Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Shadow of the Colossus


Door Gideon op 14-02-2006 om 00:06

Er wordt nogal eens gezegd dat Sony zelf geen goede games kan maken, maar het tegendeel hebben ze de laatste jaren wel bewezen. Oké, het komt allemaal niet in dezelfde hoeveelheid als bij de grote concurrent Nintendo, maar wat ze zelf uitbrengen is vaak wel van erg goede kwaliteit. Kijken of Shadow of the Colossus aan de hoge verwachtingen kan voldoen.


Begeleid door schitterende muziek stapt een paard met zijn eenzame berijder in het zadel door een bijna ondoorgrondelijk berggebied. Berggebied, gevolgd door een dicht bos, lichtbundels door de dikke takken en nog steeds die rustige muziek die je het gevoel geeft alsof je heilig gebied betreed. Kilometers brug strekken zich uiteindelijk voor je uit. Een brug zonder reling, waaronder de diepte zich uitstrekt tot zover het oog kan reiken. De brug loopt naar een gigantische toren die de jongen, nog steeds zittend op zijn trouwe paard, via een soort van wenteltrap zonder treden naar beneden afdaalt. Beneden aangekomen kwam ik erachter dat er nog een bundeltje voor de jongen op het paard ligt. De jongen plaats het bundeltje op een altaar en al snel blijkt dat het bundeltje het lichaam van een jonge vrouw bevat.



In Shadow of the Colossus speel je, zoals je zeer waarschijnlijk al vermoedde, met de jongen. Deze jongen heeft een speciaal zwaard bij zich, iets wat een zware stem, genaamd Dormin, zeer interessant vind. De stem verteld je dat stervelingen kunnen sterven en dat dit de regels van het spelletje zijn, maar dat regels er weer zijn om overtreden te worden. De deal is simpel, Dormin brengt het meisje weer tot leven en als prijs hiervoor moet de jongen de zogenaamde Collosi verslaan.

Het verhaal is vrij simpel, maar het wordt allemaal mooi gebracht en weet precies de goede snaar te raken. Tijdens de game zelf wordt helemaal geen verhaal gebracht verder, maar tegen het einde wordt het een en ander duidelijk gemaakt. Zonder iets te verklappen kan ik zeggen dat ik aangenaam verrast was door het uiteindelijke plot...

Shadow of the Colossus is wat betreft gameplay op te delen in drie processen. Ten eerste moet je de Colossus die verslagen dient te worden opzoeken, daarna zul je moeten uitzoeken hoe je het moet verslaan en de derde stap bestaat uit het verslaan van het creatuur. In deze review zal ik per onderdeel kijken naar de gameplay, de graphics en het geluid, om tegen het einde een conclusie weer te geven.



De stem zwijgt, het meisje ligt nog steeds op het altaar (niet dat ik verwachtte dat een dode plotseling weer zou gaan lopen, maar toch...) en de zon schijnt door de pilaren van de tempel door naar binnen. Goed, je hebt een tip gekregen van de stem in de vorm van een vaag raadsel dat je informeert over de aard en de locatie van de Colossus. Tevens kun je, door je zwaard omhoog te steken terwijl je in het zonlicht staat, de Colossus vinden. Je zwaard is namelijk niet alleen een dodelijk wapen, maar ook een kompas.

Nadat jij je trouwe viervoeter hebt gefloten probeer je op te stijgen. Ik zeg bewust 'probeer' want dit is niet altijd even makkelijk. Om een of andere reden moet je namelijk precies op het goede punt naast het dier staan, wil je opstijgen, want anders sta je alleen maar tegen de zijkant van je paard aan te springen. Nu is het zo dat dit even wennen is en absoluut niet vervelend is tijdens dit gedeelte van de game, maar het is wel een slordigheidpuntje, gezien het feit dat je veel op je paard aan het rondrijden bent.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   95
Graphics   87
Replay   55

Een schitterend sprookje dat net als Ico een unieke ervaring biedt
88


00:06  Ubisoft werkt samen met Shaun White
00:05  PC versie Rainbow Six: Lockdown gaat goud
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
The_Gamer op 14-02-2006 om 00:11 [Niv: 26 / Exp: 1323]
Deze ga ik vrijdag halen, ICO was ook al schitterend en ik zie deze game helemaal zitten.
De makers hebben trouwens al aangegeven geen direct vervolg te willen maken, maar liever een heel andere game, wat ik een goed streven van ze vind. Laat ze maar zulke vernieuwende en originele games blijven maken!

Gast (80.127.223.xxx) op 14-02-2006 om 08:33
Ik denk wel dat ik deze ga halen, hou wel van orginele games 8)

Roderick op 14-02-2006 om 09:25 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Lijkt me ook wel een erg mooie game. Ico vond ik ook erg leuk

Gast (80.56.130.xxx) op 14-02-2006 om 16:18
deze game is zo goed _O_
goede review gideon, maar van mij had ie wel een 9.0 gemogen alhoewel een 8.8 ook zeker een nette cijfer is ;)

Gast (80.126.35.xxx) op 14-02-2006 om 21:35
scmovski a kurwa kurwa, mi tablo insk BLONSK _O_ _O_
AKA THIS GAME OWNS

Gast (84.193.82.xxx) op 14-02-2006 om 23:03
De uiteindelijke conclusie zit wel goed, alleen de schrijfstijl van deze review is op zijn minst erbarmelijk te noemen. Er wordt zo hard rond de pot gedraaid dat het niet mooi meer is. Je merkt al van in het begin dat er zo hard gerekt wordt, om toch maar dat extra nummertje onder aan de pagina te krijgen. Wegens het overduidelijke gebrek aan ervaring en/of talent, zie je de uiteindelijke kwaliteit van dit artikel in een recordvaart naar beneden tuimelen. De eerste zin van deze review (inleiding buiten beschouwing gelaten) alleen al zet de toon voor dit kwalitatief zeer ondermaatse schrijfsel.

De synopsis is een flauwe, veel te lange bespreking, waarin de schrijver gewoon stap voor stap, het intro filmpje uit de doeken doet. Gewone gamers hebben ook de fysieke mogelijkheid om deze dingen zelf waar te nemen tijdens een eventuele speelbeurt. Vrijwel de hele eerste pagina, is in amper één duidelijk geschreven alinea samen te vatten.

Ook de rest van de tekst bestaat uit overbodige zinsconstructies en alinea's, die het een ware hel maken om bij de uiteindelijke pointe van deze review te raken. "Ten eerste moet je de Colossus die verslagen dient te worden opzoeken, daarna zul je moeten uitzoeken hoe je het moet verslaan en de derde stap bestaat uit het verslaan van het creatuur." Gewoon de gedachte alleen al van iemand die drie maal een vorm van verslagen in één zin wil gebruiken, tart alle verbeelding...

En dit is maar één voorbeeld, van een tekst gevuld met bizarre en onlogische woordspelingen en structuren. Kwaliteit en kwantiteit, zijn twee totaal verschillende zaken. Ik denk dat deze reviewer al uitdaging genoeg zal hebben aan een goed geschreven basis review van amper twee pagina's. Een techniek die broodnodig is alvorens iemand zich aan monster recensie van vier pagina's waagt...

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-02-2006 om 23:19 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Grappig Gast, velen van onze bezoekers kijken er namelijk heel anders tegaan.
Het schrijven van een recensie op internet geeft je de ruimte om bepaalde zaken uit de doeken te doen. We zijn niet gebonden aan één of twee pagina's zoals dat bijvoorbeeld in een magazine is en nemen tevens de ruimte om zaken uiteen te zetten. Bij andere sites stoor ik me er vaak aan dat zaken snel afgekapt worden omdat ze over een bepaald aantal woorden heen lijken te komen.

Hoe dan ook, we waarderen uiteraard al het commentaar, ik denk alleen dat Gamed geen geschikte site voor je is als je op zoek bent naar kortere reviews die sneller de kern beetpakken. Wij geven vaak wat extra info om een cijfer toe te lichten en uit te leggen waarom een game goed is. We denken dat een gamer goed moet weten waarom hij 60 euro aan een game uit moet geven of niet. Als we daar twee pagina's meer voor nodig hebben om de gamer goed uit te kunnen leggen wat er (in dit geval) zo goed is aan een game, dan doen we dat graag en zullen dat ook blijven doen

Overigens zie ik een beetje een tweedeling. Je noemt het een 'erbarmelijke schrijfstijl' en 'tekst gevuld met bizarre en onlogische woordspelingen en structuren', maar volgens mij doel je er gewoon op dat de tekst te lang is.

Verder zouden we het uiteraard waarderen als je dit soort punten gewoon vanuit een useraccount maakt ipv achter een vrije Gast reactie, dat is toch wat persoonlijker en zijn dit soort punten beter te bespreken.

René

Roderick op 14-02-2006 om 23:31 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik ben het zeker met René eens wat betreft jouw reactie. Maar ik vraag me nog één ding af: vanwaar de soort woede die ik in jouw reactie zie? Kritisch zijn mag uiteraard en ik ben zeker voorstander van een kritische aanmerking op een artikel. Dit komt op mij echter over als een haat jegens de site/het artikel die op weinig berust is.

Ligt de stijl van schrijven je niet? Dan vrees ik dat je het niet naar je zin zult hebben op deze site, jammer(voor jou), want het overgrote deel van onze bezoekers heeft dat wel.

Primal Instinct op 15-02-2006 om 00:08 [Niv: 0 / Exp: 2]
U vraagt wij draaien.

Ik weet maar al te goed dat websites niet aan quota gebonden zijn. Ik heb zelf 5 jaar in de scène gezeten alvorens ik mijn keyboard symbolisch genoeg aan de haak gehangen heb. Desondanks heb ik zelf ook een hele brok ervaring als het op het neerpennen van reviews aankomt. Reviews neerpennen is een groeiproces, het is al moeilijk genoeg, om als jongeling twee goed geschreven pagina's in word af te leveren. Trust me I know, ik schaam mezelf ook dood voor mijn eerste werkjes... Ik ben ook een voorstander van het zogenaamde "infor"viewing, maar strekken en extra informatie verschaffen zijn twee verschillende zaken. Ik ken genoeg jongens die dezelfde informatie zonder verlies van contextuele inhoud in twee pagina's kunnen neertypen en jongens die ook een 4 pager kunnen afleveren, die weliswaar over de hele rit boeiend blijft.

Het komt er gewoon op neer dat er inhoudelijk veel te veel te loos is. Als iemand besluit om vier pagina's over een game neer te typen ok, ieder zijn ding, maar als je niet klaar bent voor zulk een lange teksten dan val je gewoon door de mand. Ik heb bij heel wat verschillende projecten gewerkt en ik durf eerlijk zeggen dat bij 3 van de 4 websites waar ik voor geschreven heb, deze review niet door de wachtrij zou geraken.

Van woede is hier geen sprake, ik ben liever recht voor de raap met mijn uitlatingen. Moest ik één of andere vorm van haat tegenover deze site koesteren dan had ik mijn reactie eerder beperkt tot iets in de aard van "Ik ben er zeker van dat er nu ergens één of andere depressieve gamer op zijn kamer zit met een pistool in zijn hand. En dat na het lezen van de eerste pagina van deze review hij eindelijk het lef had om de trekker over te halen". Normaal reageer ik zelfs niet op zulke zaken, maar dit ging een beetje de extreme kant op.

Zonder wrok te koesteren tegenover de jongen die dit artikel geschreven heeft, mijn advies aan hem is, begin met een quota van twee pagina's en bouw stelselmatig op. Te veel hooi op je vork nemen is nooit goed.

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-02-2006 om 00:10 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Kritiek is uiteraard prima Primal Instinct. Gideon zal het ook zeker lezen en wellicht zitten er punten bij waar hij wat mee doet, op dit moment dank ik je in ieder geval voor de opmerkingen en waardeer ik het dat je de moeite hebt genomen een account aan te maken van van daaruit te reageren

Primal Instinct op 15-02-2006 om 00:29 [Niv: 0 / Exp: 2]
Als het wat extra motivatie voor Deheer Groot mag zijn, ik ken nog jongens die struikelend en moeizaam begonnen zijn. Jongens die ook wat hardere kritiek hebben moeten slikken tijdens het leerproces. Maar als je weet dat sommige van deze gasten ondertussen internationaal schrijven, dan moet je het hoofd zeker en vast niet laten hangen.

Gast (82.173.175.xxx) op 15-02-2006 om 03:37
Boeiende review.nooit eerder zo uitgebreid.Duurde wel lang voo rmij om die collossi te vinden zeg.Zonder zon werkte mijn zwaaard ook niet als compass.
Mjah succes gozer en doorgaan zo en niets van aantrekken :))

Gast (86.193.76.xxx) op 15-02-2006 om 07:29
}> }> }> }> }> }> }> }>

Gideon op 15-02-2006 om 09:52 [Niv: 163 / Exp: 8165]
In ieder geval bedankt voor de feedback, dat wordt zeer zeker wel geapprecieerd. Ik denk dan ook dat het tekenend is voor een site als Gamed dat wij dit soort opmerkingen laten staan (sterker nog, er wordt normaal op gereageerd), terwijl ik er zeker van ben dat 3 van de 4 sites die jij eerder noemde het zouden hebben verwijderd.

Ik denk dat we voorop moeten stellen dat Gamed een site vol vrijwilligers is die (op één na) geen opleiding Journalistiek o.i.d. hebben gevolgd. De kenner zal dit absoluut terug zien in onze artikelen en zich er misschien aan ergeren, maar die enkeling valt ook niet binnen onze doelgroep.

Wij zijn in de Benelux de site die het snelst met het meeste nieuws komt en dat is ook ons doel. Daarnaast willen wij gamers informeren over de kwaliteit van een game. Nu is kwaliteit natuurlijk een wijd begrip. Vraag 10 mensen om dit te omschrijven en je zult elke keer een andere omschrijving krijgen. Ik denk dat dit met mijn review hetzelfde is.

Jij hebt een bepaalde verwachting van deze review gehad en klaarblijkelijk is aan die volwachting niet voldaan. Mijn volwachting van de review was om Shadow of the Colossus te beschrijven en om daarbij aan te geven wat ik wel en wat ik niet goed vond. Naar mijns inziens is dat vrij behoorlijk gelukt.

Shadow of the Colossus is een moeilijke game om te reviewen, maar naar mijn idee heb ik absoluut genoeg ervaring om dit te doen, gezien het aantal positieve reacties dat ik heb ontvangen op de reviews van o.a. Resident Evil 4 en Tales of Symphonia. Het verschil is alleen dat je bij de bovenstaande games vergelijkingsmateriaal hebt en bij SotC heb je dat niet tot nauwelijks. Ik ken geen andere game waarin je gigantische reuzen moet neerhalen in een nog veel grotere wereld die compleet leeg is.

Je zal er dus van moeten uitgaan dat je niet alleen moet uitleggen of het leuk is of niet, maar ook hoe het nu precies in zijn werk gaat. Vandaar dat ik er voor heb gekozen om de gameplay op te delen in drie processen. Bij Fifa 2007 snapt iedereen hoe het spelletje werkt, maar bij SotC is dit niet het geval.

Wat betreft de lengte: daar kan ik kort over zijn. De pagina-indeling wordt pas later bepaald, dus kijken naar een hoeveelheid aan nummertjes is er niet bij Uiteraard zou ik wel het aantal tekens, woorden enz. kunnen opvragen, maar dat is absoluut niet gebeurd. Daarnaast is het aantal pagína's natuurlijk geen garantie voor de lengte van een review. Zitten er plaatjes in of niet? Hoeveel tekst staar er nu werkelijk op één pagina?

Zoals ik eeder al zei was het doel om te beschrijven en er een waardeoordeel aan te hangen. Ik wil dit goed doen en dus geen zaken achterwege laten (wat je regelmatig ziet bij bepaalde andere (grote) sites!). Dat dit niet perfect gebeurd is, is geen verrassing. Toch ben ik zeer zeker tevreden met de geleverde review, want anders had deze hier niet gestaan.

Ik wil je in ieder geval nogmaals bedanken voor de feedback en ik zal het meenemen in de volgende review. Ik zou je willen vragen om ook een aantal van mijn andere artikelen te lezen (Resident Evil 4, Tales of Symphonia, Viewtiful Joe, Super Princess Peach enz.) en ook hier eventueel een reactie op te plaatsen.

Gewijzigd door Gideon op 15-02-2006 om 09:57

Gast (84.87.3.xxx) op 15-02-2006 om 16:07
Sportief mensen van Gamed! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niveau van de reviews op deze site ook niet erg hoog vind. Ik kom hier dan ook niet zo vaak. Maar ik begrijp dondersgoed dat dit een vrijwilligerssite is en daarom neem ik alle info die ik van jullie krijg graag aan. Als jullie dikke salarissen en auto's van de zaak zouden beuren had ik wat eerder kritiek geuit. Nogmaals, ik vind jullie reviews niet erg sterk, vaak te kinderlijk geschreven(ik weet niet welke leeftijd jullie doelgroep is, maar ik ben het niet) spelfouten zijn niet zeldzaam en jullie proberen iets te geforceerd bepaalde stukken op te bouwen zonder dat dat natuurlijk gaat, en hierdoor verlies je het effect.

Maar voor mij is het heel simpel, ik ben geen gamesrecensent, en ik ben ook geen geweldig schrijver. Daarbij komt dat ik een gegeven paard niet in de bek kijk. Dus, ga zo door en blijf dit soort kritiek tot je nemen, jullie komen er alleen maar sterker uit.

Gideon op 15-02-2006 om 16:17 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Daarnaast zijn reviews een onderdeel. Wij doen ontzettend ons best, met o.a. ook features, previews en natuurlijk een groot aanbod wat betreft het nieuws

Gast (81.206.91.xxx) op 16-02-2006 om 01:00
Goede recensie Crypton.
Ik ga deze game morgen zeker weten halen.
Niets dan positieve verhalen heb ik erover gehoort :)

m.j. op 16-02-2006 om 13:20 [Niv: 2 / Exp: 109]
ziet r wel leuk uit

evil_eendje op 17-02-2006 om 01:48 [Niv: 1 / Exp: 59]
Schrijfstijl en lengte zijn een kwestie van smaak, denk ik. Persoonlijk zou ik ook geen 4 pagina's aan een spel wijden, maar dit is gamed en langere reviews zijn een rariteit aan het worden.

Veel te vaak zie je een recensie waarbij teveel (kritische) vragen open blijven en erger nog, dat een dergelijke review is opgerekt op alsnog dezelfde grootte te bereiken. Bij toeval heeft een concurerende site waarop ik de review net had gelezen wél die 95 aan het spel toegekent, maar tijdens het lezen besef je gewoon dat dit cijfer niet terecht kan zijn.

Dat de lege wereld tevens averechts werkt, lees ik hier wél. De vergelijking met TWW is een betere vergelijking dan met bijv. Metroid Prime (don't ask). Hoe het kan dat de graphics zowel adembenemend als wat slechter kunnen worden opgevat lees ik hier eveneens. Goed, je zou het artikel kunnen inkorten, maar voor een beetje lezer is het niet zo'n probleem om de kritische punten er tussenuit te vissen.

Het belangrijkste is dat de recensent ze daadwerkelijk vermeld en zich daarbij niet laat lijden door misplaatste allures, wat ik helaas veel te vaak zie (meen te zien, eigenlijk) gebeuren bij "journalisten". Dan maar geen journalistiek opleiding.

Gast (83.98.239.xxx) op 18-02-2006 om 10:08
deze wil ik ook wel

Jrav op 18-02-2006 om 14:32 [Niv: 31 / Exp: 1534]
Ik vind dit juist één van de betere reviews die ik heb gelezen. Er wordt tenminste serieus ingegaan op de minpunten. Andere reviewers laten de minpunten nauwelijks meewegen omdat ze zo zijn beneveld door de pracht van dit spel. En de schrijfstijl vind ik ook niet storend, de review leest vlot en is uitgebreid. In een review hoef je niet perse kernachtig te zijn, je mag best een beetje zwewerig te werk gaan. Dat past ook wel bij dit spel.

Gast (217.123.136.xxx) op 18-02-2006 om 16:48
Als je al een game niet echt leuk vind kun je altijd de minpuntjes opdruenen. Was je al weg van de titel al voor dat je het gespeeeld hebt dat prijst je em de hemel is. Wat ik wil zeggen is dat het allang besloten ligt of je de game een vette game vindt of niet.

Gast (217.123.136.xxx) op 18-02-2006 om 16:49
Bij ons hebben ze em nog niet (nedgame). Ze willen perse een engelstalige hoes. Stelletje debielen!!!

Gideon op 18-02-2006 om 22:05 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Gast 217.123.136: Ik begrijp je reactie niet helemaal. Bedoel je nu dat ik al een eindoordeel over deze game had voordat ik het gespeeld had?

Gast (145.53.161.xxx) op 02-03-2006 om 20:45
Het is jammer dat het alleen een playstation spel is. Ik heb alleen PC en geen een console. Waarom gooien ze die spellen niet gewoon voor ieder platform. Ik ga echt geen playstation kopen maar wel jammer dat ik hem niet kan spelen. Ik zag hem in the bioscoop bij een playstation stand en was meteen verkocht doo het landschap. De animatie van het paard vond ik ook bijzonder.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Shadow of the Colossus
Type:
Game
Releasedatum:
15-02-2006
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media