Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Review:

Uncharted: Golden Abyss


Door Joni Philips op 08-03-2012 om 08:10
Bron: Gamed

Met Syphon Filter: Dark Mirror, Syphon Filter: Logan's Shadow en Resistance: Retribution toonde Sony Computer Entertainment Bend Studio zich meester van de PlayStation Portable. Maakt men zich nu eveneens meester van de PlayStation Vita met Uncharted: Golden Abyss?

Het ontwikkelen van een Uncharted game is natuurlijk een zware klus, ontwikkelaar Naughty Dog heeft namelijk een stevig voorbeeld gesteld. Gelukkig kwam Bend Studio er niet alleen voor te staan, Naughty Dog stond paraat om hun zusterstudio met raad en daad bij te staan zodat het verhaal - dat een avontuur van Nathan Drake voor Drake's Fortune vertelt - geen problemen geeft met het vastliggende canon van de serie en eventuele toekomstige games. In Golden Abyss reist Drake naar Centraal-Amerika alwaar hij het spoor ontdekt van een eeuwenoude, moorddadige sekte die vierhonderd jaar geleden verantwoordelijk was voor het uitmoorden van een Spaanse expeditie ter bescherming van een legendarische stad. In navolging van de vorige games dient hij de strijd niet alleen aan te gaan, de game laat ons eveneens kennismaken met zijn oude vriend Jason Dante die hulp ingeroepen heeft van zeer foute mannen om de expeditie tot een goed einde te brengen, en Marissa Chase, de kleindochter van een verdwenen archeoloog waarbij hun keuzes Drake af en toe in een lastig parket brengen.

Het is een aanpak die trouwe Uncharted spelers ongetwijfeld vertrouwd in de oren klinkt, spijtig genoeg zijn de personages in Golden Abyss echter minder overtuigend dan in de vorige Uncharted titels. Tussendoor dient Drake een mysterie op te lossen, waarbij dit mysterie weliswaar pas later in de game aan bod komt. Het zorgt ervoor dat Naughty Dog qua opzet compleet verschilt van de vorige delen, in die games stuurde het verhaal de gameplay aan, maar hier leidt de gameplay juist het avontuur. Ondanks goede acteerprestaties van Nolan North en collega's komt het verhaal en de karakter-vorming minder overtuigend over. De toevoeging van de mysteries en het vastleggen van tekeningen zorgen er echter voor dat Drake nu aanvoelt als een echte avonturier. Die doen namelijk wat meer dan muren beklimmen en boeven neerschieten. De schatten die hij zoekt, worden nu ook echt naar boven gebracht in het verhaal; en de speler krijgt meer inspraak in het oplossen van het mysterie met kleinere puzzels zoals het in elkaar puzzelen van een verloren akte welke hint naar het verhaal.


Dit zorgt voor een belangrijke toevoeging in de gameplay, maar in zijn kern bestaat Golden Abyss nog steeds uit de elementen van elke Uncharted game: platformen en schieten. Ondanks een verandering van console is Drake de meeste van zijn trucjes (enkel het teruggooien van granaten werkt niet meer) niet verleerd zodat een uitgebreide beschrijving bijna overbodig is. Muren beklimmen, vijanden verrassen met een stealth-aanval, iemand met een headshot neerleggen vanuit cover of gewoon Drake's vuisten gebruiken. Het gaat allemaal zoals we het gewend zijn van de consoleversies. Het gaat zelfs misschien nog net iets gemakkelijker, de AI is niet altijd even intelligent en het verrassen van vijanden middels een stealth-aanval gaat hierdoor veel vlotter. Zelf zul je ook wel licht in de problemen komen als je cover zoekt, dit verloopt namelijk niet zo vlot meer als in de consoleversie. Die elementen buiten beschouwing gelaten biedt het platformen en het schieten exact wat je zou verwachten. Zelfs de besturing verloopt hierbij grotendeels hetzelfde als op de console behoudens het counteren van vijanden.

Bend Studio heeft ervoor gekozen om de alternatieve besturing alleen te verplichten voor de extra gameplay-elementen van Golden Abyss zoals het kraken van sloten en het maken van houtskool-tekeningen. De andere elementen bestuur je in de eerste plaats met de traditionele knoppen, maar je beschikt bijna altijd over een alternatieve besturing waarbij die met momenten een flinke verbetering is ten opzichte van de normale manier. Zo laat de game je toe te platformen door een lijn over het touchscreen te trekken waardoor je dit in één vloeiende beweging kunt doen. Ook het starten van melee-aanvallen werkt logischer met het touchscreen, je dient alleen de vijand aan te tikken. Zelfs het gebruik van de SixAxis voor het gebruiken van de sniper werkt goed. Daartegenover werkt die teleurstellend bij het balanceren op boomstammen, een element waarvoor spijtig genoeg deze besturing verplicht is hoewel het wel realistischer is dan dat je altijd zonder problemen over zo'n boomstam loopt zoals in de consolegames. Over het algemeen is de alternatieve besturing wel een leuke toevoeging.


De naam 'Uncharted' doet natuurlijk niet alleen denken aan goede gameplay, maar ook aan uitstekende graphics dankzij de stap vooruit die Naughty Dog bij elk deel zet. Golden Abyss is uiteindelijk een launchgame op een handheld die minder krachtig is dan een PlayStation 3, waardoor deze volgende stap minder logisch leek. Ondanks die twee limiterende factoren is het opvallend dat Golden Abyss zich kan meten met Drake's Fortune, de eerste Uncharted game, iets wat deels veroorzaakt wordt door dezelfde setting. De game speelt zich volledig binnen de jungle af en die jungle ziet er fantastisch uit. De animaties en de visuele effecten zijn net iets minder dan op console, maar je zal van begin tot eind verbaasd opkijken. Door de tragere touchscreen-besturing kon Golden Abyss moeilijk werken met de snelle, spannende platformstukken waarbij bijna elk platform onherroepelijk instortte zodat er van rustig verkennen geen sprake was. Dat is redelijk anders in Golden Abyss waar je aangemoedigd wordt om je weg te zoeken en af en toe verborgen paden zult ontdekken voor wat meer vrijheid.

De gelijkenis met Drake's Fortune zien we niet alleen in de graphics, maar ook in de multiplayer en spelduur. In tegenstelling tot Uncharted 2: Among Thieves en Uncharted 3: Drake's Deception heeft Golden Abyss namelijk geen multiplayer; tenzij je de Near-feature 'Black Market' meetelt als multiplayer. Door het verzamelen van collectibles en meerdere playthroughs duurt het ongeveer vijftien-twintig uur de game compleet uit te spelen, maar daarna is het dus gedaan. Persoonlijk vind ik het echter geen gemis, de aantrekkingskracht van Uncharted lag steeds in de singleplayer en de multiplayer was simpelweg een extra. Ook zonder die extra blijft het echter genieten van Golden Abyss. Na de PlayStation Portable maakt Sony Computer Entertainment Bend Studio zich dus ook meester van de Vita met Uncharted: Golden Abyss, een handheld-spin-off die duidelijk profiteert van het experimenteren van Bend. Zij maakten van Drake eindelijk een echte avonturier en dat zorgt voor wat leuke nieuwe features die absoluut de overstap mogen maken naar de consoleversies. Golden Abyss mag dan ook niet ontbreken in je Vita collectie.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   93
Graphics   93
Replay   93

Uncharted: Golden Abyss maakt van Drake een echte avonturier.
92


08:10  90 Seconds: Uncharted: Golden Abyss
07:51  Beelden Forza Horizon
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Louis Tinner op 08-03-2012 om 08:41 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Uhm, en waarom een 93 voor replay...?

Codewarrior op 08-03-2012 om 09:10 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Omdat de singleplayer mischien zo awesome is? Ik weet wel dat ik het meerdere keren zal spelen, voor die platinum trophy

Jord-O op 08-03-2012 om 11:52 [Niv: 153 / Exp: 7628]
^^ Ja inderdaad, er zijn talloze schatten te vinden.

Ferdienandjuh op 08-03-2012 om 11:55 [Niv: 21 / Exp: 1057]
Helemaal eens met Gezer. Ik heb het ook al twee keer uitgespeeld en ben nu met de derde keer bezig om alle Trophies te bemachtigen, het is erg verslavend hoor =)

BosnianBoss op 08-03-2012 om 12:18 [Niv: 44 / Exp: 2193]
Deze zou nog beter zijn als Naughty Dog eraan had gewerkt,

Onna76 op 08-03-2012 om 12:26 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Dan had ie perfect geweest xP Ik vind enkel het verhaal een beetje lauwtjes voor de rest is het een typische Uncharted game met leuke toegevoegde gameplay waardigheden wat de PS Vita betreft. Wel te hopen dat meerdere ontwikkelaars die opties in hun games verplicht gebruiken. Werd op de DS doodziek van dat je beiden opties had en maar een handjevol games had waarbij je verplicht was de touchscreen te gebruiken.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Uncharted: Golden Abyss
Type:
Game
Releasedatum:
22-02-2012
Ontwikkelaar:
Sony Bend
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media