Patrice Desilets laat nu niet gelijk een belletje rinkelen bij de meeste gamers. Zonde, want de beste man was de directer van Prince of Persia: Sands of Time en Assassin's Creed deel 1 en 2. Na zijn ontslag bij Ubisoft werkte hij aan een titel onder de noemer 1666, maar daar wist datzelfde Ubisoft een stokje voor te steken. Nu is hij terug met Ancestors: The Humankind Oddysey.
Ancestors wordt een titel waarbij de geschiedenis van een geheel mensen ras wordt gevolgd in een enorme episodische game. Het eerste hoofdstuk zal dan ook gaan op het punt dat mens leert om te staan. Elke episode zal zich focussen op een nieuwe evolutionaire fase. Het eerste karaker zal een zogeheten 'Orrorin' zijn, een vermoedelijke menselijke voorloper. Latere episodes zullen proto-mensen bevatten, zoals een Ramidus of een Australopithecus. Desilets zegt dat hij al 20 van dergelijke hoofdstukken in de bouw heeft, welke zich onder andere focussen op het wiel tot het maken van hulpmiddelen, en wie de eerste persoon was die dacht dat je een koe kon melken.
Ancestors zal zich daarom focussen op het verhaal en het overleven in een open wereld. Toch zal daar enige lineariteit in zitten, zoals in Uncharted. Echter zullen er volgens Patrice ook secties inzitten die meer aan Rust doen denken. Uiteindelijk zullen al deze hoofdstukken met elkaar verweven zijn, waarbij bloedlijnen en diens historie meegaan in de volgende fase van je evolutie. Er zal een RPG systeem aanwezig zijn, alsmede een tech tree in de stijl van Civilization, zodat je je eigen familie kan samen stellen die vervolgens zal leven volgens de regels die bij bepaalde upgrades horen.
Geschiedenis, De Game heeft echter nog een laatste twist in petto: Desilets wil namelijk een soort documentaire gevoel bij de speler oproepen, dat je wordt gevolgd door een crew en een narrator het verhaal inspreekt. Hoe zich dit naar het spel zal vertalen is niet bekend, wel dat de game ambities te over heeft. Onderstaand vind je de E3 teaser om jezelf een beetje bekend te maken met deze bijzondere game.