Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Feature:

Oculus Rift


Door Joni Philips op 22-12-2014 om 11:49
Bron: Gamed

De reuzen van de game-industrie onderzoeken momenteel nieuwe manieren om het gevoel van inleving tijdens het gamen te verhogen, maar het is een kleine studio die werkt aan de belangrijkste vernieuwing. Het kleine Oculus VR werkt aan de Oculus Rift, een spectaculaire Virtual Reality bril.

De game-industrie werkt ondertussen decennialang aan kleine en grote innovaties met onder andere grootscheepse veranderingen aan de besturingsmethoden. De allereerste videospellen werden bijvoorbeeld gespeeld met knoppen, maar het is ondertussen mogelijk om een spel te besturen met apparaten als een toetsenbord, een controller, een joystiq of een stuurwieltje. Het is nu zelfs een optie om videospellen te spelen met ons lichaam via Kinect en aanverwanten. Er is echter weinig veranderd aan de manier waarop we de actie aanschouwen. Het is nog steeds de bedoeling om de actie te bekijken op een televisie- of computerscherm dat op een afstandje van ons gezicht staat. Het is ondertussen mogelijk om de actie tegelijkertijd te aanschouwen op twee schermen met onder andere de Nintendo DS als voorbeeld, maar het veranderde weinig aan de inleving. Er wordt nog steeds gekeken naar een ver scherm.

Er werd over de jaren heen echter meermaals geëxperimenteerd met een alternatief, namelijk speciale brillen die ons letterlijk in het midden van de actie plaatsen om de inleving te vergroten. Het was de bedoeling om zo in de gamewereld te stappen. De eerste pogingen waaronder de Virtual Boy werden echter gigantische mislukkingen omdat de technologie simpelweg niet geavanceerd genoeg was. Het concept kon hierdoor nooit doorbreken, het was een vergiftigd idee dat jarenlang in de koelkast belandde. Er waren achter de schermen echter enkele gemotiveerde techneuten die overtuigd waren van het potentieel, onder wie John Carmack van id Software en Palmer Luckey van Oculus. Luckey begreep dat de bestaande opties simpelweg te duur en te ineffectief waren, zodat hij besliste om een eigen alternatief te ontwikkelen. Het moest een goedkope, maar krachtige optie worden.

Het was natuurlijk maar een eigen, klein project dat nooit een massaal publiek zou bereiken. Het project belandde echter op de radar van John Carmack die meteen gefascineerd raakte. Beide heren sloegen al snel de handen in elkaar voor de ontwikkeling en popularisering van de Oculus Rift. Carmack zorgde ervoor dat Luckey zijn product een grootse onthulling kreeg op de Electronic Entertainment Expo 2012. De bril was meteen een hit, maar ze hadden natuurlijk ook budget nodig om het project tot een goed einde te brengen. Oculus trok naar Kickstarter waar het project met gemak enkele miljoenen verzamelde. De populariteit van de bril groeide vandaar alleen maar verder, tot zelfs Facebook overtuigd raakte. De sociale mediagigant betaalde begin 2014 $2 miljard in cash en aandelen voor de overname, een gigantisch blijk van vertrouwen aangezien het product officieel nog niet beschikbaar is.


Het bedrijf startte eind 2012 de productie van een prototype voor ontwikkelaars, maar de consumentenversie van het apparaat wordt pas komend jaar beschikbaar. De technische specificaties voor deze versie zijn voorlopig zelfs nog onbekend. We kunnen ons voorlopig alleen baseren op de Developer Kits en de beloftes van Oculus om te kijken wat voor apparaat de Oculus Rift echt zal worden. We kunnen hiervoor kijken naar het meest recente prototype, namelijk het Crystal Cove prototype dat begin 2014 werd voorgesteld. Onderstaande technische informatie is dan ook hiervan afkomstig. Deze versie van de Oculus Rift bestaat uit twee schermen die elk ongeveer vijftien centimeter groot zijn. Men gebruikt hiervoor voorlopig hetzelfde AMOLED scherm als de Samsung Galaxy Note 3. Beide schermen hebben een resolutie van 960 x 1080 pixels, zodat je over beide ogen verspreid een resolutie van 1080p krijgt.

Deze hoge resolutie is echter niet het enige voordeel van deze dubbele schermen. De combinatie zorgt ook voor een hoge kijkhoek, er is namelijk een kijkhoek van meer dan 90 graden horizontaal en 110 graden diagonaal zodat je zeer veel van de omgeving kunt zien in één oogopslag. Deze schermen hebben ook een speciale programmatuur zodat de verfrissing veel hoger ligt dan bij de Galaxy Note 3 zelf. De individuele pixels zullen zichzelf zeer snel aan en uitzetten zodat de verandering van de ene kleur na de andere bijna zonder pauze gebeurt. Het zorgt ervoor dat alles zeer vlot verloopt, wat de inleving alleen ten goede kan komen. Elke kleine imperfectie zou op die afstand namelijk hard opvallen.

Het Crystal Cove prototype beschikt eveneens over een secundair onderdeel. Het gaat om een speciale camera die door middel van veertig verborgen infrarode lichtjes jouw hoofdbewegingen volgt. Het apparaat kan hierdoor jouw bewegingen registreren, zodat ze kunnen worden overgezet naar de spelwereld. Het bedrijf heeft echter nog geen idee of de camera ook aanwezig zal zijn in de definitieve versie. De aanwezigheid van de camera kan wel een grote bonus worden, het kan namelijk het realisme verhogen door je lichaamsbewegingen over te nemen in het spel wat tegelijkertijd de kans op bewegingsziekte kan verkleinen. De bril beschikt daarnaast sowieso over een ingebouwde tracking technologie om bewegingen van het hoofd te volgen, iets wat interessant kan zijn voor het bewegen van de gamecamera zonder andere, grote bewegingen. We zullen echter nog even moeten wachten eer we alles precies weten.


Het bedrijf werkt dus nog steeds aan de consumentenversie van de Oculus Rift, maar het is ondertussen al geruime tijd mogelijk om een ontwikkelkit aan te schaffen. Het gaat om voorlopige, minder geavanceerde versies die bedoeld zijn om de ontwikkeling van videospellen te ondersteunen. Er zijn ondertussen meerdere grote ontwikkelstudio's die hebben geďnvesteerd in de aanschaf van zulke ontwikkelkits. Het gaat onder andere om id Software, de voormalige studio van John Carmack. Het bedrijf zorgde onder andere voor Oculus ondersteuning in Doom 3 BFG Edition. Concurrent Valve investeerde eveneens in een set brillen, het bedrijf zorgde onder andere voor een Oculus versie van Team Fortress 2 en Half-Life 2. Er is daarnaast open-source software beschikbaar – Vireio Perception – waarmee verschillende games die nog geen officiële Oculus Rift ondersteuning hebben, wel gebruikt kunnen worden met de bril.

Het is echter enigszins risicovol om spellen te gebruiken zonder officiële ondersteuning. Het is geen risico voor jouw computer, maar het kan een impact hebben op jouw lichaam. Oculus VR heeft al laten weten dat een hoge framerate vitaal wordt. Het is namelijk realistisch dat games met een slechte framerate hoofdpijn of andere kwaaltjes zoals bewegingsziekte veroorzaken. Je krijgt namelijk het gevoel dat je beweegt zonder dat je echt beweegt, iets wat een probleem kan worden voor je evenwichtorgaan. Het bedrijf raadt ontwikkelaars daarom aan om te zorgen voor een hoge framerate, het raadt een framerate van minstens 95 frames per seconde aan. Je kunt ook last ondervinden in games waar de camera slecht werkt of waar je speelt vanuit de derde persoon. Het zijn factoren die losstaan van de Oculus Rift zelf, maar die afhankelijk worden van het spel en de persoon.

Het ambitieuze apparaat werd in de eerste plaats ontwikkeld om de game-ervaring te verbeteren, maar het krijgt nu ook andere functies. Nieuwe eigenaar Facebook werkt samen met andere entertainmentreuzen om alternatieve gebruiken te zoeken. De studio's 20th Century Fox en Warner Bros. werken bijvoorbeeld aan experimenten om de filmervaring over te zetten naar de virtuele realiteit. 20th Century Fox ontwikkelde zo de X-Men Cerebro Experience waarin je in de huid kruipt van Professor X. Het is voorlopig echter een groot vraagteken hoe diepgaand de ondersteuning van buiten de game-industrie wordt. De game-industrie heeft nu eenmaal steeds een voortrekkersrol gespeeld op het gebied van technische vooruitgang. De aanwezigheid van Facebook zorgt ongetwijfeld voor een positieve impuls, maar filmstudio's en andere entertainmentreuzen zullen de virtuele realiteit pas echt als optie zien wanneer de Oculus Rift een groot succes wordt.

Het Oculus Rift project lijkt alvast zeer beloftevol, maar er blijven nog enkele vragen over. We verwachten echter dat we die antwoorden zullen krijgen wanneer de hardware dichter bij zijn release ligt.


18:26  UK Charts: Call of Duty herpakt koppositie
11:49  Turtle Beach Ear Force Stealth 500X
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Xavior op 22-12-2014 om 15:21 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Ik hoop alleen dat de consumer versie vriendelijker is met aansluiten. De DK2 is soms echt een pain in the ass om aan te sluiten, er gaan 2 usb's en een hdmi de pc in, 1 van de ir camera en 1 van de oculus, vervolgens moet er weer een sync kabel van oculus naar camera en dat met ook nog eens een stroompunt aantesluiten. De Mega CD is makkelijker.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Oculus Rift
Type:
Hardware
Releasedatum:
28-03-2016
Ontwikkelaar:
Oculus VR
Uitgever:
Facebook
Media:




Meer media