Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Rise of the Tomb Raider


Door Rene Groen op 07-10-2015 om 07:24
Bron: Gamed

De Tomb Raider serie werd vroeger op handen gedragen, maar toen nieuwe delen elkaar in rap tempo opvolgden ging dit ten koste van de kwaliteit. Het in 2008 verschenen Underworld bleek even de laatste grote titel te zijn, spin-offs niet meegerekend, waarna ontwikkelaar Crystal Dynamics in 2013 sterk terugkwam.

In dat jaar verscheen namelijk Tomb Raider, een reboot waarin we speelden als een jonge, nog onervaren Lara Croft. De gebeurtenissen op het eiland Yamatai hebben hun sporen nagelaten en een jaar later kampt ze nog steeds met de gevolgen. Er zijn vragen die beantwoord moeten worden, terwijl ze tegelijkertijd het werk van haar vader wil voltooien. Hij was op zoek was op zoek naar het geheim van jeugdigheid, volgens velen een mythe, maar hij heeft nooit hun tegendeel kunnen bewijzen. Het zal echter geen gemakkelijke reis worden. Maakten we in de voorloper al kennis met de mysterieuze organisatie Trinity, daar komen we deze groepering ook nu tegen. Niet alleen trachten ze de gebeurtenissen rondom Yamatai te verdoezelen, ze achtervolgen Lara Croft wederom in dit nieuwe avontuur. Er zijn weliswaar verwijzingen naar de eerdere verhaallijn, maar tegelijkertijd moet het prima speelbaar zijn wanneer dit je eerste avontuur is. Dit komt onder andere door uitspraken die verwijzen naar de gebeurtenissen van weleer zodat je een beeld krijgt van wat er zich destijds afgespeeld heeft.


Eén van de kritiekpunten uit Tomb Raider was dat het aantal aanwezige tombes erg schaars was, waarbij de wel aanwezige exemplaren ook nog eens erg klein en simplistisch aanvoelden. De ontwikkelaar heeft zich deze kritiek aangetrokken en belooft met dit vervolg beterschap. Ze willen terugkeren naar de oudere games, met grote tombes die verschillende gebieden kennen en waarin de oplossing niet direct voor handen is. Veel van deze tombes zijn optioneel, waardoor ze je niet in de weg zullen staan als je geen behoefte hebt om te puzzelen en je enkel op het verhaal wil richten. Het is één van de redenen dat je de verhaallijn in vijftien uur kunt doorlopen, of er veertig uur uit kunt halen wanneer je alles wil ontdekken, verzamelen en uitbouwen.

Om al deze tombes een plaats te geven en het avontuur als geheel uit te breiden zal de wereld ongeveer drie keer zo groot zijn in vergelijking tot diens voorganger. In deze spelwereld zul je zestien verschillende hulpmiddelen kunnen verzamelen, denk aan hout, paddenstoelen, pezen en kruiden. Sommige hiervan kom je veelvuldig tegen, andere zijn een stuk lastiger te vinden. Allen hebben ze echter een soortgelijk doel, namelijk om nieuwe upgrades of uitrusting te creëren. Met een giftige paddenstoel valt bijvoorbeeld een gifpijl te maken die Lara kan helpen om tegenstanders, zowel menselijk als dierlijk, uit te schakelen. Bij het vinden van deze hulpmiddelen zul je ook keuzes moeten maken aangezien je niet alles onbeperkt mee kunt nemen. Door een grotere tas te maken valt dit aantal weer uit te breiden, hetgeen aangeeft dat er getracht is een balans aan te brengen.


Terugkerend is het ervaringssysteem, diverse acties – denk aan het doden van vijanden of het vinden van schatten – laten je weer nieuwe kwaliteiten aanleren. Wel dien je hier keuzes in te maken. Er zijn bijvoorbeeld verschillende bogen om te gebruiken, de recurve bow leunt bijvoorbeeld op stealth terwijl de compound bow een agressievere benadering heeft. Je kunt zelf kiezen welke boog je wenst te upgraden om het zo aan te laten sluiten bij je speelstijl. Dit soort keuzes komen ook op andere vlakken naar voren. Door een dag- en nachtsysteem krijg je als speler te maken met verschillende situaties. Val je een kamp bijvoorbeeld overdag aan of wacht je tot de nacht? Het laatste klinkt logischer, maar dan dien je weer rekening te houden met dieren die ’s nachts hun gezicht laten zien. Doordat Lara Croft nu ook kan zwemmen krijg je meer mogelijkheden aangeboden, waardoor het een extra verdieping krijgt in termen van gameplay.

Rise of the Tomb Raider moet op vele vlakken de overtreffende trap vormen van Tomb Raider. Te denken valt aan een grotere spelwereld, meer mogelijkheden om Lara Croft te upgraden in een richting die je zelf wenst, de aanwezigheid van meer en bovenal grotere tombes en een achtergrondverhaal dat een extra verdieping krijgt. Eén van de beloftes is ook dat de wereld minder lineair aan zal voelen dan diens voorganger, iets wat vooralsnog niet te toetsen is. We zullen dan ook nog enig geduld op moeten brengen, vanaf 13 november kunnen eerst Xbox 360 en Xbox One gamers aan de slag, in het eerste kwartaal van 2016 volgen de PC gamers en PlayStation 4 eigenaren zullen helaas geduld op moeten brengen tot het einde van dat jaar.


15:15  Launchtrailer The Witcher 3: Hearts of Stone
07:24  Chibi-Robo! Zip Lash
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (87.195.247.xxx) op 07-10-2015 om 10:17
Het ziet er allemaal veelbelovend uit maar de grootste zorg die ik heb is het tot dusver afwezig zijn van de dubbele pistolen.

Gast (90.34.86.xxx) op 07-10-2015 om 15:52
Ziet er inderdaad erg goed uit. Ik ga het zeker checken.

Gast (143.179.77.xxx) op 07-10-2015 om 17:06
We zullen dan ook nog enige geduld op moeten brengen, vanaf 13 november kunnen eerst Xbox 360 en Xbox One gamers aan de slag, in het eerste kwartaal van 2016 volgen de PC gamers en PlayStation 4 eigenaren zullen helaas geduld op moeten brengen tot het einde van dat jaar.

Niet echt een fijne en correcte zin om te lezen.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Rise of the Tomb Raider
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2015
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media