In 2002 kwam ontwikkelaar Insomniac met een opvallend duo, bestaande uit de Lombax Ratchet en het robotje Clank. Het bleek een gouden formule die vele opvolgers kende en het jaar 2016 belooft een nieuw hoogtepunt te vormen in hun roemruchtige carrière.
Eind april verschijnt er namelijk een Rachet & Clank film die de verhaalvertelling volgt van de oorspronkelijke game. Ze doen dit niet door één op één alle gebeurtenissen over te nemen, maar verweven het met elementen die pas later in de serie werden geïntroduceerd, denk aan de implementaties van Doctor Nefarious en de Galactic Rangers. Om de film kracht bij te zetten komt Insomniac Games op 20 april met een begeleidende game onder de titel Rachet & Clank. In een tijd van Remasters en HD versies doet dit vermoeden dat ze een oude maaltijd wederom opdienen, maar gelukkig blijkt dit allerminst het geval te zijn.
De ontwikkelaar omschrijft het spel liever als een 're-imagining' van het origineel, hetgeen doet verklaren waarom ze ook niet gekozen hebben voor een ondertitel. Dit betekent dat ze, net als de film, de hoofdlijnen van de game uit 2002 zullen volgen, maar hier aanpassingen aan doorvoeren om het toch fris aan te laten voelen. Kijkend naar het verhaal zal er meer binding komen met de film, waardoor gebeurtenissen in een andere tijdslijn worden gezet.
Op het gebied van absurditeit zijn de knotsgekke wapens bewaard gebleven. Een discobal die je boven de vijanden werpt en ze een dansje laat doen klinkt belachelijk, maar past perfect binnen de setting die de ontwikkelaar alweer veertien jaar geleden gecreëerd heeft. Geheel nieuw is de Pixelizer, die vijanden in een hoopje pixels verandert. Een hedendaagse game met een knipoog naar het verleden. Het is zeker niet de enige toevoeging, meer dan de helft van het wapenarsenaal is nieuw wanneer we dit vergelijken met het origineel. Het gaat om zowel geheel nieuwe toevoegingen in de serie als wapens die pas na Rachet & Clank (2002) werden geïntroduceerd.
Ook de gameplay is naar de hedendaagse standaard gebracht. Kon je in de PlayStation 2 versie bijvoorbeeld niet richten, daar is dit nu wel geïmplementeerd, evenals het strafen. Het lijken logische toevoegingen, waaronder uiteraard ook de graphics vallen. We hebben niet te maken met een herbewerking, maar met een game die compleet opnieuw is opgebouwd, hetgeen duidelijk te zien is aan de omgevingen en de karakters. Vooralsnog blijft er dan ook maar één vraag overeind: is dit genoeg? De ontwikkelaar kan er een mooie omschrijving op los laten, maar tegelijkertijd geven ze toe dat het raamwerk onveranderd is gebleven. Ze hebben dus nog wat te bewijzen, maar hun eigen vertrouwen is er in ieder geval niet minder om. Mocht Ratchet & Clank namelijk een succes vormen, dan willen ze de reeks graag vervolgen. Er staat dus genoeg op het spel.
|