Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Armada 2526


Door Cor op 16-07-2010 om 08:19
Bron: Gamed

Het genre van de ruimte 4X game is wat het aantal titels betreft dunbevolkt, dus wanneer er een nieuwe titel verschijnt is het altijd interessant te kijken of deze het genre weet te verrijken. Armada 2526, gemaakt door ontwikkelaar Ntronium Games, kwam al in 2009 uit in Amerika, maar heeft nu ook de oversteek naar Europa gemaakt.

Armada 2526 is het spirituele vervolg op Armada 2525, een game uit 1991 waarin je klein begint en een groot rijk in de ruimte probeert op te bouwen. Armada 2526 volgt ditzelfde principe. Net als bijvoorbeeld Civilization kent de game dan ook geen verhaal. Het enige dat het boekje je vertelt is dat je als ontwikkelde samenleving hyper-drive technologie weet aan te schaffen van rondreizende handelaren, en vanaf dat punt mag je zelf bepalen hoe het verder gaat.

Een game begin je met een planeet en een handjevol ruimteschepen. Dit gedeelte is turn-based. Aan het begin van de game is het zaak om uit te breiden en zorgen dat je een goed inkomen krijgt. Door schepen te sturen naar andere planetenstelsels kun je ontdekken of daar planeten zijn die leven kunnen ondersteunen of die rijk aan grondstoffen zijn, om die vervolgens te koloniseren. Vervolgens kun je op de planeten gebouwen plaatsen, zoals onderzoekslaboratoria om je technologie vooruit te helpen en mijnen om voor inkomen te zorgen. Wanneer je andere rassen tegenkomt kun je met hen diplomatieke relaties aangaan om door ruilhandel en allianties zelf beter te worden.


Niet alles kan vreedzaam worden opgelost, en als je je oog hebt laten vallen op de planeet van een ander is soms de enige methode om deze met geweld over te nemen. Hiervoor gaat de game over naar de realtime gevechtsmodus, waarin je met je gevechtsschepen aan de slag kunt. Gevechten zijn in deze game niet al te ingewikkeld. Hoewel je je in de ruimte bevindt bewegen alle schepen zich voort op een tweedimensionaal vlak, waardoor het er veelal op neerkomt om jouw schepen simpelweg vooruit te sturen naar de tegenstander. Er zijn wel enkele tactische opties, zo kun je de formatie van je schepen aanpassen, maar veel effect hebben deze niet.

Ook manoeuvres als flankeren zijn nagenoeg nutteloos, de enige belangrijke beslissing zit hem in de volgorde waarin je je schepen vooruit stuurt. Je hebt de optie om via drop ships mariniers en tanks op de planeet te laten landen, maar dit is een groot deel van de tijd niet nodig omdat de meeste verdediging op de grond met je schepen weg te vagen is. De AI in deze modus wil van beide kanten nog wel eens raar doen. Zo worden orders niet altijd even goed of traag opgevolgd, waardoor je geen ingewikkelde dingen wil proberen. In gevechten waarin beide kanten ongeveer even sterk waren is het voorgekomen dat mijn tegenstander op zijn plek stil bleef staan. Probleemloos kon ik vervolgens de gevechtstijd uitzitten zonder enige actie. De gevechtsmodus heeft dus zo zijn tekortkomingen.

De meeste tijd breng je echter door in het turn based deel, dat beter in elkaar steekt. Armada 2526 kent twaalf verschillende rassen, variërend van mensen tot bewegende bomen tot robots, die elk hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Het ene ras is goed in onderzoek, terwijl het andere ras het voordeel heeft goed te kunnen overleven op ijsplaneten. Om de game te kunnen winnen moet je voordat het vooraf ingestelde aantal beurten voorbij is zoveel mogelijk overwinningspunten hebben gescoord. Hoe je deze punten wint verschilt per ras. Bij het ene ras scoor je punten door de eigen bevolking zo tevreden mogelijk te houden, het andere ras wordt pas gelukkig als je zoveel mogelijk vijanden doodt of als er veel winst wordt gemaakt. Zo heeft de keuze van het ras grote gevolgen voor hoe je de game speelt: soms moet je een agressieve aanpak gebruiken, terwijl je een andere keer juist de diplomatieke weg volgt.


Het inwonertal is erg belangrijk in Armada 2526. Niet alleen vergroot het aantal inwoners je belastinginkomsten, maar je kunt ook meer gebouwen bouwen op planeten met meer inwoners. De game legt een grote nadruk op het heen en weer verplaatsen van je inwoners. Aangezien een overbevolkte planeet een lagere bevolkingsgroei heeft dan een lege planeet, is het belangrijk je populatie te spreiden om zo een zo hoog mogelijke groei te krijgen. Je transportschepen kunnen dit volledig automatisch doen, zodat je hier niet heel veel aandacht aan hoeft te schenken, hoewel dat natuurlijk wel mogelijk is.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   66
Sound   70
Graphics   55
Replay   70

Armada 2526 heeft teveel ruwe kanten om een hoogvlieger te zijn.
65


09:47  NPD: Xbox 360 klopt Wii, Red Dead leidt
08:19  Trailer We Cheer 2
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (77.164.239.xxx) op 16-07-2010 om 13:16
nog nooit van het genre gehoord
wat een kutspel , zie de gfx, ik dacht dat er amanda stond, dat zou tenminste interessant geweest zijn.

wie wil nou geen spelleke met een lekker wijf uit de toekomst?

gastrion op 16-07-2010 om 19:15 [Niv: 67 / Exp: 3362]
iderdaad ziet er slecht uit
ik kom hier gewoon om stomme reacties te plaatsen

Gast (81.242.176.xxx) op 17-07-2010 om 16:50
Lijkt me niet echt een tof spel maar om het nou af te kraken door de graphics is echt wel heel stom... Btw het 4X genre bevat spellen zoals de sid meiers civ reeks. De titel staat voor expand, exploit exterminate en explore. Het is wel een tof genre maar er komen echt veel te weinig games voor uit

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Armada 2526
Type:
Game
Releasedatum:
30-06-2010
Ontwikkelaar:
Ntronium Games
Uitgever:
Iceberg Interactive
Media:




Meer media