Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

Ancient Wars: Sparta


Door Cor op 21-01-2007 om 16:04
Bron: Gamed

Ancient Wars: Sparta is een real time strategy game dat ontwikkeld wordt door het Russische bedrijfje World Forge. De game is redelijk onbekend, maar aangezien onbekend niet gelijk is aan slecht ging Gamed ervoor zitten met een previewexemplaar om te kijken of het interessant is.

Ancient Wars: Sparta speelt zich, zoals te verwachten valt, in en rond Griekenland af, enkele honderden jaren voor Christus. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis en is in het kort als volgt: Koning Xerxes van Perzië voert oorlog met Griekenland omdat hij het hele land aan zich wil onderwerpen. Hij heeft voor deze oorlog legers nodig, en daarom eist hij van de Egyptenaren, die hij onder bezetting heeft, dat zij hem manschappen leveren. Deze Egyptenaren komen echter in opstand tegen Perzië. Tegelijkertijd heeft hij problemen met zijn oorlog tegen de Grieken. De Spartanen houden koppig stand, en hij krijgt het niet voor elkaar ze te overwinnen. Tijdens het spelen zul je met deze drie volkeren kunnen spelen, terwijl je de strijd vanuit drie standpunten zult nabootsen.



Het spel is met zijn interface en besturing niet erg afwijkend van de standaard die je terugvindt in andere RTS spellen zoals de Age of Empires serie. Daardoor voelt het meteen allemaal vertrouwd aan en is het makkelijk om ermee bezig te gaan. De gameplay zelf is grotendeels ook erg vertrouwd. Je begint met een klein handje strijders en een aantal werkers, en het doel is vaak om het kamp van de tegenstander uit te roeien. Hiervoor moet je eerst je kamp opbouwen en legers trainen, waarvoor je grondstoffen nodig hebt. In dit spel zijn de grondstoffen hout, goud en voedsel. Met hout en goud bouw je gebouwen en train je manschappen, en het voedsel wordt automatisch gebruikt door je volk. Hoe meer mensen je hebt, hoe sneller je voedselvoorraad slinkt.

De gebouwen vervullen ook grotendeels bekende rollen. In de barakken train je voetsoldaten en paarden kun je uit de stallen halen. Verder kun je via werkplaatsen en smederijen betere wapens krijgen, en heb je ook nog wat extra gebouwen zoals tempels en gymnasia die speciale functies vervullen. Via deze gebouwen train je je leger dat je er vervolgens op uit stuurt om de vijand uit te roeien. Als je manschappen genoeg strijden worden ze meer ervaren en gaan ze in kracht omhoog. Een speciale rol wordt vervuld door de helden, extra sterke karakters die speciale vaardigheden meekrijgen, zoals een krachtige aanval of de mogelijkheid om dicht bijzijnde troepen meer aanvalskracht te geven.

Tot zover wijkt het spel niet echt af van de gebaande paden. Gelukkig brengt hij ook een aantal interessante vernieuwingen. Zo is de methode om je eenheden te creëren behoorlijk uniek. In de meeste RTS games heb je de keus uit een aantal manschappen die elk met hun eigen vaardigheden en wapens komen. In deze game heb je slechts drie verschillende manschappen: een licht gepantserde strijder die vooral goed is met afstandswapens, een strijder die goed is met zowel afstandswapens als in man tegen man gevechten, en een zwaar gepantserde strijder die, je raadt het al, gespecialiseerd is in handgevechten. Deze mannen kun je echter zo uitrusten als je zelf wilt. Ze kunnen allemaal een slag- of steekwapen, een afstandswapen en een schild meenemen. Het aanpassen van een strijder gebeurt in de barakken. Hier heb je een aantal vakjes tot je beschikking waarin je een bepaalde configuratie kunt opslaan. Als je een uitrusting hebt samengesteld die je bevalt, kun je hem opslaan en kun je een persoon trainen met die wapens door simpelweg op dat vakje te klikken. Het spel kent ook geen aparte cavalerie eenheden. Als je je manschappen op paarden wilt laten rijden hoef je ze slechts te selecteren en op een stel paarden te klikken. Paarden fok je in de stallen, maar je kunt ook de paarden van de vijand overnemen nadat je de berijders ervan af hebt geslagen.



Je kunt je manschappen altijd met de basiswapens uitrusten (een knuppel en een slinger), maar als je ze goed wilt uitrusten moet je eerst aan betere wapens komen. Dat kan op verschillende manieren. De eerste is om de wapens zelf te maken. In dat geval moet je een smid en een werkplaats maken en de wapens eerst ontwikkelen. Als je je strijders vervolgens met deze betere wapens wilt uitrusten worden ze duurder, omdat de kosten van de wapens bij de kosten van je manschappen opkomen. De tweede methode is om de wapens van gesneuvelde vijanden in te pikken. Je kunt na een strijd enkele werklieden erop afsturen die alle wapens verzamelen en meenemen naar jouw kamp. Dit is een hele handige methode om aan wapens te komen voordat je ze zelf ontwikkelt hebt, of om aan wapens te komen van een ander volk die je zelf niet eens kunt ontwikkelen. Bijkomstig voordeel is dat de kosten van je legers niet omhoog gaan als je ze met deze wapens uitrust, omdat je de wapens al op voorraad hebt liggen. Dit systeem zorgt voor een zekere mate van flexibiliteit. Heb je snel een leger nodig omdat je aangevallen wordt, dan train je gewoon een goedkoop stapeltje knuppeldragende verdedigers. Wil je daarentegen een offensief beginnen, dan kun je beter een sterker uitgerust leger gebruiken.

Een andere verbetering zit in het gebruik van een physics engine. Dit houdt in dat het spel onderhevig is aan zwaartekracht. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting wanneer je met een leger een berg oploopt en de tegenstander daar een val heeft gemaakt van een aantal rotsblokken. Deze komen bij de berg naar beneden rollen en pletten je manschappen of slepen deze een eindje mee, waarbij de omvang van het effect wordt bepaald door de snelheid waarmee ze naar beneden kwamen rollen. Hetzelfde merk je wanneer je met een eenheid naast een instortend gebouw staat. Als een brokstuk van dat gebouw op deze eenheid valt krijgt hij schade afhankelijk van de grootte en het gewicht van het brokstuk.

Ook andere natuurelementen zitten in het spel verwerkt. Zo kunnen branden zich verspreiden, en kun je een groot stuk bos laten afbranden door één boom aan te steken. Als er een gebouw dicht naast deze bomen staat krijgt deze vervolgens ook schade. Afgezien van dat het er erg leuk uitziet wanneer een bos in de hens staat door jouw toedoen kan het met dit spel dus ook gewoon een tactische zet zijn.



Op grafisch gebied doet het spel niet onder voor de meeste andere RTS games. De omgevingen zien er realistisch uit en zijn zeer divers, en de karaktermodellen zien er ook goed uit. De speciale effecten zoals de waterreflecties en vuur en rook zijn ook erg leuk gedaan en geven het geheel een leuke afwerking.

Deze game lijkt een zeer solide RTS te gaan worden die als basis doorbouwt op de oudere strategiespellen, maar die er tegelijk ook genoeg leuke gameplay-elementen aan toe weet te voegen. Momenteel staat hij gepland voor een release in het eerste kwartaal van 2007.


16:11  Wii maakt slank
15:56  EA ook op virtual console?
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Joker op 21-01-2007 om 21:12 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Klinkt veelbelovend, deze setting is altijd leuk.

Nietsnut op 22-01-2007 om 23:59 [Niv: 0 / Exp: 12]
Ik neem aan dat de voedselvooraad bestaat uit bloedsoep. Als dat wordt gegeten zal het spel vrij gemakkelijk uit te spelen zijn.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ancient Wars: Sparta
Type:
Game
Releasedatum:
20-04-2007
Ontwikkelaar:
World Forge
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media