Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

ArmA II


Door MaartenL op 05-08-2009 om 16:42
Bron: Gamed

Ruim acht jaar geleden kwam Bohemia Interactive met Operation Flashpoint, een realistische en tactische FPS die ondanks zijn moeilijkheidsgraad toch aardig wat liefde van de PC gamers mocht krijgen. In 2007 bracht diezelfde ontwikkelaar ons ArmA dat ongeveer dezelfde opzet had. Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en is het tijd voor ArmA II.

ArmA II geeft ons als achtergrondverhaal een mogelijke, nabije toekomst waarin er een burgeroorlog woedt in het ex-Sovjet gebied van het fictieve Chernarus. De speler maakt deel uit van een Recon team van de Amerikaanse Marines genaamd Razor Team. Samen met enkele squadmates zul je achter de vijandelijke linies moeten landen om verdere conflicten te verhinderen of tot halt te brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

In tegenstelling tot de meeste shooters van tegenwoordig zal ArmA II een enorme toenadering tot de realiteit benadrukken. Al van het begin zal je snel merken dat het schieten erg veel concentratie vergt. Vijanden schieten namelijk van een aardige verte al op je en zelf schieten hangt af van je lichaamspositie en uitputting van het rennen. Overigens zal een goedgemikte kogel vaak dood spellen en een schampschot kan je verwond achterlaten. Hierdoor zijn de vuurgevechten enorm realistisch, intens en bij momenten frustrerend moeilijk.


Tijdens een missie krijg je enkele objectieven om te behalen, waarvan sommige optioneel zijn. Het beste is natuurlijk dat je ze uitvoert want alle doelstellingen hebben wel een invloed op het latere verloop van de missie of later. Op de enorme map die je voor je krijgt worden de doelen mooi aangeduid en de keuze is aan de speler of hij ze zal uitvoeren. Al snel zal je doorhebben dat elk klein voordeel hevig kan doorwegen op het latere verloop. Natuurlijk verloopt niet altijd alles volgens het plan en gefaalde doelstellingen zal je dus meedragen doorheen het conflict.

Zoals het een shooter betaamt is ook in ArmA II een overvloed van vuurkracht, alleen gebaseerd op echt wapentuig inclusief voertuigen. Het meeste van de tijd in de game zal je te voet of kruipend doorbrengen, maar ook een Amerikaanse soldaat verdient nu en dan een lift doorheen oorlogsgebied. Het klinkt gek, maar een lift is fantastisch aangezien het je stamina bespaart waardoor het mikken toch net wat nauwkeuriger is. Lang wachten om op adem te komen kan namelijk wel eens vaak resulteren in dood.


Zoals je kan merken is ArmA II geen ‘simpele’ shooter. Vijanden zijn er genoeg en ze kunnen ook nog eens aardig goed mikken, om nog maar te zwijgen dat ze elke keer op een andere plek staan of het opduiken uit jeeps of tanks. Als je niet voorzichtig te werk gaat of te snel de actie wil instormen, dan sterf je. Er is geen sprake van een held want in ArmA II zijn helden diegene die het eerste sterven. Geduld en planning staan voorop, zeker in de latere stages van de game wanneer je de controle zal krijgen over een unit en je ook nog eens via een hectische map-interface orders moet geven.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   75
Graphics   85
Replay   80

Realisme tot het uiterste gedreven.
81


16:56  EA haalt meer omzet uit Wii dan PS3 en Xbox 360
16:14  Systeemeisen voor Resident Evil 5
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Velqor op 05-08-2009 om 16:51 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Goede recensie, goede game.. alleen kan mijn simpele Quad core computertje dit niet aan

Master Killer op 05-08-2009 om 17:07 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Helden zijn meestal de soldaten die iets heel doms doen en het geluk hebben dat ze het overleven.

Gast (83.84.191.xxx) op 05-08-2009 om 17:07
denk dat ik hem wel haal als die wat goedkoper is :)

Gast (77.168.76.xxx) op 05-08-2009 om 19:09
zo een 81 jammer dat het zo buggie is verpest de rest van de game een beetje

MaartenL (Redacteur) op 05-08-2009 om 20:19 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Helden zijn meestal de soldaten die iets heel doms doen en het geluk hebben dat ze het overleven."

Dat geluk zul je vast en zeker niet hebben in ArmA II

En inderdaad Gast 77.168.76, het verpest toch wel soms je zin om te spelen en dat is erg jammer. Een maandje of 2 extra ontwikkeling had dit misschien kunnen voorkomen.

GekooktEi op 05-08-2009 om 20:39 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Hm, het grootste minpunt dat ik had bij de demo was de friendly AI die nogal retarded was, vooral op Expert, dan schenen ze nog dommer te worden. Ik neem aan dat dit gefixed of gepatched is bij de volle versie, aangezien je het niet noemt? En de vijandelijke "eagle eyes" waren toch ook al gepatched?

Ik kan deze lang niet draaien (demo wel op Low, full game voor geen METER zelfs niet als-ie zo staat dat ik echt niets meer kan zien van blurriness) dus ik wacht lekker op OF2. Daarom hoop ik ook dat die leert van de fouten van ArmA II en daardoor een betere game wordt.

MaartenL (Redacteur) op 05-08-2009 om 20:46 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De AI van je team-mates was inderdaad beter na de patch, in de eerste missies heb ik zelden een vijand moeten afmaken.

Verder is de vijand nog steeds beestig goed in het spotten maar een beetje stealth kon er wel vanaf. Patchen moet je sowieso doen, al is het maar voor de optimalisatie van de engine.

Gast (84.87.239.xxx) op 06-08-2009 om 19:01
ENEMY...soldier...at....ONEhundred Meters

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ArmA II
Type:
Game
Releasedatum:
03-07-2009
Ontwikkelaar:
Bohemia Interactive
Uitgever:
505 Games
Media:








Meer media