Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

UFO: Enemy Unknown


Door Tom_V op 26-08-2013 om 09:43
Bron: Gamed

Toen deze website in 2003 werd opgericht, hadden de spelletjesconsoles al genadeloos de fakkel van de personal computer overgenomen. Laatstgenoemde degradeerde tot een stevige niche in de wereld van het gamen. Het hoeft echter geen betoog dat pc-gamen nog steeds een zeker publiek aanspreekt en dat heeft het onder meer te danken aan haar rijke geschiedenis. Niet zelden verschenen op de PC games die de tand des tijds zouden doorstaan. Games die ook nu nog even boeiend en fascinerend zijn als vele jaren geleden. Een van die games is UFO: Enemy Unknown.

We keren terug naar 1994. In dat jaar stierven een half miljoen Rwandezen in een bloedige genocide, werd Nelson Mandela verkozen tot president van Zuid-Afrika en werd de onderzeese treinverbinding tussen Engeland en Frankrijk in gebruik genomen. Op tv brak The X-Files vele records en begon aan een jarenlange veroveringstocht van Emmy's en Golden Globes. En in de wereld van het pc-gamen verscheen UFO: Enemy Unknown.

In die tijd was MicroProse een grote speler op de markt. De publisher had een neus voor strategy games. Civilization vond bij hen onderdak en het is dan ook niet verwonderlijk dat ook UFO: Enemy Unknown door het zelfde bedrijf werd uitgegeven. UFO: Enemy Unknown is op dezelfde leest geschoeid, maar is een natte droom voor iedereen die de slogan "I want to believe" ooit op de slaapkamer had hangen. Dat MicroProse een juiste keuze maakte door de game te ontwikkelen en uit te geven werd achteraf door de cijfertjes bewezen. De game kostte 135.000 euro om te maken en bracht bijna het tienvoudige op.

UFO: Enemy Unknown plaatst je aan het hoofd van X-COM. Deze internationale organisatie werd in het leven geroepen door enkele grote landen nadat er een reeks incidenten met ongeďdentificeerde vliegende objecten plaats vond. De opdracht van X-COM is duidelijk: bescherm de wereld tegen de toenemende buitenaardse terreur. Om hierin te slagen krijg je van de stichtende landen iedere maand de nodige fondsen. Je beschikbare budget gaat in grote mate beďnvloed worden door het al dan niet slagen in je opdracht. Lukt het je niet om een aanval op Rome af te slaan, dan kun je er gif op innemen dat Italië aan het einde van de maand met minder geld over de brug zal komen. Sterker nog, wanneer je blijft falen krijgen de buitenaardse wezens genoeg mogelijkheden om te infiltreren in de regeringen van de donorlanden en zo je budget droog te leggen.


De game is opgebouwd uit drie grote delen: Geoscape, Bases en de Battlescape. De Geoscape is onze wereldbol en deze staat je toe om enerzijds geschikte locaties voor je basissen uit te kiezen (ja, Nederland en Vlaanderen zijn mogelijke opties) en anderzijds kun je hierop volgen waar er UFO's op de radars verschijnen. Je eerste opdracht als gamer is een geschikte locatie voor je hoofdbasis te kiezen. Doe dit niet te lichtzinnig en zorg dat je genoeg bewoonde wereld kunt beslaan. Voor fans van kiwi's is een basis op Nieuw-Zeeland misschien wel leuk, maar op je Australische buren na kun je er bitter weinig burgers mee beschermen. Gaandeweg ga je genoeg basissen kunnen bouwen om ook kleinere gebieden te beschermen, maar je eerst focussen op Noord-Amerika en Europa is geen slecht idee.

Een basis komt steeds met een standaarduitrusting die je naar je budget kunt uitbreiden. Een eerste basis omvat onder meer drie hangars met daarin twee interceptors en een skyranger. De interceptors kun je gebruiken om de achtervolging op UFO's in te zetten en ze zo mogelijk neer te halen en met de skyranger transporteer je troepen om crashsites of landingssites te gaan onderzoeken. Een achtervolging met een interceptor is nooit een volautomatisch proces. De handeling van de speler bestaat erin om te bepalen in welke mate en met welke snelheid de UFO beschoten moet worden. Doe je dit onbezonnen, dan riskeer je dat de UFO te zwaar beschadigd zal zijn om er nog iets van te kunnen recupereren. Bij een te zwakke aanval is de vogel gaan vliegen, of sterker nog, haal je de UFO neer maar is de crashsite overrompeld door nog levende en schietgrage aliens.


Het belangrijkste onderdeel van je basis is het Laboratory. Dit is het kloppend hart van X-COM. In het laboratorium kun je nieuwe technologieën onderzoeken. Initieel zijn deze gebaseerd op aardse grondstoffen, maar gaandeweg kun je ook buitenaardse technologieën onderzoeken en zelf gaan fabriceren. Voor dit proces heb je uiteraard personeel nodig. En dat personeel komt met een kostenplaatje. Ook hier is het weer wikken en wegen. Ga je extra onderzoekers aanwerven, of ga je ervoor zorgen dat je soldaten over voldoende wapens beschikken om een kans te maken om levend het slagveld te verlaten?

De Battlescape is een mijlpaal in het genre. UFO: Enemy Unknown is een turn-based strategy game. Dit houdt in dat jij eerst aan de beurt bent, daarna de aliens, dan weer jij, enzovoort... Het startpunt in de Battlescape is steeds je transportvliegtuig. Je ziet enkel de directe omgeving rond het vliegtuig en je moet je soldaten opdrachten geven om zich in het ongewisse te begeven. Iedere soldaat beschikt over x-aantal Time-Units die hij (of zij) kan gebruiken om te bewegen. Stappen kost time-units, hurken kost time-units en schieten kost time-units. Time management is hier dan ook een zeer belangrijk begrip. Stuur je soldaat niet te ver in onbekend gebied, want als z'n time-units opgebruikt zijn en hij staat oog in oog met een alien, dan is hij uiteraard de klos.

Initieel is dat niet zo erg, maar de soldaten in UFO: Enemy Unknown beschikken onder de vorm van Attributes over een upgradesysteem. Hoe meer opdrachten ze tot een goed einde weten te brengen, hoe meer ervaring ze opdoen. Die ervaring helpt hun attributes (statistieken) de hoogte in, met als resultaat dat ze onder meer gaan beschikken over stijgende time-units en betere accuracy bij het schieten. Een soldaat die al een paar maand meegaat op een idiote manier moeten verliezen is dan ook bijzonder pijnlijk.


Een game als UFO: Enemy Unknown in een review volledig samenvatten is onbegonnen werk. Het spel kent op alle vlakken een ontzettende diepgang. Als je deze bijna 20 jaar oude game een echte kans geeft, dan ga je erin opgeslorpt worden. De buitenaardse dreiging zal je alle hoeken van deze planeet laten zien. Ze zullen de wereldbevolking terroriseren en ze zullen je zelfs tot in je eigen basis aanvallen. Terwijl jij probeert om hun UFO technologie te doorgronden schieten zij je geliefde en ervaren krijgsmacht naar de knoppen. Ze infiltreren regeringen en ze slaan je murw. Maar vrees niet, de game kent een fantastische apocalyps. Wat die is, verklappen we uiteraard niet. Laat ons het houden op de legendarische woorden "Cydonia or Bust."

Wie na het lezen van deze (retro) review de game zelf eens wil uitproberen, kan onder meer terecht op Steam. De game is er voor de heel democratische prijs van 4.99 euro te koop.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   85
Graphics   90
Replay   80

Zin om een legendarische klassieker te proberen?
88


09:43  [GC] Nieuwe trailer Just Dance 2014
09:42  [GC] Trailer X Rebirth
 Reacties (4)
 Pagina: 1
GekooktEi op 26-08-2013 om 11:05 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Wat leuk, zo'n oude review. Waar hebben we die aan te danken? Iets met X-COM?

Ik vind het trouwens wel opvallend dat de 'legacy' van dit spel, de hele X-COM-serie, niet voorkomt in het artikel. Is dit een bewuste keuze? Ik zou denken dat het wel het melden waard is dat de serie na ruim 10 jaar stilstand weer met een goed spel gereboot is vorig jaar.

Tom_V op 26-08-2013 om 11:28 [Niv: 45 / Exp: 2263]
Gek dat je dat zegt, want op dit eigenste ogenblik ben ik daarmee bezig. :-)

De XCOM reeks is zeker een feature waard. Begonnen met een instant cult-hit, en dan vele remakes en spin-offs geweest die zelden het niveau van het origineel benaderden. Stay tuned.

Edit: en om op je eerste vraag te antwoorden. Het was een van de eerste pc-games waar ik echt dagen en weken tijd aan heb opgeofferd. De X-Files hype uit die tijd zal er wel iets mee te maken gehad hebben.

Het is alleszins mijn bedoeling om er nog meer te schrijven. De enige voorwaarde is dat de games ook nu nog het zelfde goede gevoel als vijftien, twintig jaar geleden weten op te wekken. Omikron staat als volgende op mijn to-do-list, maar suggesties zijn altijd welkom.

Gewijzigd door Tom_V op 26-08-2013 om 13:30

MaartenL (Redacteur) op 26-08-2013 om 20:53 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Haha, ik dacht dat er XCOM: Enemy Unknown stond en dat mijn review van de remake per ongeluk nogmaals op de frontpage beland was

Zeker een game die ik af en toe nog eens spel, samen met Terror from the Deep. Had de X-COM pack op Steam gekocht een tijdje terug.

Btw, als je een meer "trouwe" remake wil spelen, moet je zeker en vast Xenonauts eens bekijken

GekooktEi op 27-08-2013 om 00:22 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ MaartenL: Ik begon inderdaad ook met die verwarring.

@ Tom: Ja precies, ik snap wat je bedoelt! Er zijn weinig series op hetzelfde niveau gebleven als het eerste of de eerste delen.

Ik vind het bijvoorbeeld ook jammer dat er nooit iets is gekomen van het originele idee van Fallout 3, Van Buren, dat gewoon isometrisch was met 3D-invloeden. De nieuwe delen zijn leuk, maar het eerste deel blijft zo verslavend en die gameplay zou prima in een modern spel kunnen.

Op zich ziet dit er ook best Fallout-achtig uit, qua turn-based combat, misschien eens uitproberen. ^^

Gewijzigd door GekooktEi op 27-08-2013 om 00:23

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
UFO: Enemy Unknown
Type:
Game
Releasedatum:
01-03-1994
Ontwikkelaar:
MicroProse
Uitgever:
MicroProse
Media:



Meer media