Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Darkness Within


Door Stefan L op 12-11-2007 om 07:42
Bron: Gamed.nl

Dit horroravontuur is ontwikkeld door Zoetrope en uitgegeven door Lighthouse Interactive. Deze laatstgenoemde kenden we natuurlijk al van Avencast en Undercover: Operation Wintersun. Het spel zal 16 november voor een schappelijke prijs van €30 in de winkels liggen.

In dit spel kruip je in de huid van politie detective Howard E. Loreid. Je krijgt de opdracht om de moord op Clark Field te onderzoeken. Het bijzondere aan de rijke Clark Field is dat hij een voorliefde heeft voor alles wat occult is. Bovenaan je verdachtenlijstje staat Loath Nolder. Loath was een succesvolle privé-detective die om onbekende redenen zijn laatste zaak achtergelaten heeft en de wereld is gaan rondreizen. Het is een groot mysterie waarom hij zo plotseling verdween en waarom hij na vijf jaar weer terugkwam en ongestoord verder ging met zijn zaak alsof er niets gebeurd was. Nog een grotere vraag is waarom hij nu ineens de wet negeert en alle mogelijke middelen aangrijpt om zijn doel te bereiken.


Dit spel kan geclassificeerd worden als een Point & Click Adventure. Elke ruimte in het spel is te bekijken vanaf een bepaald aantal vaste standpunten. Op deze standpunten is het wel mogelijk om alle kanten op te kijken. Het is vervolgens de bedoeling dat je vanuit je vaste punt de statische omgeving bij langs gaat om te onderzoeken of er aanwijzingen aanwezig zijn. Alles in de omgeving kan dienen als een aanwijzing waardoor je goed moet kijken of je geen aanwijzingen gemist hebt. Als er iets speciaal met een object aan de hand is, verandert je muis in een vergrootglas wat aangeeft dat je er iets mee kunt doen. Deze objecten kunnen pennen, potloden, foto’s, schilderijen, documenten etc. zijn. Bij de laatstgenoemden moet je door middel van een pen de aanwijzingen aanstrepen. Al deze aanwijzingen en objecten kunnen vervolgens in het ‘denk’ scherm aan elkaar worden verbonden. Om het spel uit te spelen zul je dus de gehele tijd bezig zijn met het zoeken en verbinden van aanwijzingen.

Dit brengt ons meteen bij het meest waardeloze onderdeel van dit spel, namelijk de gameplay. Op zich klinkt het zoeken en verbinden van aanwijzingen niet zo slecht en lijkt het op het eerste gezicht ook vermakelijk. Het probleem is dat het neerkomt op een oneindig herhalend proces van klikken op alles wat je maar ziet. Het doorzoeken van documenten is nog erger. Je wilt uiteraard alle aanwijzingen hebben die er te vinden zijn waardoor je elke zin in het gehele document onderstreept, als je dan bedenkt dat het gemiddelde document 40 regels heeft snap je dat dit een vervelend karwij is. Als je dan eindelijk alles gevonden hebt zul je de gedachten aan elkaar moeten verbinden en zoals je vast al raad is ook dit weer een groot herhalend ‘trial and error’ proces. Het spel wordt pas echt vervelend als je vastzit, op dat moment kom je erachter dat je dus wat gemist hebt en dan kun je alle ruimtes weer grondig gaan afspeuren naar de paperclip die je niet gezien hebt.


Het spel bevat drie moeilijkheidsgraden, ik noem ze zelf liever irritatieniveaus. Op irritatieniveau één kun je de documenten automatisch laten onderzoeken en krijg je direct alle hints die beschikbaar zijn. Op irritatieniveau twee moet je eerst een tijd hebben vastgezeten voordat je de hints krijgt en je moet de documenten zelf onderstrepen, wel krijg je de hoeveelheid aanwijzingen die in het document verstopt zitten. En dan is er nog irritatieniveau drie waarbij je geen hints krijgt en ook geen aanwijzingen teller bij de documenten, hierdoor moet je alles onderstrepen. Nog een klein punt van kritiek is dat je overal steeds alleen bent, en dan bedoel ik ook echt alleen. Ik ben in mijn tijd met dit spel helemaal niemand tegenkomen (zelfs niet mijn eigen spiegelbeeld).

Het enige wat de gameplay nog enigszins redt, is het verhaal. Dit zit leuk in elkaar en als je de rest van de gameplay negeert voel je ook wel de behoefte om erachter te komen wat er nou werkelijk gaande is en wat de volgende stap is in het verhaal. Ook de voice-acting is heel aardig gedaan, klein puntje van kritiek is dat de voice-acting alleen bij de tussenfilmpjes aanwezig is en niet bij het gehele spel.

De graphics van het spel zien er best aardig uit. De omgevingen zijn sfeervol, er zijn veel donkere hoekjes en slecht verlichte plekken waardoor je echt het gevoel krijgt dat iemand je op elk moment kan bespringen. Verder zijn de ruimtes niet zo vol dat je niet weet waar je moet beginnen, maar ook niet zo leeg dat het overduidelijk is waar een aanwijzing aanwezig is. Wel is het jammer dat de omgevingen statisch zijn waardoor je nooit schrikt van de omgeving, er kan namelijk nooit iemand tevoorschijn springen om je te laten schrikken.


Het geluid is het beste onderdeel van het spel. Door de achtergrondgeluiden wordt het spel nog enigszins spannend. Je krijgt het gevoel dat je niet alleen bent en dat iemand je van achter probeert te besluipen en te grijpen. Jammer genoeg is dit gevoel snel verdwenen wanneer je bedenkt dat de graphics dat niet toelaten. Het geluid varieert van gestommel achter je naar een dreigend muziekje als je een nieuwe kamer binnengaat. Het geluid is voldoende maar niet geniaal en adembenemend. Als ik het geluid afzonderlijk bekijk is dit het enige onderdeel wat een voldoende scoort.

Dit spel staat volgens de makers garant voor ongeveer 30 uur aan content. Op zich is dit heel wat voor een spel van nog geen 30 euro, maar velen zullen het einde nooit zien omdat je naar een uurtje of vijf meer dan genoeg van hebt. Mocht je het spel uitspelen zul je ook geen behoefte voelen om het spel weer te spelen aangezien er naast het verhaal geen redenen zijn om het spel ooit weer op te starten.

Als ik al deze punten samenvoeg kan ik niets anders concluderen dan dat dit spel een onvoldoende scoort en ik zal ook iedereen adviseren om dit spel niet te kopen. De gameplay is beroerd, de graphics wel aardig maar niet voldoende, het geluid is aardig en is het enige onderdeel wat een voldoende scoort. Ten slotte kan ik me niet voorstellen dat iemand dit spel voor een tweede keer aan dit spel zal beginnen, laat staan uitspelen.
Beoordeling
Gameplay   30
Sound   60
Graphics   50
Replay   40

Deze game is zijn geld niet waard en ik zou hem vooral laten liggen.
45


08:07  Check Mii Out staat online
07:41  Guitar Hero voor Wii monotoon?
 Reacties (6)
 Pagina: 1
ace_quorthon op 12-11-2007 om 08:59 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Jammer, ik denk alleen dat een liefhebber van point en click de game toch wel wat hoger schat?

Nelus op 12-11-2007 om 13:20 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Beetje raar als je aangeeft dat de graphics wel goed zijn (zijn ook goed als ik het zo zie) en dan nog een 5 geven?

Beoordeling is beetje beroerd vind ik.

Maar ja, ik dacht eerst dat het wel een degelijk spel was maar nu ik die gameplay en irritante foutjes lees is het spel eerder frustrerend dan leuk.

Gast (82.74.187.xxx) op 12-11-2007 om 15:21
@Nelus; ze zijn statisch :) Dat houdt in dat de boel compleet stilstaat en dat kan tegenwoordig toch eigenlijk niet meer ;)

Stefan L op 12-11-2007 om 16:17 [Niv: 28 / Exp: 1403]
@nelus

Wat gast zei klopt idd, op zich zien de graphics er niet super beroerd uit maar dat komt enkel en alleen omdat ze statisch zijn en dat kan echt niet meer in deze tijd.

@ ace quorthon
Misschien als je een supergrote liefhebber bent zul je het wat hoger inschatten maar ik denk dat de irritatie ook bij die mensen snel toeslaat.

Gast (212.64.7.xxx) op 12-11-2007 om 22:06
Het is een misverstand te denken, dat spanning alleen wordt opgeroepen door veel beweging; niets enger dan een donkere hoek (of gang, zoals op dag 1 van dit spel). Dit prikkelt de verbeelding een stuk sterker dan allerlei zgn shock effecten. Of is bv Myst ook een slecht spel vanwege de statische beelden? Statisch of niet statisch, en wel of niet "van deze tijd" heeft niets met kwaliteit te maken, alleen met techniek. En kwaliteit heeft Darkness Within wel degelijk.
Nee, ik ben dit spel nu een paar uurtjes aant spelen, en ik moet zeggen: echt niet zo slecht als hierboven wordt voorgesteld. Geen top adventure, maar toch wel passend in het rijtje Darkfall I&II, Barrow Hill en Scratches.

Gast (77.248.120.xxx) op 25-11-2007 om 17:52
Voortaan toch maar de adventures door een echte adventureliefhebber laten reviewen en niet door iemand die "schieten op alles wat beweegt" als ultieme gameplay ziet? Dit is echt een van de beste adventures die ik de laatste tijd gespeeld heb. Eindelijk eens echte uitdaging waarbij je zelf dingen zoekt en zelf nadenkt in plaats van constant aan het handje gehouden te worden bij elke puzzel. :9

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder
Type:
Game
Releasedatum:
16-11-2007
Ontwikkelaar:
Zoetrope Interactive
Uitgever:
Lighthouse Int.
Media:



Meer media