In de RTS wereld zien we tegenwoordig weinig nieuws meer. Enkele overbekende franchises krijgen de meeste aandacht en daarnaast zijn het enkele titels die wegens gebrek en marketing totaal niet opvallen. Big Huge games lukte dit wel met Rise of Nations en met Rise of Legends gaan ze ook zeker weer slagen.
In Rise of Nations zagen we vooral een realistische aanpak, de gevechten en scenario's waren gebaseerd op enkele historische gebeurtenissen. Weinig creatief misschien, maar de gameplay gaf een heel andere indruk en daardoor werd de game een succes. Rise of Legends pakt een heel originele setting, in een wereld van uitvinders, magie en monsters weet Big Huge een leuke insteek te geven. Denk bij magie niet aan elfen en bij uitvinders niet aan high tech mechs, nee, in Rise of Legends gaat het er heel anders aan toe.
De drie volken in Rise of Legends verschillen zeer sterk van elkaar en zijn allemaal erg leuk om te verkennen. De campaigns van de drie rassen wisselen elkaar af, je zult dus eerst een tijd met maar 1 ras spelen. Als eerste zul je spelen met de 'Vinci', waarbij de naam al doet vermoeden dat het om uitvinders gaat. De Vinci hebben vuurwapens en vreemd uitziende robots. De gebouwen van alle rassen zien er ontwikkeld uit en kunnen vrij snel flinke steden vormen. Met de Vinci is het vooral leuk om de ontwikkeling van de techniek te zien terwijl je speelt. Steeds meer bijzondere machines, gebouwen en upgrades zul je tegenkomen. Vooral de luchteenheden zijn echt apart.
Het tweede ras dat je zult tegenkomen, is de 'Alim'. Hier zien we al wat meer van de monsters, slangen en schorpioenen vechten mee in de strijd. Gebouwen van dit volk zweven, wat er wederom bijzonder leuk uitziet. Ook de meer normale eenheden zijn van de partij. Het derde ras, dat wel heel bijzonder is, combineert enkele zeer sterke speciale vaardigheden als onzichtbaarheid en schilden als tegenstand. Uiterlijk combineert het de oudheid met de toekomst, een bijzonder combo.
Elk ras heeft een conflict met minimaal één ander ras en er zal had gevochten worden om deze geschillen te beslechten. Toch lijkt er een veel grotere dreiging dan alleen deze onderlinge ruzietjes. Tijd om te vechten! De game is opgedeeld uit twee onderdelen. Als eerst speel je de gevechten in een gewone map zoals we deze in bijna alle RTS games zien. Je bouwt een basis, ontwikkelt troepen, zorgt dat je helden met speciale vaardigheden hebt en gaat naar de vijand. Als een slag voorbij is zal de game zich verplaatsen naar een wereldkaart. Deze ziet er uit als een digitaal RISK-veld en via deze map kies je waar je volgende gevecht zal plaatsvinden.
|