Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Hands-On:

Xenoblade Chronicles


Door Gideon op 18-07-2011 om 07:38
Bron: Gamed

Nintendo heeft vele genres in eigen beheer, maar RPG’s zijn ze, op de (Paper) Mario RPG’s na, nooit heel sterk in geweest. Tot blijdschap van vele Nintendo fans is er Pokémon van Game Freak en de Golden Sun serie, welke door de Japanse studio Intelligent Systems wordt ontwikkeld, maar epische avonturen op de console maakt de Japanse gigant zelden. De GameCube kreeg een aantal (top) RPG’s van andere ontwikkelaars, maar op de Nintendo Wii is het tot nu toe angstvallig stil gebleven. Gaat het door Nintendo uitgegeven Xenoblade Chronicles daar verandering in brengen?

We hebben natuurlijk Tales of Symphonia: Dawn of the New World en Monster Hunter: Tri gehad, maar het gevoel van honger naar (Japanse) RPG’s kan hiermee niet worden gestild. Extra zuur was het dan ook toen bekend werd dat Xenoblade, Earth Seeker en The Last Story naar alle waarschijnlijkheid Japan nooit zouden verlaten. Helemaal als je bedenkt dat Nintendo de Japanse ontwikkelaar Monolith (Baten Kaitos, Disaster) heeft overgenomen om zelf een studio te hebben die ervaring heeft met grootse RPG’s. Xenoblade Chronicles is, redelijk onverwacht, alsnog aangekondigd en zal over een dikke maand al in de winkels liggen, terwijl The Last Story in 2012 moet gaan verschijnen. En daarvoor mogen we Nintendo of Europe best dankbaar zijn, hun Amerikaanse collega’s is het vooralsnog niet gelukt om de games ook daar te krijgen. Dat was dan ook de reden dat de titel niet aanwezig was op de E3 2011 in Amerika, maar wel op het post-E3 event van Nintendo in ons eigen kikkerlandje.

Het nadeel van games als Xenoblade Chronicles is dat je op een beurs of soortgelijk event geen enkel benul hebt van een verhaal of enige binding hebt met de karakters waarmee je speelt. De games komen gewoon niet over. Des te gekker is het dat ik, terwijl games als Kirby, Mario en Zelda aanwezig waren, juist erg enthousiast ben geworden van Xenoblade Chronicles. Toegegeven, ondanks de positieve berichten uit Japan (de game scoorde vier negens in de Famitsu) en het feit dat ontwikkelaar Monolith ook verantwoordelijk is voor de prachtige GameCube RPG’s Baten Kaitos en Baten Kaitos Origins, leek ik maar niet echt warm te lopen voor de titel. Soms moet je een game gewoon zelf spelen om overgehaald te worden en de korte spelsessie die ik heb gehad heeft dat absoluut bewerkstelligd.


Xenoblade Chronicles speelt zich af op twee reusachtige goden. Eeuwen geleden waren beiden verwikkeld in een strijd op leven en dood. Het lot nam een vreemde wending, toen beide reuzen elkaar tegelijk raakten en ze ter plekke ‘bevroren’. Nee, het is niet zo dat ze onder een dikke laag ijs terecht kwamen, ze bleven slechts staan op dezelfde plek, terwijl het leven verder ging. Zo ver zelfs dat er twee rassen op de heren zijn gecreëerd: de mens en de machine. Beide leven op één van de reuzen, welke met elkaar in verbinding staan via de gigantische zwaarden welke in elkaars lichaam steken. Uiteraard konden deze volken de vrede niet bewaren en we starten de game dan ook midden in de oorlog welke zich afspeelt op de versteende lichamen. Je neemt hoofdpersonage Shulk onder de knoppen, een typisch Japans gamekarakter inclusief piekerig haar, op zijn zachtst gezegd aparte kleding en een gigantisch zwaard.

Opvallend in deze Japanse RPG is dat de gevechten niet turn-based zijn en zich niet afspelen in afgesloten ruimtes. Zo liep ik tijdens mij speelsessie gewoon over de groene grasvelden, terwijl ik konijntjes opzocht om mijn opgekropte agressie op los te laten. Geen pauzes, geen laadschermen, gewoon meteen knokken. Een gevecht start wanneer een vijand jouw niet mag (in het geval van de konijntjes bleek de haat duidelijk van één kant te komen; de mijne) of wanneer jij een vijand selecteert en de ‘start gevecht’ knop indrukt. Je bestuurt zelf alleen het hoofdpersonage, terwijl de computer de overige karakters in je team onder controle heeft. Het vechtsysteem heeft veel weg van dat uit Final Fantasy XII, hoewel ik bij Xenoblade Chronicles veel meer het idee had zelf controle over mijn karakter te hebben. Normale aanvallen worden ‘automatisch’ ingezet, terwijl je rond je vijand huppelt. Interessanter wordt het wanneer je zogenaamde ‘arts’ gaat inzetten, speciale aanvallen die extra schade aan kunnen richten.

Niet alleen zijn ze vaak stukken sterker, ze hebben ook extra criteria. Zo zijn er ‘arts’ welke extra schade doen wanneer je een vijand van achter of van de zijkant aanvalt of ze geven je bonussen wanneer je op het juiste moment een bepaalde knop indrukt. Wanneer je zo’n art gebruikt zal een icoontje zich langzaam vullen en wanneer gevuld kun je de art opnieuw gebruiken. Het geeft de game meteen een extra stukje strategie mee en los van dat ziet het inzetten van een art er ook gewoon erg stoer uit. Naast deze aanvallen zijn er nog een drietal zaken waar je rekening mee dient te houden. Zo bouwen vijanden een bepaalde ‘haat’ op richting een karakter naarmate deze hen vaker aanvalt. Let goed op, want juist dit karakter zullen ze te grazen nemen wanneer zij een zware aanval in gaan zetten! Daarnaast is er een ‘spanning’ meter, die groeit naarmate je beter presteert in een gevecht. Hoe voller deze meter, des te beter zullen de karakters vechten en sommige ‘arts’ zul je zelfs pas kunnen gebruiken wanneer je spanningsmeter een bepaald niveau bereikt heeft. Als laatst hebben we ook nog de party-meter, waarmee je speciale chain-attacks kunt uitvoeren. De meter is opgedeeld in drie delen en wanneer alle drie zijn gevuld kun je een aanval uitvoeren waarbij alle karakters compleet los gaan op de tegenstander. Let wel, dezelfde meter wordt ook gebruikt om medestrijders weer tot leven te wekken, dus soms kan het wijsheid zijn om eerst een deel van de meter hiervoor te gebruiken!


Het vechten in Xenoblade Chronicles voelde al goed aan vanaf het eerste moment. Het werkt vlot, zonder de diepgang van een echte RPG te missen. Uiteraard speelde ook de omgeving waarin de gevechten zich plaatsvonden een grote rol; wat ziet deze game er lekker uit zeg! Hoewel het hier om een Wii-titel gaat, en de grafische pracht en praal van een Xbox 360 of PlayStation 3 titel nooit benaderd zal worden, hebben de graphics mij geen moment tegengestaan. De game ademt sfeer en de vergezichten zijn, mede door het uitstekende ontwerp, een lust voor het oog. Ik heb slechts enkele omgevingen mogen aanschouwen, maar ik was onder de indruk. Ook de vijanden en karakters ogen goed, waarbij met name de eerste al meteen in het begin van de game lekker gevarieerd waren. De wereld in de game zal gigantisch zijn en het is dan ook maar goed dat men een functie heeft ingebouwd waarmee je snel tussen bepaalde locaties kunt reizen. Een korte wandeling door één van de dorpjes leerde mij dat de game waarschijnlijk vol met side-quests zal zitten, aangezien het wemelde van de NPC’s met verzoekjes. De karakters in je team ontwikkelen onderling een emotionele band, waarmee je op bepaalde plaatsen gesprekken kunt inzetten, welke de achtergronden uitdiepen. Echter heeft elke stad of elk dorp ook een bepaald beeld van jou en je vrienden en naarmate deze stijgt door jouw acties zullen de bewoners meerdere quests beschikbaar stellen.

Van The Legend of Zelda: Skyward Sword weet je dat je hoge kwaliteit mag verwachten en het moet gek lopen wil een Kirby titel voor geen meter spelen. Het was echter Xenoblade Chronicles welke mij het meest verraste, en dan wel in positieve zin! De game greep me, ondanks het feit dat de voice-acting amper oorbaar was en ik in zulke korte tijd amper wat van het verhaal of de karakters heb meegekregen, en liet me zelfs op weg naar huis niet meer los. Ik heb gespeeld en ik ben overtuigd, die Amerikanen hebben groot gelijk dat ze zich genaaid voelen, want ik kan me niet voorstellen dat ze met Xenoblade Chronicles geen prachtig avontuur gaan missen. Vanaf 20 augustus ligt de game al in de Europese winkels en tegen die tijd mag gaan we kijken of de game ook naar tientallen uren spelen nog de moeite waard is!


15:11  AMD: 'Xbox 360 opvolger met Avatar graphics'
07:37  Kojima heeft geen tijd voor Snatcher
 Reacties (24)
 Pagina: 1
Gast (62.193.225.xxx) op 18-07-2011 om 08:22
Het ziet er al slecht uit, ze hebben geen concurrentie, dat is hun kracht....

Ik vind FF 13 al ruk, en FF is koning van de RPG's.

Dit ziet er beetje uit WKC.....

Gast (118.12.7.xxx) op 18-07-2011 om 08:29
Ik ben altijd FF fan geweest, maar er zijn (zeker de laatste tijd) echt wel titels die makkelijk over Final Fantasy heen gaan. Van wat ik gehoord heb is dit ook zo'n titel. Echt de moeite waard. Het is te hopen dat de consument nu Nintendo ook beloont voor het uitbrengen van een hardcore titel voor de Wii.

Gast (62.193.225.xxx) op 18-07-2011 om 08:38
@Gast (118.12.7.xxx)
XD, titels die makkelijk over FF gaan? RPG titels van tegenwoordig gaan geeneens makkelijk over 2 a 3 generatie oude Square titels zoals Crono Trigger en FF 6 op de SNES. SE creeërt nogsteeds landmark titels, die verder nooit meer zijn overtroffen.

Verder zijn JRPG's een beetje niche, tenzij het een Main FF is, verkoopt het niet echt super.
Maar Japanse spellen kennen ook een veel lagere productiewaarde, dus dat hoeft geen probleem te zijn. De meeste budet RPG's zouden al genoeg moeten hebben aan 100k.

Weslii op 18-07-2011 om 09:25 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Wat een onzinreacties hierboven.
Wat mij betreft is FF al lang geen koning meer onder de JRPG's. Ik vind alleen deze generatie Monster Hunter, Lost Odyssey, Tales of Vesperia en Blue Dragon al vele malen beter.

Wat niet wegneemt dat JRPG's zich niet blijven ontwikkelen zoals WRPG's dat wel doen.

shentairo op 18-07-2011 om 12:44 [Niv: 20 / Exp: 978]
Mijn favoriete JRPG blijven toch wel Tales of Symphonia, FF7 (dóh) en Chrono Trigger

Gast (118.12.7.xxx) op 18-07-2011 om 14:14
Dat FFVI en CT onovertroffen zijn kan ik mee inkomen. Ik had het meer over de huidige generatie FF games.

Neem titels als Valkyria Chronicles, de Persona serie, de Atelier serie, Monster Hunter, etc. Er valt op jrpg gebied nog best wat te beleven en ook Xenoblade mag waarschijnlijk aan dat rijtje worden toegevoegd.

Gast (83.82.83.xxx) op 18-07-2011 om 16:32
Chrono Trigger is de meest overrated rpg op de snes imho. Final Fantasy VI is zoveel beter.

Gast (87.211.145.xxx) op 18-07-2011 om 16:33
The Last Story voor de Wii ziet er naast deze ook heel indrukwekkend uit en die komt in Europa...ooit.

http://www.youtube.com/watch?v=geqiMM2N-LU

laraishond op 18-07-2011 om 21:02 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Deze wordt nice!

Boogieboyz op 19-07-2011 om 00:43 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Gast (83.82.83.xxx)`
Niks overrated, het IS gwoon zo. Dat het een keigoeie game is. FFVI is dat natuurlijk ook, en heeft echt geen last van CT, problem?

Gewijzigd door Boogieboyz op 19-07-2011 om 20:30

Gast (83.82.83.xxx) op 19-07-2011 om 10:22
Ja ik moet heel erg janken... Dat er van die eikeltjes bestaan zoals jij. Heeft vast met je (gebrek aan) opvoeding te maken. Jij komt er wel!

Gast (81.207.19.xxx) op 19-07-2011 om 10:31
Ik denk dat ik fijn wacht op een Skyrim, JRPG's kunnen me tegenwoordig wel een beetje gestolen worden.

Boogieboyz op 19-07-2011 om 20:29 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Gast (83.82.83.xxx)
U mad? Ik geef je zelfs nog gelijk en dan ga je zo lopen klieren, donder op met je kruistocht tegen CT. Snaartje geraakt omdat ik janken zei? Kijk, ik heb mn comment ge-edit, speciaal voor jou aardig he?

Trouwens, pas op dat je je ogen niet drooghuilt, want er zijn nog veeeel meer CT fans over de hele wereld. Die overigens ook FF6 met liefde spelen.

Echt, ik zou om jou moeten janken met je gedrag ipv andersom. Fanatisme/obsessie (in dit geval die van jouw voor FF6) is meestal slecht voor je. En bedankt voor je vertrouwen in mij, jij komt er iig niet.

Gewijzigd door Boogieboyz op 19-07-2011 om 20:33

Gast (83.82.83.xxx) op 20-07-2011 om 08:17
Haha de waarheid is hard he ;) lol met je kruistocht. Stel je niet aan.

Gast (83.117.201.xxx) op 20-07-2011 om 09:27
gast (83.82.83.xxx) :r

Boogieboyz op 20-07-2011 om 20:33 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Gast (83.82.83.xxx)
Waarom aanstellen, omdat ik zoveel tekst gebruik? Welke waarheid, voor de tweede keer, ik gaf je toch gelijk? Ik geloof best dat FF6 beter is, maar dan hoef je niet zo te schijten op CT, idioot. Zeg ik daar wat vervolgens wat over, nog aardig neutraal, kom jij opeens met je hoere reactie. Denk je dan dat ik ga zeggen "oeps sorry meneer?"
Ja joh....

Gewijzigd door Boogieboyz op 20-07-2011 om 20:42

Gast (83.82.83.xxx) op 21-07-2011 om 10:45
Wie is hier de idioot? 'Schijt' ik op CT? Waar dan? Ik geef alleen mijn mening dat CT de meest overrated snes RPG is. Ik vond veel meer snes rpg's veel leuker. Dat jij dat op een vreemde manier opvat is jouw probleem. Maak er niet het mijne van.

Boogieboyz op 21-07-2011 om 22:00 [Niv: 303 / Exp: 15154]
En zo kunnen we nog wel lang doorgaan, maar ik brei er een eind aan. Don't feed the trolls, had ik eerder aan moeten denken. Ik sluit af met: Ik liet net een boer.

Gast (83.82.83.xxx) op 21-07-2011 om 23:20
Oh nu ben ik ook nog een troll. lol. Brei ze!

Boogieboyz op 22-07-2011 om 20:03 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Trolololoooooo :p mwa weetje dat van die troll neem ik trug jij bent coole gozer, laters.

Gast (82.168.127.xxx) op 23-07-2011 om 08:11
op dit rommel zit ik niet te wachten

Gast (94.23.52.xxx) op 26-07-2011 om 12:34
I am totally wowed and prpareed to take the next step now.

Gast (208.65.248.xxx) op 27-07-2011 om 18:44
57ecij , [url=http://pllrwspmvwce.com/]pllrwspmvwce[/url], [link=http://xwbahnmfwejr.com/]xwbahnmfwejr[/link], http://tbcbzawszmzl.com/

Gast (110.164.198.xxx) op 30-07-2011 om 14:12
1xFKom , [url=http://owqifqfgdpmd.com/]owqifqfgdpmd[/url], [link=http://xecuetbgrwoj.com/]xecuetbgrwoj[/link], http://nsjnyfdoeini.com/

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Xenoblade Chronicles
Type:
Game
Releasedatum:
19-08-2011
Ontwikkelaar:
Monolith Software
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media