Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(1) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Guild Wars 2


Door MaartenL op 03-10-2012 om 15:30
Bron: Gamed.nl

Het is al een tijdje geleden dat Guild Wars uit is gekomen en bij een succesvolle titel moet er natuurlijk een tweede deel komen, zeker als het MMO's betreft. Guild Wars 2 is ondertussen al even beschikbaar en net zoals zijn voorganger dient de speler geen maandelijkse bijdrage te betalen. Maar kan de game wel genoeg content aanbieden om bezig te blijven?

In Guild Wars 2 draait alles rond het terugkeren van draken die een tijd terug voor chaos zorgden. Voor elk van de vijf rassen is er een aparte verhaallijn uitgewerkt rond deze draken dat de speler zal leiden naar de verschillende uithoeken van de uitgestrekte wereld. Door middel van cutscenes en persoonlijke missies wordt het verhaal langzaam maar zeker uit de doeken gegaan en zal het je bezig houden tot je het hoogste level hebt bereikt. Dit betekent echter niet dat je een lineair pad door de game heen bewandelt want de volledige wereld kan vrij verkend worden, mits je natuurlijk een hoog genoeg level hebt om allerhande gespuis in die gebieden te bevechten. Opvallend hier is dat het traditionele uitroepteken (ook bekend als "hey, ik heb een quest voor je!") in een andere vorm optreedt. Er zijn namelijk wel personages die hulp nodig hebben maar dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Zo kan je bijvoorbeeld het probleem oplossen door maïsvelden water te geven, vee te voederen of wormen in het veld uit te roeien (of een combinatie van de drie). Dit helpt erg veel om het 'grinding' gevoel weg te werpen.

Ook in de klassen, in de game professions genoemd, is er veel variatie. De speler krijgt de keuze uit vijf rassen (human, norn, asura, sylvani en charr) en maar liefst acht professions: warrior, guardian, ranger, elementalist, necromancer, thief, engineer en mesmer. Elk van deze klassen kan verschillende wapens hanteren. Een ranger is bijvoorbeeld zeer goed met een boog maar zelfs met zwaarden kan hij zich behelpen terwijl een warrior eveneens krachtig kan zijn met een boog. De elementalist gebruikt de elementen om kracht achter zijn aanvallen te zetten en kan net zo goed twee dolken gebruiken als een staf. De verschillende aanvallen speel je immers vrij afhankelijk van hoeveel je met een bepaald wapen speelt. Al slechts na een tiental minuten spelen zal je voor één wapen al alle skills tot je beschikking hebben en al vlug kan je experimenteren met een speelstijl die goed bij je past. Naast de vijf aanvallen op basis van je wapen kan de speler nog één heal spreuk, drie support spreuken en al laatste nog een elite spreuk instellen. Deze moet je vrijspelen met skillpoints die je per level verdient of verkrijgt via bepaalde challenges in de wereld.


Dankzij dit systeem met verschillende stijlen is er enorm veel variatie mogelijk tussen klassen en als je op level tien ook nog eens de beschikking krijgt over traits wordt het wrijven in de handjes van blijdschap. Traits verhogen niet enkel een basisstatistiek maar geven om de vijf punten een speciale eigenschap per specialisatie. Speel je bijvoorbeeld een ranger en heb je twintig punten in marksmanship, dan krijg je een groter bereik voor bogen alsook 5% meer schade met deze wapens. In totaal krijg je zo zeventig trait punten die je kan verdelen over een achttal specialisaties waarbij elke hiervan dertig punten nodig heeft om vol te zitten. Er kan dus een aardig aantal builds klaargestoomd worden voor slechts één klasse. Spijtig genoeg begin je standaard met 'slechts' vijf karakter slots, al kan je deze slots bijkopen met in-game geld. In ieder geval zit er niet een klasse tussen die niet fijn is om mee te spelen en dat komt de herspeelbaarheid zeker ten goede.

Crafting mag natuurlijk ook niet ontbreken in een MMO en ook hier is er voldoende keuze om een goede ondersteuning te bieden voor de gekozen klasse. Echter werkt het systeem lichtjes anders dan de traditionele vorm. Nieuwe recepten kan je echter pas ontdekken na het experimenteren met materialen, hetgeen toch een beetje vreemd aanvoelt en wat meer tijd nodig heeft dan normaal. Hiermee zeg ik niet dat het craften je reinste tijdverspilling is want het ontdekken en creëren van items wordt dusdanig beloond met veel ervaringspunten en een nieuw recept. Het is zelfs mogelijk om geheel via crafting te levellen, al moet er dan wel een goede toevoer van rauwe materialen voorhanden zijn. Overigens is dat niet aan te raden want de wereld van Guild Wars 2 schreeuwt gewoonweg om ontdekt te worden en biedt de speler constant uitdagingen en dynamische evenementen aan, ongeacht je huidige level. Hierdoor blijf je aangetrokken om toch maar wat uurtjes te vertoeven achter je scherm.


Want, wat gebeurt er nu met een hoog level personage dat een laag level gebied betreedt? In de meeste MMO's wals je alles plat met één aanval en verdien je haast niets om in dat gebied te spelen. In Guild Wars 2 zet het spel je level gelijk met het hoogste, aanvaardbare level dat bij die omgeving past. Een level 80 in een level 4 gebied wordt hierbij terug naar level 4 gebracht, alhoewel hij natuurlijk extra bonussen verkrijgt van zijn skills, traits en uitrusting. Hierdoor kan de speler zelfs in end-game nog wat uitdaging krijgen in de gebieden die hij nog niet ontdekt heeft. Mocht het rondtrekken in de wereld even vervelen dan kan er naar hartenlust gevochten worden in PvP en WvW. Ook de PvP verschilt met andere MMO's want de speler krijgt alle lvl 80 skills en uitrusting ter beschikking om een build mee te maken. Je zal dus nooit overrompeld worden door veteranen die uitrusting hebben met tweemaal de statistieken van jou karakter. Echter is de PvP daarom niet nutteloos want er kunnen enorm veel cosmetische items vergaard worden met de punten die je verdient.

In WvW gaat het er al héél wat drukker aan toe. In deze modus strijden drie servers over vier verschillende mappen tegen elkaar voor de controle van posten, torens en kastelen. Door konvooien te beschermen tijdens hun tocht, krijgt jouw server supply points die gebruikt kunnen worden om verbeteringen door te voeren zoals meer wachters of betere escort-eenheden voor konvooien. De punten kunnen echter ook gebruikt worden om siege-weapons in te roepen die benodigd zijn om de poorten van kastelen te vernietigen. De gevechten om deze bolwerken zijn fantastisch (en enigszins hectisch) om mee te maken. Het is in het begin even wennen in WvW want een echt duidelijke tutorial hieromtrent is niet echt aanwezig. Als laatste, sterke punt biedt de game in de normale spelwereld ook dynamische events aan, iets waar de ontwikkelaars zeer trots op zijn. Deze evenementen variëren van het escorteren van een karavaan, het verslaan van grote bazen tot het aanvallen van bijvoorbeeld een kamp vol met centaurs. Het kan ook zijn dat een event mislukt, hetgeen leidt tot een ander event. Zo zal een stad aangevallen worden en de dorpelingen worden dan ontvoert als je faalt. In de volgende event moet je dan naar de basis van de aanvallers om de dorpelingen te bevrijden.


Technisch is Guild Wars 2 erg knap in elkaar gestoken. De wereld is enorm gedetailleerd en alhoewel deze wel is opgesplitst in gebieden, zijn de laadtijden van vrij korte duur. Ook de animaties en de geluiden vullen het sfeertje perfect aan en met de muziek van de persoon die instond voor de soundtrack van Oblivion kan het niet meer mis gaan. Ook de dynamische evenementen steken prachtig in elkaar maar soms wil het wel eens voor komen dat ze vastlopen of zich vreemd gedragen, gelukkig is dit echter niet vaak. Alle elementen zitten prachtig in elkaar en de content die de game biedt wil gewoonweg niet ophouden. Als je bijvoorbeeld een instance op explorer mode speelt, krijg je keuzes die het verloop van die instance drastisch veranderen. Echt veel instances mogen er dan niet zijn maar de variatie zit er in, hetgeen deze zeker de moeite waard maakt. De enige manier dat ArenaNet (de ontwikkelaar) je langer achter je scherm kan houden met deze game, is door je stoel te behandelen met superlijm.

Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat Guild Wars 2 een dijk van een game is. Het spel zal je continu bezig houden zonder snel te vervelen. De afwisseling in het verhaal per ras en de verschillende klassen zijn nog wat extra redenen om steeds terug te keren. Het succesvol wegwerken van het alom bekende 'grinding' gevoel is duidelijk merkbaar want voor nagenoeg alles wordt je in deze game beloond, ook al lijkt het alsof je niet veel uitgevoerd hebt. Neem daarbij nog eens prachtige graphics, fantastische omgevingen, indrukwekkende PvP en het verslavende WvW-aspect en het moge duidelijk zijn dat Guild Wars 2 een must-have is voor elke MMO-liefhebber. Nog een onmiskenbaar voordeel van deze game? Geen maandelijkse kosten. Ga deze game dus maar snel in huis halen! Als je me nu even excuseert, er is een draak die wat loot wil doneren.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   90
Graphics   95
Replay   95

Verplichte kost voor MMO fanaten!
94


21:10  Update PlayStation Store - 03/10/2012
15:14  Famitsu met nieuwe cijfers
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Velqor op 03-10-2012 om 15:49 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Eens met de review op de meeste punten, echter voelde het crafting systeem voor mij niet 'vreemd' aan. Het was best logisch, zoals het meeste in GW2, je kan het zo oppakken als mmorpg speler. Maar arenanet heeft gelukkig genoeg gedaan om ook de ervaren spelers bezig te houden, het is namelijk niet snel saai ondanks de makkelijke leercurve van de game.

maar een 94 is prima

Nelus op 03-10-2012 om 16:09 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Aight! Super ik moet zeggen, veel punten klonken mij bekend in de oren als je het vergelijkt met de nieuwste expansion van WoW, waar ze ook minder grinding quests in doen en meer moeite hebben gestoken in supergoede muziek. Dus daar zijn MMO developers goed mee bezig. Setting van Guild Wars heeft me alleen nooit geboeid. Misschien zal ik deel 2 toch wel eens proberen in een trial ofzo.

Velqor op 03-10-2012 om 17:03 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Nelus

Tja, toch is het anders. Je verdiend in gw2 namelijk meer xp door exploren dan voor bijv grinden (Wat btw ook onmogelijk is i.v.m anti grind scripts of hoe je dat mag noemen)
Verder zijn er min of meer geen quests, behalve de heartquests die er erg weinig zijn. Maar bij gw2 ben je (ik tenminste) niet echt bezig met het levelen, dat lukt namelijk toch vanzelf wel

Alpha Centyros op 03-10-2012 om 17:32 [Niv: 43 / Exp: 2166]
Fuuuck, dit is echt een prachtig spel! Ik heb me heel erg vermaakt met de beta, en ik zou graag het spel aanschaffen. Helaas ben ik bang dat dit spel TE goed is voor mij en dat het te veel tijd gaat kosten, tijd die ik toch echt in de studie moet stoppen. Ik wil momenteel namelijk liever een hele goede engineer zijn in 'het echte leven', dan een hele goede Engineer in de virtuele wereld van Guild Wars

Killa Tactics I3 op 04-10-2012 om 12:20 [Niv: 4 / Exp: 198]
love it gewoon, heb al verschillende proffesions geprobeerd en egt allemaal prachtig. heb ik me ook character slots bijgekocht gewoon omdat ik ze allemaal wil uitproberen, enigste minpunt vind ik dat het wat moeilijker is om in het begin samen te vormen in een party of communiceren maar verder in het spel met de dungeons enzo zal dat wel beter. conclussie TOP GAME !!!

ace_quorthon op 04-10-2012 om 13:44 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Ik zit al op 240 uur... Zelfs als je twijfelt over de endgame is deze game zijn geld meer dan waard.

Velqor op 04-10-2012 om 19:23 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Dafuq, ik 286..Niet verwacht dat het zoveel was

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Guild Wars 2
Type:
Game
Releasedatum:
28-08-2012
Ontwikkelaar:
ArenaNet
Uitgever:
NCSOFT
Media:








Meer media