Ruim acht jaar geleden kwam Bohemia Interactive met Operation Flashpoint, een realistische en tactische FPS die ondanks zijn moeilijkheidsgraad toch aardig wat liefde van de PC gamers mocht krijgen. In 2007 bracht diezelfde ontwikkelaar ons ArmA dat ongeveer dezelfde opzet had. Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en is het tijd voor ArmA II.
ArmA II geeft ons als achtergrondverhaal een mogelijke, nabije toekomst waarin er een burgeroorlog woedt in het ex-Sovjet gebied van het fictieve Chernarus. De speler maakt deel uit van een Recon team van de Amerikaanse Marines genaamd Razor Team. Samen met enkele squadmates zul je achter de vijandelijke linies moeten landen om verdere conflicten te verhinderen of tot halt te brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan.
In tegenstelling tot de meeste shooters van tegenwoordig zal ArmA II een enorme toenadering tot de realiteit benadrukken. Al van het begin zal je snel merken dat het schieten erg veel concentratie vergt. Vijanden schieten namelijk van een aardige verte al op je en zelf schieten hangt af van je lichaamspositie en uitputting van het rennen. Overigens zal een goedgemikte kogel vaak dood spellen en een schampschot kan je verwond achterlaten. Hierdoor zijn de vuurgevechten enorm realistisch, intens en bij momenten frustrerend moeilijk.
Tijdens een missie krijg je enkele objectieven om te behalen, waarvan sommige optioneel zijn. Het beste is natuurlijk dat je ze uitvoert want alle doelstellingen hebben wel een invloed op het latere verloop van de missie of later. Op de enorme map die je voor je krijgt worden de doelen mooi aangeduid en de keuze is aan de speler of hij ze zal uitvoeren. Al snel zal je doorhebben dat elk klein voordeel hevig kan doorwegen op het latere verloop. Natuurlijk verloopt niet altijd alles volgens het plan en gefaalde doelstellingen zal je dus meedragen doorheen het conflict.
Zoals het een shooter betaamt is ook in ArmA II een overvloed van vuurkracht, alleen gebaseerd op echt wapentuig inclusief voertuigen. Het meeste van de tijd in de game zal je te voet of kruipend doorbrengen, maar ook een Amerikaanse soldaat verdient nu en dan een lift doorheen oorlogsgebied. Het klinkt gek, maar een lift is fantastisch aangezien het je stamina bespaart waardoor het mikken toch net wat nauwkeuriger is. Lang wachten om op adem te komen kan namelijk wel eens vaak resulteren in dood.
Zoals je kan merken is ArmA II geen ‘simpele’ shooter. Vijanden zijn er genoeg en ze kunnen ook nog eens aardig goed mikken, om nog maar te zwijgen dat ze elke keer op een andere plek staan of het opduiken uit jeeps of tanks. Als je niet voorzichtig te werk gaat of te snel de actie wil instormen, dan sterf je. Er is geen sprake van een held want in ArmA II zijn helden diegene die het eerste sterven. Geduld en planning staan voorop, zeker in de latere stages van de game wanneer je de controle zal krijgen over een unit en je ook nog eens via een hectische map-interface orders moet geven.
|