste is zoveel beter dan alles wat er na kwam, ik heb fear 3 gespeeld en vergeleken met fear 1 is ie best slecht :( ik wil weer een fear zoals het eerste deel!!!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
F.E.A.R. 3
Type:
Game
Releasedatum:
23-06-2011
Ontwikkelaar:
Day 1
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media