Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Preview:

PlayStation Move


Door Roderick op 17-04-2010 om 10:03
Bron: Gamed

Maar weinig mensen zagen het enorme succes van de Wii aankomen, tot het systeem al ruim en breed de wereld veroverd had. Motion controls zijn de toekomst, althans, dat is de gedachte van Nintendo geweest toen ze de Wii lanceerden. Jaren na de lancering van de Wii denkt ook Sony dat die motion controls wel eens wat leuks voor ze zouden kunnen doen.

Een motion controller voor de PlayStation 3 is al sinds de E3 van vorig jaar een feit. Toen zagen we echter alleen een paar gloeiende bolletjes op een stokje en wat techdemo’s. Op de Game Developers Conference ging men een stukje verder. De gloeiende bolletjes bleven, de techdemo’s ook, maar deze werden aangevuld met titels die al redelijk af leken. Misschien wel het belangrijkst was de naam die de motion controller voor de PlayStation 3 kreeg op de GDC: PlayStation Move. Volgens veel bronnen was Sony eerst van plan het apparaat de Arc te noemen (zie ook het logo), maar uiteindelijk is men tot PlayStation Move gekomen.

De WiiMote en Nunchuck kennen we allemaal en in principe verschillen de controllers van PlayStation Move daar niet zoveel van. Nog steeds heb je een WiiMote-achtige controller in één hand en een ondersteunende controller in de andere hand. Bij PlayStation Move kan dit laatste in de vorm van twee controllers. De eerste optie is om twee ‘motes’ te gebruiken. Je hebt dan twee controllers met twee gloeiende bolletjes in de hand. Voor meer complexe games heb je echter toch snel een analoge controller nodig. De Move controller is dan te combineren met de Navigation controller, welke een analoge stick en andere knoppen bevat. Deze is het best te vergelijken met de Nunchuck bij de WiiMote.


Waar de PlayStation Move echter compleet anders werkt dan de WiiMote is de onderliggende techniek. De Wii werkt met infrarood en accelerometers om bewegingen te registeren. PlayStation Move werkt echter met de PlayStation Eye, een camera die bijgeleverd zal worden met het starterspakket. De camera registreert nauwkeurig de bewegingen van de gloeiende bolletjes op de PlayStation Move controller. Op deze manier worden bewegingen in alle richtingen meegenomen, waarbij ook bewegingen van het scherm af, of naar het scherm toe, worden geregistreerd. Volgens Sony moet deze techniek voor een meer precieze representatie van je eigen bewegingen op het scherm opleveren. De techniek is er, de games die Sony en haar partners uitbrengen moeten gaan bewijzen of het in de praktijk wat oplevert.

Op de Game Developers Conference heeft Sony daarom het voortouw genomen en heeft een stapel casual games aangekondigd die gebruik maken van de techniek in de Move controller. Voorbeelden hiervan zijn Sport Champions, de game die het best te vergelijken valt met Wii Sports en Wii Sports Resort. Sporten als boogschieten en tafeltennis zijn vertegenwoordigd. TV Superstars kan vergeleken worden met een game als Wii Play en bevat kleine minigames die met films te maken hebben. Ook Move Party valt onder de categorie minigames. Een vierde titel is de boksgame waarmee je verschillende tegenstanders naar de grond moet werken door de juiste bewegingen uit te voeren. Een golfgame kan natuurlijk ook niet ontbreken. Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal erg op de games die op de Wii beschikbaar zijn vanaf de lancering. Sony probeert zich echter op twee fronten te onderscheiden: precisie en graphics.


Wij fanatieke gamers worden ook niet door Sony vergeten en daarom heeft men voor ons ook een paar games in petto. Allereerst is daar een update voor LittleBigPlanet, waarbij door middel van de Move controller de omgeving is te manipuleren. Op deze manier is de game ideaal om met twee man te spelen: de ene speler bestuurt de Sackboy/Sackgirl en de andere speler gebruikt de Move controller om de omgeving te veranderen zodat de Sackboy verder kan spelen. Een tweede game is SOCOM 4, welke vlak voor de Move bekendmaking werd aangekondigd. Zipper’s nieuwe shooter kent volledige ondersteuning voor de Move controller. Handig hierbij is wel om de Navigation controller te gebruiken. Je soldaat moet je toch besturen met de analoge stick. Blijft het hier dan bij? Nee, Sony heeft ongetwijfeld meer games in ontwikkeling voor de Move controllers en zal proberen zoveel mogelijk games een goede Move functionaliteit mee te geven. Ook heeft men reeds bekend gemaakt dat 35 uitgevers de Move controllers ondersteunen.

Als je in 2007 de volle mep voor je PlayStation 3 hebt neergelegd, zul je je ongetwijfeld afvragen: “wat kost dat geintje?”. Sony wil een starterspakket voor onder de honderd euro in de winkels hebben liggen. In dat pakket zit een Move controller, een game en de benodigde PlayStation Eye camera. Wat losse Move controllers gaan kosten is nog niet bekend. Ook is niet bekend wat de optionele Navigation controller gaat kosten. Prijzen voor een complete WiiMote (dus inclusief Nunchuck en MotionPlus) zitten zo rond de 70 euro en het lijkt erop dat de prijzen die Sony zal hanteren daar niet ver vanaf zullen zitten. De Move controllers hebben echter één belangrijk voordeel: ingebouwde accu’s. Geen gesleep met batterijen dus. PlayStation Move moet dit najaar verschijnen. Verwacht voor de lancering een uitgebreide bespreking van de launchgames en accessoires.


10:56  Descent aangekondigd voor de Wii
10:03  Skate 3
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (80.201.207.xxx) op 17-04-2010 om 10:18
vraagje: is de techniek van Sony beter dan die van Nintendo omwille van de techniek of omwille van de vooruitgang? ja ik weet het rare vraag :)

GekooktEi op 17-04-2010 om 10:19 [Niv: 483 / Exp: 24134]
"In dat pakket zit een Move controller, een game en de benodigde PlayStation Eye camera."

Twee controllers volgens mij. Voor sommige games heb je zelfs twee nodig, zoals boogschieten, dus ik weet bijna zeker dat er twee bij zitten.

@ Gast (80.201.207.xxx)

Je bedoelt dus: Was Move al mogelijk op het tijdstip dat de Wii uitkwam?

Gewijzigd door GekooktEi op 17-04-2010 om 10:21

Gast (78.21.29.xxx) op 17-04-2010 om 10:23
veroverd had niet verover had

Gast (85.147.77.xxx) op 17-04-2010 om 10:26
Move was mogelijk op het moment dat Wiimotion Plus uitkwam. Zoveel beter zal Move echt niet zijn.

Maar Move is een erg foute zet van Sony. Weinig grote en bekende bedrijven maken games voor Wii omdat je daar creatief voor moet zijn en helaas lukt dat de meeste bedrijven van tegenwoordig niet. Waarom zouden ze originele games voor Move maken als het alleen maar duurder is, niet eens kunnen, en je net zo goed voor Wii kan maken.
Sony heeft deze generatie zijn zwakste kant laten zien. Nu even zien wat Microsoft in petto heeft.

Gast (94.209.43.xxx) op 17-04-2010 om 10:40
Wii rip-off........... reken op een hoop japanse blije kutzooi voor Move. Misschien ben ik op voorhand te pessimistisch, maar ik zie niet hoe dit de echte gamer happy gaat maken.

Voor Natal geldt min of meer hetzelfde al denk ik dat ze daar wat verder mee kunnen gaan. Je kan dan nog steeds een normale controller in je hand hebben en middels Natal extra dingen toevoegen op basis van beweging en spraak.... Maar je staat niet als een of andere pipo met een lichtgevend staafje de kneus uit te hangen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-04-2010 om 10:43 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
@Gast: Sony speelt al jaren met het idee van Move en reeds ten tijde van de PS2 hadden ze een gelijkaardig concept. Ze hadden toen echter nog drie camera's nodig om de perfect diepte te herkennen. (blijkt uit hun patenten) dus het is nu pas echt mogelijk. Enkel mogelijk door vooruitgang in deze vorm

Gewijzigd door Joni Philips op 17-04-2010 om 10:44

Roderick op 17-04-2010 om 10:51 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Altijd een mooie discussie rondom of Sony dingen al had bedacht voor de concurrent ermee komt. Sony kan doen wat ze willen, maar het is de concurrent die innoveert. In dit geval duidelijk Nintendo. Sony heeft nu techniek waarmee men verder kan gaan dan de Wii en dat moet men nu zélf laten zien.

Robert op 17-04-2010 om 10:58 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Net zoals Natal is dit gewoon een faal project. Ship het bij de launch met de console of ship het gewoon niet.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-04-2010 om 11:06 [Niv: 747 / Exp: 37353]
Er valt moeilijk te ontkennen dat zowel Microsoft als Sony hiermee komen omdat Nintendo succes heeft met een soortgelijk model, echter hoop ik niet dat ontwikkelaars nu dwangmatig in iedere game motion-controls gaan stoppen. Een mooie combinatie van motion-control en traditionele titels zie ik daarentegen wel zitten, sommige games lenen zich er perfect voor.

Gast (94.208.33.xxx) op 17-04-2010 om 11:20
Er is 1 dingetje dat mijn intresse erg heeft en dat was het gebruik in socom. Je zag die gast gewoon zitten en de controller als een muis gebruiken. Als die inderdaad zo precies is dat je het zo kan gebruiken wordt het voor fps games interessant.

Shadowx op 17-04-2010 om 11:44 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Ik kan dat hele motion gedoe wel begrijpen maar ik hoop wel dat ze niet zoals nintendo de normale controler dumpen, zo zou ik graag een Wii willen hebben om games als mario enzo te spelen maar dan met een normale controller en niet dat je verplicht wordt tot het gebruik van zo`n Motion ding.

Gast (81.207.19.xxx) op 17-04-2010 om 11:51
Hiermee denken ze de Wii te kunnen gaan verslaan, haha what an idiots.

Gast (91.177.158.xxx) op 17-04-2010 om 12:41
"what an idiots." - Oh sweet irony.

Berserk op 17-04-2010 om 14:42 [Niv: 148 / Exp: 7384]
Ze nemen een risico door op de motion sensing wagon te stappen maar het is een logisch gevolg omdat de Wii zo'n succes had hiermee. Maar ik denk wel dat Sony weet wat ze doen, vergeet niet ze hebben al heel wat ervaring met de Eyetoy games, het is begonnen op de PS2. Hiet had je ook al motion controls maar dan zonder externe dingen, en dit bestond al voor de Wii.

Ik denk wel dat het preciezer gaat zijn dan de WiiMotion+ omdat je echt de combinatie hebt van camera + Movemote, het is super nauwkeurig in alle dimensies.

Gast (94.225.87.xxx) op 17-04-2010 om 14:53
gelijk hoe... beter dan die Natal

Gast (82.169.50.xxx) op 17-04-2010 om 15:03
Behalve bij shooters en point en click games heb ik ook liever een standaard controler.
Het is wel logisch dat ze dit doen natuurlijk, na het succes van nintendo.

Gast (80.246.197.xxx) op 17-04-2010 om 15:11
Heerlijk. Heb sinds kort een Wii en vind het een heerlijk ding. Heb ook een PS3 en een Xbox360, en hoop dat die motioncontrols er wat bij toevoegen. Een lekkere JRPG met Move is wel nice.

Mafusto op 17-04-2010 om 15:44 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@ Berserk

Sony had met de Eyetoy ook al voorwerpen die je kon gebruiken met de Eyetoy. Er waren onder andere games waar je met een zwaard kon spelen, en een spel waar je pompons voor nodig had. Dus ik denk dat Sony ook zonder het succes van de Wii met zoiets dergelijks aan zou komen zetten. Alleen had ik het dan wel in een andere vorm verwacht en niet op een Wii-mote like manier maar gewoon met voorwerpen zoals ze dat ook al op de Ps2 deden.

Berserk op 17-04-2010 om 16:05 [Niv: 148 / Exp: 7384]
@Mafusto

Ok das waar maar dan heb je net hetzelfde als Natal want die zou ook allerhande objecten inscannen. Eigenlijk is Natal een verbeterde vorm van Eyetoy, je kon zelfs je hoofd inscannen weet ik nog en dat gaat Natal ook doen (gezichtsherkenning enzo)

Maar Sony heeft geleerd uit hun ervaring met de Eyetoy op de PS2 en gaat niet de Natal toer op, ze zijn er van overtuigd dat het nooit zo precies zal zijn als met een stick met buttons die perfect kan gevolgd worden door de lichtgevende bol.

Gast (83.87.234.xxx) op 17-04-2010 om 16:27
Ben erg benieuwd, de demo die is laten zien met socom zag er helemaal niet "zwaaierig" uit en toch erg precies, en dat bevalt me. Uitendelijk komt het neer op de games (zou je zeggen) maar de Wii heeft al laten zien dat je een console kan launchen zonder veel goede software dus dan zit Sony wel goed dacht ik zo.

Gast (87.64.240.xxx) op 17-04-2010 om 16:42
Leuk om NHL, Tiger woods ea. op dez manier te kunnen spelen.Maar het feit dat de thumbstick controller apart moet gekocht worden gaat het hele gebeuren erg beperken. Op de duur is het marktsegment om een spel voor te maken zo klein, dat het amper de moeite nog loont het te maken. Sommige games (bv boksen) zullen 2 "gloeilampen" nodig hebben, en wie, hoevelen zal die ter beschikking hebben?
Daarom erg sceptisch, de kans dat het uiteindelijk de Sony Flop zal worden is niet klein.

Stammetje91 op 17-04-2010 om 18:05 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@GekooktEi
Je hebt nooit twee losse controllers nodig lijkt me. Het is net als bij de Wii een tweede deel van de controller (zie afbeelding in het artikel).

GanGsterG op 17-04-2010 om 18:08 [Niv: 256 / Exp: 12782]
Als sony maar niet de kant van de wii opgaan.
alleen maar casual shit uitbrengen.

mijn grootste irritatie aan de wii is de onnauwkeurigheid en dat de console veel zwakker is waardoor de third party ontwikkelaars niet goed kunnen ontwikkelen en je dan soms bagger games krijgt.

op de ps3 en de 360 is er geen sprake van een te zwakke console dus kunnen de third party ontwikkelaars hun gang gaan.


En over de starters pack.
hoop dat er ook een navigation bij zit,want dat is de nunchunk van de move en die is noodzakelijk.




Gast (81.207.19.xxx) op 17-04-2010 om 19:42
@GangsterG ben je even voor het gemak vergeten dat de Wii Monster Hunter Tri heeft met top scores en de PS3 "not"? Zelfde geldt straks voor Dragon Quest X. Even puur ter info. Mensen beweren dat de Wii alleen maar bagger heeft moeten eens hun roze HD bril afzetten.

deathtanz matisk op 17-04-2010 om 22:21 [Niv: 59 / Exp: 2935]
Gast (81.207.19.xxx) op 17-04-2010 om 19:42
Nee maar we hebben GoW3 en jullie?
En we krijgen dadelijk ook nog Alan Wake erbij
Mijn Wii zal nogsteeds stof blijven vreten tot SMG2 komt

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PlayStation Move
Type:
Hardware
Releasedatum:
15-09-2010
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:




Meer media