Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Battlefield 4


Door Rene Groen op 06-11-2013 om 09:02
Bron: Gamed

Het lijkt tegenwoordig de standaard te zijn dat vrijwel iedere singleplayer titel de toevoeging krijgt van een multiplayer. Andersom is echter ook het geval, games die vooral draaien om diens multiplayer worden steevast voorzien van een singleplayer, terwijl we deze lang niet altijd een toegevoegde waarde heeft.

Helaas heeft ook DICE het niet aangedurfd om zich honderd procent op de multiplayer te storten en dus is het verplichte nummertje, te weten de singleplayer, ook nu aanwezig. In een flinterdun verhaal dat ongeveer zes uur duurt tracht de ontwikkelaar ons emotioneel te betrekken door je te verbinden aan een squad. Vraag ons echter niet hoe je squadleden heten, wat je vooral zult onthouden is het Hollywood spektakel dat over je heen gestort zal worden. Is dit slecht? Zeker niet, het is enkele uren heerlijk vermaak, maar wanneer het niet in de game opgenomen zou worden zou je er ook niets aan missen. Daarvoor is er een te groot gevoel van ’been there, done that’ en zijn de conversaties tussen karakters en diens gevoelens jegens elkaar meer van het niveau Calimero dan bijvoorbeeld Beyond: Two Souls.


Deze singleplayer zal je dan ook niet de voldoening geven, noch het gevoel voldoende oefening in de vingers te hebben om de strijd in de multiplayer direct op te zoeken. Gelukkig is dit ook niet nodig, DICE heeft er namelijk slim aan gedaan om de Test Range toe te voegen. Net zoals iemand die auto wil rijden eerst lessen zal moeten volgen om zijn rijbewijs te halen is de Test Range ervoor gemaakt om je eerst te laten oefenen zonder opgejaagd te worden door andere spelers. Velen die Battlefield 3 gespeeld hebben zullen ongetwijfeld situaties meegemaakt hebben waarin helikopters neerstorten door de onkunde van diens piloot. Met de Test Range kan dit voorkomen worden, naast wapens kun je namelijk ook voertuigen testen om je met meer overtuiging aan het echte werk te laten beginnen. Tevens mag opgetekend worden dat de voertuigen zelf ditmaal een stuk beter te besturen zijn.

In de multiplayer vinden we een goed uitgewerkte combinatie van bekende modi en nieuwkomers. In de eerste categorie vinden we bijvoorbeeld Conquest en Rush, terwijl we met Defuse en Obliteration nieuwe toevoegingen zien. Defuse draait om twee teams van ieder vijf spelers die simpelweg het doel hebben om elkaar uit te schakelen of om een doel te vernietigen. Het unieke is echter dat je uiterst voorzichtig moet zijn, ben je eenmaal dodelijk geraakt dan zul je een gehele ronde af moeten wachten alvorens je weer mee mag strijden. Obliteration draait eveneens om samenwerking, waarbij het ene team een doel moet beschermen terwijl de ander deze juist moet vernietigen. Om ze hierin te helpen spawned er random een bom op de map, waardoor je tactisch na zult moeten denken. Immers; blijf je als team bij elkaar zodat je minder kans hebt om het slachtoffer te worden van je tegenstander, of ga je voor een spreiding op de map om zo meer kans te maken de bom snel te onderscheppen? Alle multiplayer modi tezamen genomen is er genoeg te beleven, waarbij je zowel je ei kwijt kunt in teamverband en als individu.


Wat overeind blijft zijn de vele aanpassingsopties waar je als speler in kunt duiken om je de game zo geheel eigen te maken. We zien geen grootse veranderingen ten opzichte van Battlefield 3, dit vinden we daarentegen wel in de toevoeging van de Commander. In veel games is er al gesproken over de integratie van een tweede scherm, maar DICE geeft hier een perfect voorbeeld van hoe dit goed kan werken. De speler die de rol van Commander op zich neemt krijgt in de modi Assault, Rush en Obliteration een bovenaanzicht van de map en kan hier zijn teamgenoten aansturen en zelf acties ondernemen. Bij dit laatste valt te denken aan het inzetten van een air-strike, waarbij een eigen skilltree ervoor zorgt dat je daadwerkelijk progressie kunt boeken in je rol.

Toch is met al het bovenstaande de belangrijkste toevoeging nog niet aan bod gekomen, namelijk een feature die de naam Levolution heeft gekregen. Ieder van de tien maps die bij de lancering van de game zijn meegeleverd bevatten veranderingen op grote en kleine schaal. Op grootschalig vlak zien we bijvoorbeeld een wolkenkrabber instorten in Shanghai, een tanker die zich in Paracel Storm boort of het ontploffen van een bom in Zavod 311. Het zijn indrukwekkende schouwspelen, hoewel gezegd moet worden dat de echte impact na enkele uren wel afneemt. Juist om deze reden is het belangrijk te benoemen dat Levolution ook op kleinere schaal is geďntegreerd. Niet alleen kunnen kleinere bouwwerken compleet vernietigd worden door diens fundering uit te schakelen, je kunt ook een stoppenkast kapot schieten om een tegenstander in het donker achter te laten. Het is slechts één van de vele voorbeelden die je tegen zult komen, waarbij je ook na verloop van tijd weer nieuwe dingen ontdekt.


Tegenover al dit positivisme staat echter wel een flinke prijs, namelijk dat de PlayStation 3 en Xbox 360 versies moeite hebben om alles bij te benen. De framerate krijgt het zo nu en dan flink te verduren, textures worden vaak laat ingeladen en de game beperkt zich tot 24 spelers op een map. Het zijn problemen die verholpen worden met het spelen op de PC en nieuwe generatie spelcomputers, waardoor de echte beleving bij deze systemen naar voren komt, al was het maar omdat er hier 64 man online kunnen gaan. Concluderend kunnen we dan ook stellen dat Battlefield 4 een zeer sterke game geworden is, hetgeen voor honderd procent toe te schrijven is aan de multiplayer. De toevoeging van Levolution maakt het fris en vernieuwend, hoewel er rekening mee gehouden dient te worden dat de huidige generatie spelcomputers moeite hebben om dit alles bij te benen. Het is dan ook beter om voor de PC versie te gaan, of nog even geduld te hebben voordat de Xbox One en PlayStation 4 versies beschikbaar zijn. Het cijfer is een gemiddelde van deze opstelsom.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   80
Replay   95

Een game die je blijft spelen tot Battlefield 5 in de winkels ligt.
85


14:55  COD: Ghosts doet een copy-paste
09:02  Gamecharacter: Captain Falcon
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Annoying Orange op 06-11-2013 om 10:44 [Niv: 49 / Exp: 2454]
''textures worden vaak laat ingeladen''
Dit, dit is zo vervelend. Soms als je door je iron sights kijkt aan het begin van een potje, dan mis je het gat waar je door heen kijkt en zie je dus niks door aim down sight, ongelofelijk irritant.

da bom op 06-11-2013 om 10:56 [Niv: 89 / Exp: 4472]
hoor van velen dat ie toch wel een beetje tegenvalt. Metacritis wordt ie afgebrand, gamerankings onder 8 op de xbox 360. Niet dat dat betekend dat ie slecht is maar toch

Alpha Centyros op 06-11-2013 om 11:37 [Niv: 43 / Exp: 2166]
@da bom
Dat werd eens tijd ook. Zie CoD bijvoorbeeld, die heeft een metacritic score van 78. Ik hoop dat de ontwikkelaars eens doorkrijgen dat dezelfde moderne FPS jaar na jaar saai begint te worden. Hopelijk zullen ze dan gauw komen met compleet nieuwe ervaring op een nieuwe engine. Jammer dat de sales nog wel altijd torenhoog blijven, dus er is geen reden om af te wijken van de succesformule.

da bom op 06-11-2013 om 12:18 [Niv: 89 / Exp: 4472]
@alpha, klopt zolang de sales hoog blijven is er niks aan de hand. Hoop een keer weer op een mooie 2de wereld oorlog shooter. Ineens doet iedereen hetzelfde. jammer

Nelus op 06-11-2013 om 12:34 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Precies. Sales > cijfers. De reden waarom Dynasty Warriors nog wordt gemaakt. Totdat er eens een ander spel wordt gemaakt die wel vernieuwd en niet per se naar beste graphics kijkt. Kijk bijvoorbeeld naar Tony Hawk en .skate

Wapkaak op 06-11-2013 om 15:30 [Niv: 49 / Exp: 2426]
@ annoying orange Texture's te laat ingeladen en dat probleem met iron sight heb ik totaal niet, het enigste waar ik last van heb is de Recon class dat de scope een beetje blurry is dat als je 100% iemand raakt hij mist :S En enkele server problemen. Maarja hij is net uit.

Vind BF4 een stuk beter als 3.


the_dan op 06-11-2013 om 18:24 [Niv: 310 / Exp: 15521]
3/10

Ontiegelijk slechte netcode/hitreg

thenativedude op 06-11-2013 om 20:02 [Niv: 137 / Exp: 6865]
wat ik las is dit echt een game voor next gen!

the_dan op 06-11-2013 om 22:49 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Grafisch zeker

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Battlefield 4
Type:
Game
Releasedatum:
29-10-2013
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media