Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Hands-On:

PlayStation VR House


Door Redneckerz op 10-01-2018 om 15:49
Bron: Gamed

Ah, VR. Met de Oculus Rift en HTC Vive zou je bijna vergeten dat Sony ook nog een bril in de aanbieding heeft middels Playstation VR. Ikzelf was altijd heel sceptisch over VR, het was dan ook een logische keuze toen we werden uitgenodigd om het eens zelf te ervaren bij Sony in het PlayStation VR House, op een afgelegen locatie in Amsterdam.

Met de PlayStation VR speelt Sony in op de VR trend in onze technologische maatschappij. Waar brillen zoals de Oculus Rift al actief worden ingezet door o.a de voetbalclub AZ om hun spelers nieuwe inzichten te geven in het spelen, focust de PlayStation VR zich puur op de (speciaal daarvoor gemaakte) games. In Amsterdam mochten we aan de slag met maar liefst tien titels met verschillende controller setups. Uiteindelijk heeft ondergetekende er vier van gespeeld, waarvan later zal blijken waarom.


Er waren meerdere demopods verspreid over drie verdiepingen. Er waren veel horrortitels aanwezig, waaronder Stranger Things VR, Resident Evil 7 en The Impatient. Ook een titel nog in ontwikkeling in de vorm van Bravo Team was aanwezig, maar mijn focus ging uit naar de verschillende controller setups waar PlayStation VR rijk aan is, daarom speelde ik Gran Turismo Sport, The Elder Scrolls: Skyrim VR, DOOM VFR, en Thumper. Maar allereerst de PlayStation VR bril zelf.

Playstation VR bril: Het moet worden gezegd, de PSVR ziet er geweldig uit. Duidelijk is te merken dat heel wat jaren ontwikkeling in de bril is gestoken, want het is meteen voelbaar dat dit een stevig apparaat is. De bril geeft je twee schermen in de bril die je een 180 graden belevenis geven. Het verschilt echter wel per spel in hoeverre je wordt 'ingezogen' in deze ervaring. De afstand van de bril naar je ogen valt te verstellen met een klik-schuifmechanisme, iets wat in de praktijk meteen natuurlijk aanvoelde. Het grote minpunt van de bril is echter de warmte. De bril sluit namelijk met rubbertjes de lucht tussen je slaap en je ogen af, en hoewel de PSVR een eigen 'processor box' heeft om de VR beelden te genereren, geeft de bril desondanks ook zelf warmte af. Ik moest hierdoor telkens om de 20-25 minuten domweg stoppen met spelen omdat je letterlijk nat van het zweet raakt. Wellicht dat dit slechts een persoonlijke belevenis is, zo waren er ook spelers die gemakkelijk een half uur tot drie kwartier konden spelen zonder problemen. De bril geeft echter wel duidelijk warmte af, wat de lucht circulatie rondom je slaap en voorhoofd niet bevordert.


Gran Turismo Sport: Het eerste spel waarmee ik begon was Gran Turismo Sport. Sony had dit behoorlijk groots aangepakt, met een stuurwiel en gas/rem pedalen zodat je je werkelijk in een auto leek te bevinden. En hoewel ik geen rijder ben beviel mij dit prima. Gran Turismo Sport is dan ook een ideaal voorbeeld van hoe VR je ervaringen kan verbeteren – ik zat helemaal in de game en niks leidde af. Wel had ik problemen met het benaderen van het menu, het stuurwiel is namelijk niet al te duidelijk in welke knoppen je moet indrukken, en omdat je helemaal in de game zelf zit qua gevoel, is het ook lastig weer de switch te maken naar je eigen handen in de werkelijke wereld. Hier ontstaat een wisselwerking, welke ik later ook bij de andere titels zou ervaren. Het zorgt er echter niet voor dat ik Gran Turismo Sport geen pluim toedraag. De game is een sterk voorbeeld van hoe bestaande genres kunnen werken met nieuwe apparatuur. Voor simulatiedoeleinden is VR naar mijn idee dan ook een natuurlijke stap voorwaarts.

The Elder Scrolls: Skyrim VR: De volgende titel was Skyrim. Een game die al geruime tijd te spelen is op verscheidende andere platformen, waaronder recentelijk ook de Nintendo Switch, maar nu dus ook op VR. Voor deze titel speelde ik met de Move controllers en ik moest dan ook staan om het spel te spelen. Skyrim is duidelijk een titel die veel te lijden heeft onder de VR behandeling. Na een twintigtal minuten moest ik stoppen met spelen omdat de vertaling van bewegende beelden op je scherm terwijl in het echt stil staat teveel desoriëntatie oplevert. De besturing verliep nogal stroef, en interactie is helemaal een uitdaging op zich. Jezelf voortbewegen is echter wel natuurlijk gedaan, waardoor je in ieder geval niet gelijk vast komt te zitten. Wat echter echt onvergeeflijk is, is de manier waarop je items moest selecteren. Dit gebeurt namelijk middels een swipe, en dit bleek hoogst inaccuraat. De vergelijking met de Wii Motion was hier zo gemaakt. Daarnaast stelde het mij niet gerust dat mij werd gemeld dat eerder op de dag het ronddraaien van je personage niet soepel verliep en eerder een hakkende beweging had. Ook bleek de eerste vijand die ik neerhaalde in een soort driepoot positie bevroren te blijven staan. Hoewel ik de demo wist uit te spelen was Skyrim van de vier titels die ik heb gespeeld het slechtst speelbaar. Deze game heeft zeker een aantal patches nodig om echt goed speelbaar te raken. Een gemiste kans.


DOOM VFR: Na deze ietwat teleurstellende ervaring moest de frustratie er even uit. En waar kan je dat beter dan in DOOM VFR? Dit werd gespeeld met een heuse controller in de vorm van een shotgun genaamd de Aim. Mijn eerste impressie was echter niet gelijk de beste, daar ook hier de controller schema’s wat verwarrend waren. DOOM VFR maakt naast gewoon voortbewegen veel gebruik van teleportatie om op andere plekken te geraken. Echter, na 5 minuten kom je in de gewenningsfase. Tijdens het spelen viel het op dat je je wapen net zo richt als in het echt. En het moet worden gezegd: een headshot op deze manier maken is bijzonder bevredigend. Helaas gold echter hier ook weer dat ik de game na een korte tijd moest neerleggen vanwege de ontstane desoriëntatie. DOOM VFR heeft een speelstijl die meer tegen Doom 3 aan ligt dan zijn 2016 broertje, maar de game bevestigt wel dat een shooter zijn waarde kan bewijzen op een VR platform op console.

Thumper: De laatste titel op de rol was Thumper, de ultrasnelle muzikale racer die in 60 frames per seconde over het scherm raasde. Deze titel werd gespeeld met de reguliere controller. Je zou het haast niet geloven, maar Thumper bleek absoluut de beste showcase te wezen voor de PlayStation VR. Doordat de game zich op een enkele baan afspeelt, valt er goed te focussen met de VR bril. Dit is wel een probleem in bijvoorbeeld Skyrim, waar je je hele hoofd moet draaien om de hele wereld te kunnen zien. Thumper houdt het pedaal op het gas, dus het is maar goed ook dat je je op een enkel oriëntatiepunt kan concentreren. Met de snelle gameplay had ik de grootste lol met Thumper, en ik vond het eigenlijk jammer dat de demonstratie maar uit een enkele stage bestond. Dit is een titel die in VR letterlijk een extra dimensie krijgt. Een must have om te spelen.


Dus, is mijn opinie wat betreft VR brillen veranderd? Kort gezegd: toch wel een beetje. PlayStation VR maakt natuurlijk gebruik van technologie die nog steeds redelijk jong is. In de praktijk is het VR effect verschillend per titel, en ook de controller speelt een rol. Zo draagt de Aim veel bij aan de immersie waarmee je een titel beleeft, maar werkten de Move controllers juist nogal tegen in het geval van Skyrim. Deze hands-on heeft mij echter wel verkocht op het gegeven dat er voor bepaalde scenario’s een VR echt bijdraagt aan het gaming landschap. Als Sony nu nog de technologie achter de PSVR weet te perfectioneren, dan zie ik VR nog wel zijn eigen niche creëren.


16:08  Actie-platformer The Forbidden Arts in 2019
15:36  UFC 3 video gaat in op Career Mode
 Reacties (5)
 Pagina: 1
dantekloon op 10-01-2018 om 17:07 [Niv: 185 / Exp: 9271]
Ps VR lijkt me een erg leuke gadget wat Sony ooit voor de playstation heeft ontwikkeld.

Wel is het jammer dat de games vaak digital only zijn.

Resident Evil VII lijkt me erg vet met VR en ook heb ik interesse in Monsters of the Deep:Final Fantasy XV.

Er zijn een aantal games waaronder Hatsune Miku VR en Megadimension Neptunia V2 VR, maar dan zit je meer in een kamer om de girls td vsrmaken in VR, sta ik nidt op te wachten.

Voor 300 euro zou ik hem niet aanschaffen.

Gast (216.45.48.xxx) op 10-01-2018 om 20:23
Ik zou hem sowieso nooit aanschaffen. Inferieure VR peripheral die vastzit aan Sony's inferieure ecosysteem.

Berserk op 10-01-2018 om 20:58 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Maar wel de meest succesvolle en meest toegankelijke vr systeem.

En digitale vr games zijn net handig. Zo hoef je als je de vr helm aan hebt niet de helm uit te doen en cd zoeken en insteken. ALs je alles digitaal hebt staan kan je direct wisselen

Gast (90.24.105.xxx) op 11-01-2018 om 13:12
Succesvol =/= goed.
Bovendien is de VR bibliotheek 99% shovelware.

Redneckerz (Redacteur) op 15-01-2018 om 13:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 216.45.48:

Ik was ook sceptisch over de VR bril, maar PSVR heeft bewezen dat voor sommige genres het een waardevolle toevoeging is. Dit kan een eigen niche worden.

Maar dit is niet weer zon standaard ''Sony's ecosysteem is inferieur'' poster zonder inhoud neem ik aan?

@Gast 90.24.105:

Vallen de gespeelde titels onder ''shovelware''?
Of heb je het ook over VR op de PC?

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
PlayStation VR
Type:
Hardware
Releasedatum:
13-10-2016
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:



Meer media