In de MMO wereld gaat het er hevig aan toe. Niet alleen is het enorm duur om een online game te maken, de concurrentie bijt ook stevig van zich af. Al geruime tijd staat World of Warcraft als marktleider omdat de game bereikbaar is voor iedereen, of je nu een hardcore of casual gamer bent. Met Aion brengt NCSoft zijn nieuwste MMO de wereld in. Of deze een bedreiging kan vormen voor World of Warcraft of jou zal aanspreken, lees je in deze review.
Op het verhaal van Aion ga ik niet meer te diep in. Dit werd namelijk al vrij uitbundig besproken in de preview. Verder wil ik ook niet het verhaal verklappen voor de mensen die graag eens verrast worden. In de game nemen twee zijden het tegen elkaar op in een eeuwenlange strijd voor overwinning: de Elyos en de Asmodians. Beide hebben ze hun eigen unieke wereld waarbij de Elyos zonovergoten landen hebben en de Asmodians donkere, koude gebieden. Het is mogelijk om later in de game het andere land te bezoeken, maar daar kom ik later nog wel op terug.
De game begint met het kiezen uit vier klassen: priest, scout, mage en warrior. Op level tien krijgen spelers echter de keuze uit twee specialisatie klassen waarbij de scout bijvoorbeeld een ranger of assassin kan worden. In het totaal komt de game dan op acht klassen, elk met hun voor- en nadelen. Afhankelijk van de klasse die je kiest zal je het dus ook moeilijker krijgen tegen andere klassen. Een gladiator die zijn focus legt op zijn zwaard zal het aardig moeilijk hebben om tegen een sorcerer te winnen omdat deze je kunnen vertragen en op afstand houden. Hier dien je dus rekening mee te houden en soms is het best om te vluchten in plaats van de strijd aan te gaan.
Als je level tien bereikt krijg je eveneens de beschikking over je vleugels, hetzij met een beperkte vliegtijd. Je kan helaas niet overal vliegen maar je kan wel zweven door de lucht, waardoor de vleugels toch niet helemaal nutteloos worden in gebieden waar je niet vrij kan vliegen. Naargelang de game vordert krijg je de mogelijkheid om je vliegtijd uit te breiden met betere vleugels, scrolls of potions. In het begin kan je bijvoorbeeld maar een minuut lang vliegen maar tegen het einde van de game kan je dat verlengen tot een drietal minuten of langer. Erg tof aangezien niet elke klasse nuttig is in de lucht. Op deze manier heb je weer een goed voordeel tegen andere klassen.
Doorheen het spel vergaar je natuurlijk ook de nodige uitrusting van variërende kwaliteit. Deze kan je nog eens versterken met enchantment stones of manastones waardoor je de uitrusting een geheel persoonlijke toets kan geven en je karakter toch een beetje kan bouwen zoals jij wil. Er zijn namelijk geen skill trees zoals we kennen van World of Warcraft waardoor je dus gebonden bent aan de skills die je zal krijgen. Op zich niet een groot probleem aangezien je op een gegeven moment stigma stones kan gebruiken. Deze bevatten unieke vaardigheden die je kan gebruiken, maar je kan er maar een bepaald aantal aanzetten waardoor er toch verschil is tussen binnen de klassen. Helaas moet je geluk hebben dat je die stigma stones vindt of kan kopen.
Om het verkrijgen van uitrusting wat te vergemakkelijken kan je ook beroepen aanleren. Deze bestaan uit onder andere weapon smithing, armor smithing of alchemy om er maar enkele op te noemen. Door middel van speciale orders kan je rustig aan je vaardigheid in een bepaald beroep werken, maar het kost je wel wat tijd om het te meesteren. Een belangrijk onderdeel van de beroepen is natuurlijk het maken van bruikbare uitrusting maar om het spannend te houden heb je een bepaalde kans dat het item wat je wil maken, sterker uit de bus komt. Deze kans ligt echter vrij laag waardoor je niet plots kan beslissen om dé beste items te vervaardigen. Ook het aantal materialen dat je nodig hebt hiervoor kan wel eens zwaar oplopen waardoor de sterke items zeer gegeerd zijn en dus ook veel kunnen opbrengen.
Tussen de twee landen van de Elyos en de Asmodians ligt zowat het belangrijkste gebied van de game, namelijk the Abyss. In de Abyss komen beide zijden elkaar frequent tegen en strijden ze om kastelen die her en der verspreid staan over de map. Ook artifacts zijn aanwezig, dewelke een bepaalde zijde een enorm voordeel kunnen opleveren indien ze ingenomen en geactiveerd worden. Denk hierbij aan meer levenskracht of het schade toebrengen aan spelers van de andere zijde. In de Abyss is er dan ook sprake van PvP op grote schaal, iets dat toch zijn uniek karakter aan de game geeft.
|