Gisteren maakte Microsoft bekend dat 1900 medewerkers binnen hun gamedivisie op zoek konden naar een andere baan, afkomstig van zowel Xbox, Bethesda als Actvision Blizzard. En dit was niet het enige nieuws dat naar buiten kwam.
Naast de ontslagen kondigden Blizzard president Mike Ybarra en chief design officer Allen Adham hun afscheid aan, en leerden we dat de in januari 2022 aangekondigde survival game van Blizzard was geannuleerd. Het spel zou zijn geďnspireerd door Minecraft en Rust en had de werknaam Odyssey, speelde zichaf in een nieuw universum en zou al zes jaar in ontwikkeling zijn, zo laat Bloomberg nu weten.
Medewerkers achter Odyssey zouden gisteren geďnformeerd zijn over het annuleren en meer dan honderd ontwikkelaars die er werkzaam aan waren kregen te horen dat ze ontslagen werden. In een uitgelekte, interne e-mail van Microsoft's game content en studio president Matt Booty is te lezen dat sommige van de ontwikkelaars overgeplaatst zullen worden naar andere projecten van Blizzard die zich nog in een vroege fase begeven.
Volgens Bloomberg zou het annuleren te maken hebben gehad met technische problemen van de game engine. Hoewel het prototype draaide op de Unreal Engine van Epic Games zouden de leidinggevenden bij Blizzard vinden dat deze technologie niet paste bij het doel om honderd gamers tegelijkertijd op een map te laten spelen. In plaats daarvan wilden ze dat het team de game op de Synapse engine zouden bouwen, een interne technologie van de studio die oorspronkelijk was gebouwd voor mobiele games. Uiteindelijk werd Odyssey echter geannuleerd omdat geconcludeerd werd dat Synapse niet klaar zou zijn voor de productie.
|