Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Hands-On:

Fortune Street


Door Gideon op 23-08-2011 om 06:31
Bron: Gamed

Afgelopen E3 werd Mario Party 9 voor de Nintendo Wii aangekondigd. Na een jarenlange pauze is de bekende serie terug van weggeweest, maar het was niet de enige videogame welke duidelijk invloeden kent vanuit de bordspelseries. Ook Fortune Street komt voor het eerst naar het Westen!

Fortune Street kent men in Japan als Itadaki Street, een bedenksel van Dragon Quest ontwikkelaar Yuji Horii. Het eerste deel kwam uit op de Famicom (hier bekend als de Nintendo Entertainment System, kortweg NES) en kreeg een vervolg op de Super Famicom. De serie sprong hierna over naar Sony’s PlayStation, PlayStation 2 en PlayStation Portable. Ook zag de serie het daglicht op de Nintendo DS, maar net als het eerst deel kwamen ook deze titels nooit uit buiten de landgrenzen van Japan. Als er deze generatie één ding is duidelijk geworden, dan is het wel dat ook ‘typisch Japanse games’ in het Westen een succes kunnen worden, getuige de uitstekende verkopen van o.a. Phoenix Wright en Professor Layton. Nintendo en Square-Enix zagen dit ongetwijfeld ook en dus komen ze met Fortune Street voor de Wii.

Het gaat hier duidelijk om een samenwerking tussen beide partijen. In de game zien we bekende karakters uit de Mario serie voorbij komen, zoals Mario, Luigi, Peach, Birdo, Toad en nog enkele anderen. Al deze karakters zullen speelbaar zijn in dit digitale bordspel, net zoals de Square-Enix personages. Hieronder vallen o.a. Jessica en Angelo uit Dragon Quest VIII en Kiryl uit IV, Biance uit V en natuurlijk de karakteristieke Slime, terugkerende gezicht in de serie. In totaal bevat de game een dertigtal speelbare karakters. Dit gaat gecombineerd met een vrolijke soundtrack en degelijke graphics, zoals we die ook kennen in bijvoorbeeld de Mario Party serie.


De vergelijking met die game gaat al snel op; leg ze naast elkaar en de leek zal geen verschil zien. Beiden laten een Mario of Dragon Quest achtergrond zien terwijl kleurrijke vakjes de route over het bord aangeven. In Fortune Street bestaan de blokjes uit bezittingen, zoals we dat kennen uit Monopoly. De game speelt overduidelijk leentjebuur bij het wereldberoemde spel. Zo kun je ook hier de ‘straten’ (blokjes) kopen en wanneer een tegenstander er op landt moet deze geld aan jou betalen. Kom je op je eigen ‘straat’, dan kun je er geld in investeren waardoor deze meer waard wordt en de tegenstanders weer meer moeten betalen. Op het bord liggen ook speciale vakjes, welke je een kaart laten trekken waarop speciale voorwaarden staan, zoals we dit ook kennen uit het eerder genoemde Monopoly.

Leuk is dat je tijdens de game, welke met vier spelers natuurlijk het leukst is om te spelen, ook kunt bieden op straten welke een andere speler niet kan of wil kopen. Ook is het mogelijk om een gebied over te kopen van een tegenstander, door er op de bieden. Mocht je boven een vastgesteld bedrag bieden (doorgaands drievoud van de vastgestelde waarde) dan kun je standaard het vakje van de tegenstander zonder zijn toestemming overkopen wanneer je er landt, maar dit kost dan uiteraard wel een heleboel geld. Op het bord verschijnen gaandeweg het spel ook een viertal voorwerpen; verzamel ze allemaal en wanneer je dan langs start komt kun je promoveren, iets wat je vastgoed weer in waarde zal doen stijgen. Ook hier geldt dat wanneer je meerdere straten naast elkaar hebt gekocht, ze vermeerderen in waarde.


Het leuke van videogames is een bepaalde interactie die je bij bordspellen veelal niet hebt. Tevens vereist het doorgaans meer kunde dan geluk. Bij Fortune Street ligt het precies andersom en hier liep ik tijdens mijn speelsessie tegenaan. Bij Mario Party moet je geluk hebben met de dobbelstenen, maar in de mini-games kun je nog een hoop goedmaken. In Fortune Street valt of staat jouw succes bij je worpen en hierdoor is de gelukfactor extreem groot. Een ander minpunt zijn de vele teksten. Dit stoorde al ontzettend in de laatste Mario Party en het is er hier niet beter op geworden. In de demo vond elke computergestuurde tegenstander het nodig om voor zijn beurt een willekeurige one-liner eruit te gooien. Uiteraard volledig in tekst en niet ondersteund met voice-acting. Dit vertraagt de game ontzettend, waarbij al snel de vraag opkomt: kunnen we dan niet beter gewoon echt Monopoly gaan spelen? Dat zal een vraag zijn die de speler zich binnenkort zal moeten stellen, wanneer Fortune Street eind dit jaar voor de Nintendo Wii in de winkels komt te liggen.


17:41  Driver Renegade 3D
06:31  [GC] Zombie Apocalypse toont zijn sequel
 Reacties (14)
 Pagina: 1
dantekloon op 23-08-2011 om 06:40 [Niv: 186 / Exp: 9283]
Ik heb liever gezien Final Fantasy and Dragon Quest in Itadaki Street Special(PS2) of Portable(PSP).
Final Fantasy en Dragon Quest.
Mario begint te verouderen, vooral als het gaat om Mario Party look-a-like.

Weslii op 23-08-2011 om 10:36 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Gelukkig is Final Fantasy niet verouderd en staat de naam Final Fantasy altijd voor topkwaliteit....

:')

dantekloon op 23-08-2011 om 10:56 [Niv: 186 / Exp: 9283]
Mario blijft het zelfde, Final Fantasy niet.
In FFI kom je Lightning niet tegen in 1987.
Mario krijgt nog niet eens voice acting.

Gast (83.81.40.xxx) op 23-08-2011 om 11:03
@dantekloon Quote:

'Mario begint te verouderen' :? :?
Echt niet!

RoaringMdog op 23-08-2011 om 11:13 [Niv: 62 / Exp: 3079]
Mario > Final Fantasy.

legodavid op 23-08-2011 om 11:37 [Niv: 14 / Exp: 691]
Nooit gedacht dat ik Mario, Dragon Quest en de woorden 'Stock price rise!' in één game zou tegenkomen...

Weslii op 23-08-2011 om 12:15 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"Mario blijft het zelfde, Final Fantasy niet.
In FFI kom je Lightning niet tegen in 1987."

Mario is vanaf dag 1 kwaliteit. Final Fantasy al 10 jaar niet meer.

Mario > Final Fantasy.

dantekloon op 23-08-2011 om 12:56 [Niv: 186 / Exp: 9283]
Ik weet niet of je het weet, maar Square Enix de team de vele Final Fantasies op hun naam hebben staan, hebben ook mee gewerkt aan verschillende Mario games als Mario and the Seven Stars voor de SNES, Mario Basketball voor de DS(bevat ook een aantal FF mascotte personages)

Mario dag 1 kwaliteit, klopt bij kleine kinderen.
Klopt FF is al 10 jaar geen kwaliteit meer, daarom komen er ook steeds meer delen.

DQ en Mario, past niet.
FF en Mario, past niet.
DQ en FF, dat was veel beter geweest.

legodavid op 23-08-2011 om 14:23 [Niv: 14 / Exp: 691]
DQ en Final Fantasy zitten in ieder geval samen in Mario Sports Mix... maar ik denk dat je de ironie daarvan wel begrijpt.

Weslii op 23-08-2011 om 14:43 [Niv: 167 / Exp: 8338]
"Ik weet niet of je het weet, maar Square Enix de team de vele Final Fantasies op hun naam hebben staan, hebben ook mee gewerkt aan verschillende Mario games als Mario and the Seven Stars voor de SNES, Mario Basketball voor de DS(bevat ook een aantal FF mascotte personages)"

Ja, dat weet ik. Maar een slechte game is een slechte game. Ongeacht wie eraan gewerkt hebben en waar die personen in het verleden aan gewerkt hebben. En ik weet niet of jij het weet, maar er werken honderden mensen aan een game. Als jij bij een Mario game de koffie rond hebt mogen brengen in het kantoor (ik weet het, ik chargeer) dan ben je niet opeens een topontwikkelaar. Het bewijs hiervoor is FFXIII. Dus ja, fijn dat er mensen aan Mario hebben gewerkt die ook aan FF werken. Helaas voor SE heeft dat niet geholpen ene fatsoenlijke kwaliteit te leveren.

Maar Dantekloon, het lijkt alsof jij altijd SE aan het verdedigen bent. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij echt vind dat ze goed werk afleveren. In dat geval, ga vooral zo door. Maar ik denk dat zelfs jij moet inzien dat de vroegere delen van FF met kop en schouders boven de huidige delen uitsteken.En dan zou toch juist JIJ als fan zijnde kwaad moeten zijn dat ze je favo serie helemaal verkracht hebben? Je betaalt ze er toch voor? Waarom lukt het ze met de hedendaagse techniek niet om een beter spel te maken dan destijds op de SNES? Daar zou jij als fan toch helemaal kwaad van moeten worden?

En Even over Mario. Mario spellen zijn top, ik speel ze met veel plezier. En ik ben 30. Mario is voor jong en oud. Ik hoop voor je dat je niet in je "ik-ben-15-en-speel-alleen-maar-stoere-spellen-fase" zit.

Gewijzigd door Weslii op 23-08-2011 om 15:07

Louis Tinner op 23-08-2011 om 14:48 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Fail@dantekloon met zn voiceacting voor mario, lolol

Smg ftw

Gast (62.193.225.xxx) op 23-08-2011 om 16:16
Doet me denken aan die Cardboard van Birth By Sleep, wat ook van Square was...

Maar dat was een minigame, stand-alone zou ik zo iets nooit kopen, en idd die vorige delen kwamen hier ook nooit uit.

Gast (83.82.3.xxx) op 23-08-2011 om 16:44
ik wou net zeggen wat hierboven word gezegt. Precies hetzelfde als het command board, een soort virtueel monoploy op een eigen anier ( dingen kopen, langs 'posten' komen, etc.

Boogieboyz op 23-08-2011 om 20:59 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Mario is gwoon ook niks meer, alleen maar cheap cashen voor Nintendo door die gast overal in te gooien. Mensen roepen bij elk willekeurig spel melk melk maar bij de zoveelste mario game hoor je niemand en is iedreen vol lof, want ja het is Mario he?

Nou fuck dat. Mario is gwoon kut. Als ik dan toch een Mariogame wil koop ik wel Galaxy 1/2 (Onee kan niet, heb geen Wii) en daar houdt het voor mij ook op. Of Super Mario world 1/2 van de Snes. De echte games dus, niet al die troep waar hij een gastrol heeft of aan een of andere sport doet.

Ow maar ik verdedig Square ook niet hoor, dat is ook niet meer wat het was.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Boom Street
Type:
Game
Releasedatum:
28-12-2011
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media