Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

FIFA 12


Door Rene Groen op 07-09-2011 om 08:07
Bron: Gamed

‘Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander’. Het is een citaat van Johan Cruijff dat me altijd is bijgebleven omdat het voetbal in zijn simpelste vorm omschrijft. Gekeken naar games zouden we dan ook denken dat deze simpele filosofie zich makkelijk laat vertalen tot een game, toch komt Electronic Arts ook dit jaar met een nieuwe FIFA-uitgave.

Grote vraag is natuurlijk of FIFA 12 daadwerkelijk vernieuwing weet te brengen in een sport die aan weinig verandering onderhevig is, toch liet de ontwikkelaar ons al meermaals weten dat het niet simpelweg een naamsverandering op een hoesje betrof, de game zal namelijk een revolutie teweeg gaan brengen. Het zijn mooie woorden die natuurlijk weinig inhoud hebben wanneer deze geen onderbouwing kennen en dus blikken we in onderstaande preview alvast vooruit op enkele punten die samen gaan met de beloofde revolutie.

Hoewel in de voetbalsport regelmatig een balans wordt gezocht tussen de aanval en de verdediging zal Electronic Arts toch veel aandacht besteden aan het laatstgenoemde. In voorgaande delen renden we vaak als een bezetene op de aanvaller af om de bal af te pakken, in FIFA 12 is dit een veel tactischer spel. Doel is om als verdediger met de aanvaller mee te lopen en proberen om hem zijn kans op een pass of schot te ontnemen, of hem juist in een hoek te dringen om zijn actie te ontnemen. Nog altijd kunnen we instappen om de bal af te pakken, echter zul je dit moment zorgvuldiger uit moeten kiezen.

Ook op het gebied van animaties waren verbeteringen mogelijk en dus introduceert Electronic Arts de zogeheten Player Impact Engine. In het verleden werd een ingezette animatie, denk aan die van een schot of een tackle, altijd afgemaakt waardoor er rare situaties ontstonden wanneer deze onderbroken werden. Bij deze nieuwe engine is dit niet langer het geval en kunnen animaties halverwege gestopt worden, bijvoorbeeld omdat een schot halverwege geblokkeerd is door een verdediger. We zien hierdoor andere animaties voor bijvoorbeeld de hoofden, benen en armen waardoor het contact tussen spelers nog realistischer zal worden dan voorheen.


Aansluitend bij dit realisme zal beter bepaald worden wanneer spelers moe worden gedurende een wedstrijd. Voortdurend je sterspeler opzoeken en hem al het loopwerk laten doen lijkt weliswaar een goede tactiek, echter zal deze steeds meer vermoeid raken en een grotere kans hebben om geblesseerd te raken wanneer je deze negentig minuten lang als belangrijkste speler in het veld laat staan. Aansluitend bij deze blessures zal ook de positie van een speler bepalend zijn, een sliding van voren kan hierdoor andere gevolgen hebben dan een speler van de achterkant die de speler niet in de gaten had, zeker wanneer deze al vermoeid was.

Gesproken over sterspelers, met de introductie van Personality Plus moeten de kwaliteiten van deze spelers nog verder naar voren komen. We trachten dit duidelijk te maken met een tweetal voorbeelden. Stel dat je een speler als Robben hebt op de flanken, dan zullen zijn medespelers trachten eerder ballen diep aan te spelen om zo gebruik te maken van zijn snelheid. Een ander voorbeeld is Peter Crouch, een aanvaller die met zijn twee meter lengte goed ingezet kan worden om te koppen. Hebben we echter Messi voor het doel staan, dan zullen ballen juist laag ingespeeld worden omdat de kleine man minder kans maakt om de bal met zijn hoofd te beroeren. Het zijn slechts een drietal kleine voorbeelden van hoe Electronic Arts meer gebruik wil gaan maken van de sterke punten van het individu, gesteund door het team achter of voor zich. Speciaal voor hun heeft de ontwikkelaar dan ook aandacht besteed aan Vision, een systeem dat bepaald in hoeverre spelers het overzicht op een veld weten te bepalen. Het ene, beter op elkaar ingespeelde team zal onder druk dan ook betere beslissingen maken dan een team dat pas net met elkaar speelt, denk aan het geven van steekpassen of het dichtlopen van een gat in de verdediging.


Op het gebied van gameplay is ook het dribbelen aangepast ten opzichte van voorgaande versies, iets wat Electronic Arts Precision Dribbling noemt. Zoals de naam al aan geeft is het mogelijk om preciezer de bal met de voet te beroeren, hetgeen zich laat vertalen in het korter aan de voet houden van de bal. Het is hierdoor mogelijk om de bal beter af te schermen ten opzichte van verdedigers en tevens kan een beweegbare spits sneller wegdraaien om zo ruimte te creëren voor een schot.

Natuurlijk zal FIFA 12 weer één van de populairste online games worden en om dit verder te onderstrepen introduceren ze een nieuwe EA Sports Football Club. Iedere speler kan zijn favoriete voetbalclub kiezen en speelt vervolgens voor dit team en bepaalt diens resultaten. Hoewel je niet gebonden bent aan het spelen met deze club help je wel mee aan de ranking van je favoriete team, winst zorgt dan ook voor een hogere plaats in het klassement en verlies brengt je team juist weer naar beneden. Electronic Arts wil het online gedeelte verder ondersteunen door uitdagingen aan te bieden in de Challenge-modus, waarbij we momenten uit echte voetbalwedstrijden na kunnen spelen. De mate waarin deze aangeboden worden is echter nog niet bekend.


Ben je zelf helemaal niet van plan om op het veld te gaan staan, dan kun je alles natuurlijk ook vanaf de zijlijn bekijken als manager in de carrière-modus. Elementen als de vorm en het moraal van spelers staan hierin centraal, zo wil iedere speler een eerlijke kans binnen je team en kunnen ze besluiten om zich tegen je te keren wanneer je ze naar hun smaak te weinig opstelt. Dat deze spelers echter zeer belangrijk kunnen zijn blijkt uit het vernieuwde energiesysteem, je kunt niet zomaar iedere speler blijven opstellen omdat ook deze rust nodig hebben, waarbij de ene speler langer nodig heeft om weer wedstrijdklaar te zijn dan de ander. De pers speelt hierin eveneens een rol, hun verhalen kunnen je besluiten doen nemen die naderhand lovend ontvangen worden, dan wel worden neergesabeld. Het gehele overzicht binnen de mode is verder getracht duidelijker te maken, waardoor je bijvoorbeeld in één oogopslag kunt kijken naar de transfers, waarbij aangegeven is of spelers gevolgd worden door andere clubs en andere informatie naar voren komt.

FIFA 12 lijkt met alle bovenstaande punten, waarbij we de nadruk op de grootste vernieuwingen hebben gelegd, wederom meer indruk te willen maken dan al zijn voorgangers. Natuurlijk weten wij ook wel dat FIFA 12 als een zoet broodje over de toonbank zal gaan, zelfs wanneer het FIFA 11 met een nieuw hoesje zou zijn, maar Electronic Arts tracht wederom om het realisme nog meer naar voren te brengen. Het resultaat hiervan verschijnt op 30 september voor iOS systemen, PC, PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, Nintendo DS en PlayStation Portable.


15:34  DLC achievements voor Fruit NInja Kinect
08:03  The Baconing
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Gast (31.151.222.xxx) op 07-09-2011 om 08:26
Net geschreven review. Wat alleen niet duidelijk naar voren komt: Is het meer van hetzelfde? Ik koop FIFA vanaf 2005 op de releasedag, wat ik nu ook weer zal doen. De vraag is: Is het weer hetzelfde als FIFA 11? Ben je met chelsea nog steeds niet te verslaan?

Gast (213.244.167.xxx) op 07-09-2011 om 08:38
Ziet het er beter uit dan de vorige Fifa? Voelt het inderdaad eindelijk een keer als een neiuwe fifa in plaats van weer dezelfde game met enkele tweaks?

Ben benieuwd naar de demo, zoals ieder jaar moet ik weer kiezen tussen FIFA en PES. 2010 was het FIFA, vorig jaar PES.... dit jaar ben ik weer erg benieuwd.

Gast (193.191.216.xxx) op 07-09-2011 om 08:52
Preview

Gast (193.177.183.xxx) op 07-09-2011 om 09:25
must buy 8)

Gast (90.145.139.xxx) op 07-09-2011 om 09:34
Ik hoop trouwens ook dat ze het menu een stuk sneller hebben gemaakt, want in Fifa 11 is het menu soms zo irritant traag.

Voor de rest een must buy!

daftmark18 op 07-09-2011 om 10:50 [Niv: 20 / Exp: 1013]
ik heb er zin heb hem al besteld en betaald

Gast (159.46.2.xxx) op 07-09-2011 om 10:52
Ik wil niet dat de computer voor mij bepaalt op wie ik een hoge bal of een lage doorsteker kan geven, al naar gelang zijn kwaliteiten. Of je nu Messi bent of Crouch, op het moment dat je welke bal dan ook aangespeeld krijgt, moet je controle zien te houden. Wat is het nut van het voetbal-game als je bij dat soort keuzes geholpen gaat worden? Als ik zie dat Messi op 1 lijn staat, maar in mijn optiek is een hoge doorsteker effectiever, dan moet het niet zo zijn dat de computer bepaalt dat Messi de bal in de voet prefereert en daarom een hoge doorsteker al mislukt. Dat is fail.
Btw: de PES 2012 demo is nu al beter dan de hele game PES 2011. Nu alleen nog de keepers tweaken...

Gast (84.194.68.xxx) op 07-09-2011 om 12:04
een lage bal voor messi manee ik begin gewoon vanaf de verdediging en dribbel iedereen voorbij en scoort :)

Gast (193.191.216.xxx) op 07-09-2011 om 12:12
Gast (159.46.2.xxx), er staat dat de game bepaalt dat als jij Messi bent, dat hij een lage bal geeft. Als jij een hoge pass aan Messi wil geven is dat geen probleem, hij verprutst het gewoon zoals in het echt.

Gast (81.70.204.xxx) op 07-09-2011 om 12:18
pre-order net gecanceld, hoorde dat de volledige Turkse league verwijderd is incl Fenerbahce..

Gast (84.194.68.xxx) op 07-09-2011 om 12:22
Gast (193.191.216.xxx)

Als jij een hoge pass aan Messi wil geven is dat geen probleem, hij verprutst het gewoon zoals in het echt

grapjas ik weet niet hoe vaak gij messi al heb zien spelen maar als hij een hoge bal krijgt dan neemt hij die perfect met de borst ofwel neemt die die in eene keer mee met de voeten


Tha Masta op 07-09-2011 om 12:52 [Niv: 34 / Exp: 1712]
Wat ik niet snap:
Modern Warfare 3 wordt helemaal volgespamt met berichten dat het weer precies hetzelfde is op een aantal aanpassingen na, terwijl dit onderhand al het 20e deel in de Fifa reeks waarbij de verschillen telkens echt veel te klein zijn..
Waarom kopen mensen dit dan wel ieder jaar?

Als er in Modern Warfare 3 een Bal zit en Lionel Messi zou die dan veel meer de lucht in geprezen worden en gekocht!?

Gast (145.93.221.xxx) op 07-09-2011 om 13:07
zelfde shit mario party 9

BoSs op 07-09-2011 om 13:28 [Niv: 32 / Exp: 1599]
@ Tha Masta:

Vind ik een terechte opmerking. Het antwoord is te complex, denk ik. Maar bedrijfspolitiek, misleidende reclame en beïnvloedbaarheid van gamers zijn volgens mij de grootste factoren.

Of misschien gewoon omdat voetbal net iets menselijker is dan iemand afknallen...

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-09-2011 om 14:17 [Niv: 747 / Exp: 37353]
@ Gast (31.151.222.xxx)
Er moet een betere balans komen in teams waardoor straks niet wederom iedereen voor Chelsea gaat. Afwachten is natuurlijk of dit ook waargemaakt gaat worden. Voor overige vernieuwingen verwijs ik je naar de preview.

@ Gast (159.46.2.xxx)
Nergens zeg ik dat Crouch enkel hoge ballen vanaf de flanken of Messie diep aangespeelde ballen vanaf de grond zal krijgen, het zijn slechts situaties waar beter op geanticipeerd zal worden.


CowboySpike op 07-09-2011 om 15:59 [Niv: 8 / Exp: 396]
Wie is John Cruijff?

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-09-2011 om 16:02 [Niv: 747 / Exp: 37353]
De broer van Johan.

Joraaaan op 07-09-2011 om 16:41 [Niv: 11 / Exp: 560]
@gast 159 de ai van de tegenstander doet dat, niet je eigen spelers

Annoying Orange op 07-09-2011 om 21:40 [Niv: 49 / Exp: 2454]
De graphics worden de laatste jaren niet beter ofzo, die.computer bepaalt heel vaak hoe de bal gaat en je krijgt kaarten als er voordeel is gegeven..... Ze vinde het ook leuk om rode kaarten uit te delen
Nee dit keer laat ik m weer liggen waar die hoort. In de winkel

Gast (91.177.119.xxx) op 11-09-2011 om 02:49
fifa ownd pes zelfs de baas van pes zegt het wie pes koopt sorry maar die hebben geen verstand of te veel geld ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
FIFA 12
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2011
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media