Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

StarCraft II: Wings of Liberty


Door MaartenL op 27-06-2010 om 08:16
Bron: Gamed.nl

Toen Blizzard in 1998 met StarCraft op de proppen kwam, dachten de meeste gamers dat het gewoonweg 'WarCraft in space' ging worden. Naar goede gewoonte van Blizzard blonk het spel uit van de kwaliteiten en werd de game een regelrechte topper die zelfs anno 2010 nog gespeeld wordt. Zo een monstersucces verdient natuurlijk een sequel en deze ligt na lang wachten bijna in onze winkelrekken.

In StarCraft en zijn uitbreiding Brood Wars gingen we aan de slag met drie rassen: Terran (mensen), Protoss (technologisch geavanceerde aliens) en de Zerg (insectachtige aliens). Deze drie rassen vochten het met elkaar uit, maar ook onder elkaar waardoor er bepaalde groeperingen ontstonden binnen de rassen. In StarCraft II: Wings of Liberty gaan we in de singleplayer campagne aan de slag met de Terrans en speelt het verhaal zich af vier jaar na de gebeurtenissen van Brood Wars. Bepaalde bekende gezichten zullen dus terugkeren, aangevuld met enkele nieuwe gezichten natuurlijk. Voor de campagne van de Protoss en Zerg is het echter wachten want StarCraft II zal in drie delen verschijnen maar dat zijn zorgen voor later. In de multiplayer zijn ze allen aanwezig.

Blizzard is al een lange tijd bezig om van StarCraft II een waardige opvolger te maken en dat is natuurlijk een goed iets. Om te beginnen krijgen we een volledig nieuwe grafische engine onder de kiezen maar wel eentje die zelfs op oudere systemen nog goed zal presteren en dat mag gerust. Niet iedereen heeft immers een monstersysteem staan en de game zal een groot publiek aantrekken. De graphics maken een game niet en dus ook werd er enorm gesleuteld aan de gameplay en balans van de eenheden en de drie facties. StarCraft was een spel dat enorm competitief gespeeld werd en alles moet kloppen wil deze sequel de toorts overnemen.


In het spel draait alles rond het ontginnen van kristallen en gas en ondertussen een gebalanceerd leger op te bouwen of je te concentreren op een aanvallende of defensieve speelstijl. Er is in ieder geval keuze genoeg qua eenheden en gebouwen en ook de verschillende facties zullen de ene speelstijl meer benadrukken dan een andere. Met de Protoss kan je onder andere bepaalde eenheden laten teleporteren tussen gebieden waar je pylons (breidt je basis uit) hebt staan. Hierdoor zal het makkelijker zijn om meerdere basissen te beschermen met hetzelfde leger. Hiermee is maar een klein tipje van de sluier opgelicht qua mogelijkheden en het is zeker dat de online community er aardig wat tactieken uit kan creëren. Dat is ook omdat er aardig wat toevoegingen en wijzigingen in het arsenaal werden doorgevoerd.

Een groot aantal eenheden uit StarCraft zullen hun opwachting maken in dit deel, uitgebreid met een aantal nieuwe eenheden. Alle eenheden in de game hebben activeerbare krachten of mogelijkheden om ze wat veelzijdiger te maken. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor de nieuwe eenheden waarbij bijvoorbeeld de Protoss Colossus over kliffen kan lopen en dus bepaalde gevaarlijke versmallingen op de map kan omzeilen. De Terran Viking is dan weer een gevechtsvliegtuig dat zich kan omvormen tot een wandelende robot waarmee je makkelijk een verrassingsaanval kan plannen. De Zerg krijgen de Roach, een eenheid die zich ondergronds kan voortbewegen. De nieuwe eenheden zullen vast en zeker wat nieuwe strategieën toelaten in het spel.


De levensduur van het spel wordt door de online competitie erg lang maar ook het toevoegen van een level en campagne editor waar haast alles in mogelijk is, zullen de replaywaarde goed doen. Deze editor is een stuk groter en uitgebreider dan de map editors van WarCraft III en StarCraft. Ben je dus een creatieve gamer, dan zal er genoeg materiaal aanwezig zijn om je eens goed uit te leven. Maps die gemaakt worden zullen ook online gezet kunnen worden en gedownload worden door andere spelers. Verveling zal dus niet snel toeslaan en dat is zeer welkom in het strategie-genre. De eerste telg van StarCraft II zal je dus zeker zoet houden tot het volgende deel in de winkels ligt.

Met StarCraft II zal Blizzard zich nogmaals bewijzen. Aan alles werd aandacht besteed en gezien de game competitief ingesteld is, zal ook de balans goed in orde gebracht worden zodat frustratie plaats ruimt voor aangename, spannende online games. De grafische kant van het spel is misschien niet op het ultieme hoogtepunt maar je hoeft daarom ook weinig zorgen te maken over de systeemeisen of problemen in verband met de prestaties. Het enige wat misschien wat zorgwekkend is, is het feit dat StarCraft II in drie delen zal verschijnen maar zolang de kwaliteit van het spel de prijs rechtvaardigt zou daar weinig bezwaar op zijn. StarCraft II: Wings of Liberty mag je einde juli in de winkel verwachten.


12:21  Gran Turismo 5 op 24 november?
19:08  SOCOM 4 krijgt nieuwe naam
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Seiniyta op 27-06-2010 om 11:05 [Niv: 14 / Exp: 723]
Eeen paar dingen eerst, van alle mogelijke screenshots dat je kon kiezen neem je één van de oudste en lelijkste! (screen 1) Een screen dat trouwens helemaal niet meer representatief is voor het spel.

Voor de rest, mooie preview ahoewel het een beetje oppervlakkig is, zo negeer je de veranderen in de singleplayer
bijvoorbeeld dat je er een hub is in de vorm van de Hyperion, dat je units kan unlocken, dat je zijmissies kan doen enzovoort.

Edit: De gast heeft gelijk, de Roach is het enige zerg unit dat zich ondergronds kan voortbewegen (ik had gelezen gewoon ondergronds gaan) mijn fout.

Gewijzigd door Seiniyta op 27-06-2010 om 11:33

Gast (82.73.166.xxx) op 27-06-2010 om 11:14
Slimmerik, zerglings Hydra etc, kunne NIET ondergronds bewegen.

Gast (77.249.29.xxx) op 27-06-2010 om 13:07
Dat komt waarschijnlijk dat gamed zelf het spel niet gespeeld heeft kwa screens anders had tie wel screens van zichzelf genomen tijdens het spelen.

MaartenL (Redacteur) op 27-06-2010 om 14:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik heb het bewust oppervlakkig gehouden. De singleplayer campagne veranderingen bespreek ik wel als ik ze effectief heb gezien en gespeeld (en dus de impact ervan kan testen).

Persoonlijk vond ik de eerste screen nog niet eens zo lelijk. Nja, dat probleem zal de wereld uit zijn bij de review, waar ik zelf de screenshots zal nemen

Gast (77.249.29.xxx) op 27-06-2010 om 15:06
MaartenL zat je niet in de beta dan ?, anders had je daar screens van kunnen maken.

Seiniyta op 27-06-2010 om 15:28 [Niv: 14 / Exp: 723]
@MaartenL

die screens zijn 3+ jaar oud (toen SC2) aangekondigd was, de units hebben in tussentijd toch een paar grafische verbeteren gekregen.

Gast (81.82.42.xxx) op 27-06-2010 om 15:59
Leuk spel voor de nerds

deadlytown op 27-06-2010 om 16:28 [Niv: 11 / Exp: 543]
(81.82.42.xxx)
nee zwak hersenloze nerd.

deze game is voor de gene die de games van vroeger kan waarderen.

Gewijzigd door deadlytown op 27-06-2010 om 16:28

00fabian7 op 27-06-2010 om 17:06 [Niv: 38 / Exp: 1914]
En voor degene die van goede RTS-games houden

The Source op 27-06-2010 om 17:39 [Niv: 26 / Exp: 1302]
Ik kan niet wachten tot SC2 & D3
De grafische kant vind ik raar genoeg heel erg mooi, zeker omdat SC2 waarschijnlijk een DX9 / DX10 game wordt.

Seiniyta op 27-06-2010 om 18:02 [Niv: 14 / Exp: 723]
Toegeven, Starcraft game is een game voor nerds gemaakt door nerds, je kan het ontkennen, je kan het verbergen, maar de waarheid blijft hetzelfde :p

Niet dat het slecht is *is door en door een gamenerd

Angel666 op 27-06-2010 om 18:30 [Niv: 59 / Exp: 2969]
starcraft 1 nooit gespeeld maar ik ben het al een tijdje aan het volgen hier op gamed en andere sites en ben er toch zeer geintreseerd in. Denk dat ik hem me wel in huis ga halen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
StarCraft II: Wings of Liberty
Type:
Game
Releasedatum:
27-07-2010
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media