Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

TLoZ: Ocarina of Time 3D


Door Gideon op 05-07-2011 om 07:30
Bron: Gamed

De beste Nintendo 64 game ooit? De beste action-adventure ooit? De beste Zelda-titel ooit? Of zelfs de beste videogame ooit? Maak een top vijf voor elk van bovenstaande vragen en ik garandeer je dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time er instaat. Maar nostalgie is een sluw baasje en heeft menigeen in het ootje genomen. Kan deze titel anno 2011 ook nog meekomen?

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D is een remake van de klassieker uit 1998. Het is een gewaagde zet om met zo’n geliefde titel aan de haal te gaan en dus heeft Nintendo ontwikkelingsstudio Grezzo hoogstwaarschijnlijk de opdracht gegeven niets te veranderen aan de gameplaystructuur. Helemaal……niets. De basis die dertien jaar geleden is gelegd is wederom uit de kast gehaald en heeft een nieuw likje verf gekregen.

Voor de ongelukkige die nooit het genot heeft gekend van Ocarina of Time op de Nintendo 64 (of welke andere 3D Zelda dan ook) zal ik in het kort uitleggen waar de titel om draait. Link, of welke naam je dan ook hebt verzonnen aan de start van de game, wordt wakker in Kokiri Forest en krijgt de taak om het land Hyrule te redden van de ondergang. Dit doe je door o.a. dorpjes te bezoeken, een prachtige wereld te ontdekken en de nodige kerkers rond te struinen. Hierbij ligt in de kerkers de nadruk op puzzelen en vechten, waarbij elke kerker een eigen thema kent. Tevens vindt je standaard in elke kerker een nieuw wapen, waarmee je weer nieuwe puzzels dient op te lossen. Zoals gesteld is Ocarina of Time 3D een remake van het origineel en deze basis is dan ook blijven staan.


Het is opvallend hoe ongelofelijk goed deze game de tand des tijds heeft doorstaan. Start een willekeurige titel uit 1998 op en je zult ongetwijfeld zaken vinden die eigenlijk niet meer kunnen, gemeten aan de hedendaagse titels. In Ocarina of Time 3D ontbreekt dat; de game staat zelfs vandaag de dag nog als een huis. Van het toen debuterende ‘Z-targeting’, wat we vandaag de dag nog in vrijwel elke adventure terugzien, tot de prima bijsturende camera; alles loopt als een trein. Oké, je aanvallen kun je niet, zoals in het nieuwere Twilight Princess, upgraden en het benutten van een drankje doet de game nog steeds pauzeren, in tegenstelling tot het nog uit te komen Skyward Sword, maar het zijn futiliteiten die niet meer dan een minuscuul smetje zijn op een vrijwel perfect avontuur. De wijze waarop de wereld leeft, vol met mini-games en side-quests en de heerlijk opgebouwde tempels en kerkers zijn een decennium later nog steeds om van te genieten.

De grootste verandering zit hem dan ook niet in de gameplay, maar in de graphics. Ocarina of Time heeft een flinke lik verf gekregen en dat mag gezien worden. Het is de eerste game waarbij ik de 3D-slider voluit zet, om zo te genieten van de prachtige beelden die de handheld laat zien. De heren en dames bij Grezzo hebben zich tot in detail aan het aan originele ontwerp gehouden, maar met de kracht van de Nintendo 3DS ten opzichte van de Nintendo 64 komen de wereld en met name de karakters veel meer tot leven. Elk karakter, vriend of vijand, is opnieuw ontworpen en het brengt de wereld meer dan ooit tot leven. Ook de omgevingen zijn onder handen genomen, met gedetailleerdere textures, maar ook compleet nieuwe objecten, zoals gras op de velden en bloemen langs de huizen. Het zijn details, maar wel details die de game qua sfeer absoluut op een hoger niveau brengen. Zit de 3DS met deze titel aan zijn top? Nee, er had meer ingezeten, maar de game ziet er desondanks uitstekend uit.

De grafische updates zijn absoluut een stap vooruit, maar ook de 3D beelden zijn een toevoeging. Meer dan ooit wordt je in Hyrule gezogen en van Lake Hylia tot Kakariko Village of het compleet gerenoveerde (en in 3D opgebouwde) Castle Town; het is alsof je er echt zelf loopt. Ik zet nog steeds met enige regelmaat het 3D-effect uit, om het daarna snel weer aan te zetten, puur en alleen omdat juist in deze titel de overgang tussen 2D en 3D zo’n verschil in beleving met zich meebrengt. Naast de 3D beelden lijkt het kleurenpalet iets frisser ten opzichte van het origineel. Ik was hier wat huiverig over, op de screenshots komt het wat ‘te’ over, maar in de praktijk is het een uitstekende zet geweest. Leuk is dat Grezzo en Nintendo in de game ook allemaal grappige easter-eggs hebben verstopt die niet in het origineel zaten. Bezoek bijvoorbeeld eens Impa’s huis in Kakariko Village en zoek voor de grap eens onder de kist in Malon’s kamer op Lon Lon Ranch. Het is een greep uit het aanbod aan kleine knipoogjes die men in de game heeft verwerkt. De ervaren Ocarina of Time speler kan ze ongetwijfeld waarderen en wederom brengen juist deze kleine details de game nog meer tot zijn recht.


Naast deze kleine dingen zijn er toch nog enkele ‘grotere’ wijzigingen en toevoegingen gemaakt. Zo is het ditmaal mogelijk om via de motion-controls te schieten met bijvoorbeeld je katapult en vanuit het eerste persoonsperspectief kun je op deze wijze je omgeving bekijken. Met het 3D effect aan werkt het niet (je verliest je ‘sweet-spot’), maar zonder is het absoluut de moeite waard, al is het alleen maar omdat het richten op deze wijze eigenlijk verdomd makkelijk werkt. Tevens is de toevoeging van de kaart op het touchscreen prettig en hoef je niet elke keer naar een (iets te lang inladend) menu wanneer je voorwerpen e.d. wilt wisselen. Het zijn kleine aanpassingen, maar ze maken de game net iets gebruiksvriendelijker. Voor de beginnende (Zelda) speler is er een functie toegevoegd die goed te vergelijken is met de ‘Super Guide’ uit Super Mario Galaxy 2. Zit je vast, dan heb je mogelijkheid om via bepaalde stenen een hint te krijgen, maar uiteraard geldt ook hier; je hoeft er geen gebruik van te maken. Jammer is wel dat Nintendo het nog altijd irritante elfje Navi, welke fungeert als je in-game helpsysteem, nog irritanter heeft gemaakt. Los van de nutteloze hints geeft ze nu ook commentaar op de speelduur: ”Moet je niet even rusten?!” .

De grootste verrassing in Ocarina of Time 3D is het feit dat de titel de tand des tijds zo uitstekend heeft doorstaan. Geen minuut heb ik het gevoel gehad met een dertien jaar oude game aan het spelen te zijn. Natuurlijk, de soundtrack (een instant klassieker) klinkt nog als toen en de omgevingen zijn herkenbaar, maar het is een lekker gevoel van herkenning, geen onverwacht tegenvallende hereniging. Je zou kunnen stellen dat Nintendo zich er makkelijk vanaf maakt door met een opgeleukte remake te komen, maar daarmee doe je de game absoluut niet het recht dat het verdient. Naast enkele nieuwe functies bevat de cartridge ook de moeilijkere variant in de vorm van Master Quest, waarbij de wereld is gespiegeld, tempels anders zijn opgebouwd en vijanden twee keer zo sterk zijn. Mocht je die hebben gehaald, dan kun jij je ook nog vermaken met een Boss Battle mode, waarin je alle eindbazen nogmaals kunt bevechten. Het zijn toevoegingen die de aankoop van een Nintendo 3DS misschien niet rechtvaardigen, maar mocht je het apparaat hebben en Ocarina of Time door je de jaren heen al (meerdere malen) hebben gespeeld, dan zou ik zeggen; haal de titel weer! Onbekend met de game? Ga je schamen…….en nu vlug naar de winkel voor deze grandioze game. Het cijfer is dan ook simpel te verklaren: een prachtige 92 voor de game die nu nog mooier en sfeervoller is dan dertien jaar geleden en je mag er stiekem zeven tienden bij optellen wanneer je onbekend bent met het avontuur. Veel plezier!
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   85
Replay   90

De ultieme Ocarina of Time.
92


19:34  Rockstar geeft nieuwe Team Bondi titel niet uit
06:23  Achievements SFIII: Third Strike Online Edition
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Gast (62.140.137.xxx) op 05-07-2011 om 08:08
Remake... not done

Kirby op 05-07-2011 om 09:00 [Niv: 42 / Exp: 2114]
Dus als je dit spel nog nooit eerder hebt gespeeld is het een 99? Is dat dan het hoogste cijfer ooit op Gamed (Verdient het spel wel trouwens)?

Gast (213.246.236.xxx) op 05-07-2011 om 09:49
nog steeds het beste spel allertijde in mijn ogen. Heb 'm sinds vorige week, samen met de 3DS gekocht. Daarvoor was er volgens mij nog spel het waard om een 3DS voor te kopen. Maar er zijn nog een heel aantal super 3DS spellen in aantocht

Gast (62.163.240.xxx) op 05-07-2011 om 09:53
Dit is ook mijn enige spel op de 3ds. Dit cijfer is meer dan terecht, had misschien nog wel ietsjes hoger gekunt :)

Gast (80.56.28.xxx) op 05-07-2011 om 10:25
heb deze game in elke versie die verschenen is. in 1998 een vette 10!! en de aanschaf van een n64!
door de veranderingen is ie in 2011 ook een vette 10! en de aanschaf van een 3ds
(kan je niet van elke versie zeggen)

No'tje op 05-07-2011 om 11:08 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik vind altijd nog dat ALTTP beter is, maar het is zeker een prachtige game!

Gast (145.91.184.xxx) op 05-07-2011 om 11:26
Ik vind het onterecht dat ocarina of time de lucht in geprezen wordt terwijl de veranderingen miniem zijn en duke nukem forever wordt de grond ingeboord terwijl die game een aantal grote veranderingen heeft ten opzichte van zijn zijn voorganger. Ik zou z:oot dan ook eerder een 8 geven omdat het nog steeds een goed spel is maar gewoon zoals 13 jaar geleden in pocket formaat

@HatersWillBeLovers op 05-07-2011 om 11:39 [Niv: 11 / Exp: 554]
Duke Nukem = Veel veranderingen, geen goed spel.
Zelda= Geen veranderingen, maar wel een topspel.
Ik denk dat de twee qua scores omwisselen dan geen goed idee zou zijn.

GekooktEi op 05-07-2011 om 11:54 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Kirby

Zou zomaar eens kunnen ja, twee van de hoogsten waar ik nu aan denk zijn GTA IV en BioShock (met een 95)... Maar vandaar ook dat dit spel dat cijfer niet echt krijgt, maar het alleen wordt genoemd.

Nicholas Vi Britannia op 05-07-2011 om 14:14 [Niv: 42 / Exp: 2122]
http://youtu.be/seKaU-qQuts
Hiermee kunnen nieuwe spelers vast wennen

Gewijzigd door Nicholas Vi Britannia op 05-07-2011 om 14:14

Gast (217.121.138.xxx) op 05-07-2011 om 15:05
Als je nog nooit Zelda hebt gespeeld is Twilight Princess wss beter, dat was voor mij iig wel zo...

Gast (62.194.161.xxx) op 05-07-2011 om 15:54
"De beste Nintendo 64 game ooit? De beste action-adventure ooit? De beste Zelda-titel ooit? Of zelfs de beste videogame ooit? Maak een top vijf voor elk van bovenstaande vragen en ik garandeer je dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time er instaat."

Ik weet er nog een: meest ge-rereleasede game ooit. Het ergste is nog dat Nintendo er met al die rozebrilreviews nog mee wegkomt ook. Een 92? Kom op, een beetje kritisch mag wel hoor...

Gast (91.182.196.xxx) op 05-07-2011 om 15:56
De top op gaming gebied was dus bereikt 13 jaar geleden. we kunnen dus eigenlijk stoppen met gamen want we gaan toch niks meer beter krijgen :)
En ik ken nog geen enkele andere game die met minieme aanpassingen nog altijd 90+ gaat scoren binnen 13 jaar.mss metalgear maar dan nog.

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-07-2011 om 17:46 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
SMG, SMG2, Resident Evil 4 en Chinatown Wars haalden een 98.

Gideon op 05-07-2011 om 18:04 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Gasten: sinds wanneer is een 92 de top? 92 is het cijfer wat Ocarina of Time 3D krijgt. Was het een simpele port geweest, dan was dit cijfer niet behaald, maar deze versie biedt meer dan dat.

Gast (84.25.88.xxx) op 05-07-2011 om 19:11
@ gideon: Wat biedt het dan wat echt vernieuwend is? Ik vind dat alleen spellen die echt iets nieuws doen zo'n hoog punt verdienen. N spel dat een 7,5/8,5 scoort kan nog steeds een geweldig spel zijn (denk aan de call of duty's of assissin creeds). Allebei spellen waar ik me uren mee vermaak maar vernieuwend? Not really.

Gast (82.171.143.xxx) op 05-07-2011 om 19:14
@Gast (145.91.184.xxx)

Dus als een game veel verandering brengt is het beter dan een game die weinig verandering brengt..? Zouden de score van de gemiddeld Shooter dan niet gemiddeld een 2 moeten zijn..?

Gast (84.25.88.xxx) op 05-07-2011 om 19:14
Om mijn vorige post te onderbouwen: De grootste vernieuwing is dat het spel de tand des tijds heeft doorstaan...ofwel dit is geen vernieuwing dit betekent gewoon dat het een zeer goed spel is maar het is gewoon een soort gold edition met nieuwe controls en geupgrade graphics

Gast (94.209.122.xxx) op 05-07-2011 om 21:42
Het leukste en enige leuke spel voor de 3DS ;)

No'tje op 05-07-2011 om 22:13 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Enige wat echt jammer is aan deze remake is dat ze nog steeds midi muziek gebruiken.

Gast (80.57.234.xxx) op 05-07-2011 om 23:08
Sjezus, Toen ik de Master Sword weer pakte, Rauru weer zag en het harp muziekje hoorde had ik serieus tranen in mn ogen. Kreeg t gevoel alsof ik n goeie vriend tegen kwam die ik al jaren niet had gezien. Ja ik weet het, vet gay, maar zoveel sfeer zit er in dit spel. Magisch. _O_

Gast (80.57.234.xxx) op 05-07-2011 om 23:12
Niet Rauru, maar Sheik. Ha, lekkere maat ben ik, kan niet eens zn naam onthouden

Gast (84.193.70.xxx) op 05-07-2011 om 23:22
Het wordt mijn eerste 3DS spel. En ik heb mij 3DS al sinds launch.

En als je veel zou vernieuwen zou het geen ZOoT meer zijn.

Gepost door Mii. (te lui om in te loggen.)

Cain op 05-07-2011 om 23:59 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"Een 92? Kom op, een beetje kritisch mag wel hoor... "

Wat wil je bekritiseren dan? De gameplay staat nog steeds als een huis. De speelduur is zelfs als je de game van voor naar achter kent langer dan de meeste hedendaagse 'top' games. De graphics zijn prima.
Dan blijft alleen het geluid over wat helaas nog steeds midi files zijn.
Niks mis met een 92 dus.


Gast (62.194.161.xxx) op 06-07-2011 om 00:26
Wat ik wil bekritiseren? Ten eerste het feit dat Nintendo voor de zoveelste keer een rerelease doet van een van haar titels, in plaats van te investeren in nieuwe delen van bestaande franchises of zelfs nieuwe franchises.

Ten tweede is Ocarina of Time ook binnen de Zelda serie mijns insziens wel ruimschoots ingehaald door alle 3D Zelda's die daarna zijn gekomen, qua setting, qua smoothheid van gameplay en qua presentatie.

Alles bij elkaar genomen vind ik een dergelijke rerelease van een dertien jaar oud spel, met bijbehorend prijskaartje gewoon geen 92 verdienen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Type:
Game
Releasedatum:
17-06-2011
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media