Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Mortal Kombat 1


Door Rene Groen op 29-09-2023 om 17:47
Bron: Gamed

Na elf hoofddelen en de nodige uitstapjes moest het er dan toch van komen. Mogelijk omdat de ideeën op waren, of was dit juist het beoogde doel na Mortal Kombat 11? Wat het ook is, we kunnen Mortal Kombat 1, zoals de naam al doet vermoeden, bestempelen als een reboot van de serie. Resulteert dit in een frisse wind of een natte scheet?

Het einde van Mortal Kombat 11 sluit direct aan op dit nieuwe deel. Nadat de strijd tegen Kronika werd gewonnen mag Lui Kang zich nu de Keeper of Time noemen. In plaats van achterover te leunen creëert hij een nieuwe tijdlijn waardoor de Outworld en Earthrealm lange tijd in vrede met elkaar leven. Je kunt al aanvoelen dat vrede in een Mortal Kombat game twee uitersten zijn, en een reboot betekent in dit geval gelukkig niet dat de goorheid is vervangen voor pasteltinten. Door zekere gebeurtenissen kan de perfecte tijdslijn van Lui Kang geen stand houden, en dat is natuurlijk het ideale excuus om elkaar te lijf te gaan. Het leuke is dat een veranderde tijdslijn de ontwikkelaar vrij spel heeft gegeven om de achtergronden aan te passen, waardoor ook de meer ervaren spelers genoeg verrassingen krijgen.


De verhaallijn is als een actiefilm waarin je een breed scala aan vechters onder de knoppen krijgt. Gedurende zo’n zeven uur doorloop je vijftien hoofdstukken in een moordend tempo, terwijl idioterie, humor en absurditeit voortdurend een poging doen om op de voorgrond te treden. Dit is allerminst een kritiekpunt, wel is het jammer dat het einde wat afgeraffeld aanvoelt en niet ieder personage even goed uit de doeken komt. Na een eerste introductie worden bij sommige namen verwachtingen geschept, om ze vervolgens direct weer af te serveren. Dit neemt niet weg dat de gebeurtenissen ervoor zorgen dat je op momenten ineens nieuwe skills krijgt bij een al bekende vechter, een prima insteek binnen een verhaal waarvan de originaliteit te prijzen is.

Eenmaal het verhaal doorgelopen is het verstandig om je kwaliteiten uit te diepen in de Training Mode, alwaar vele aspecten voorbij komen om je een betere vechter te maken. Te denken valt aan hoe je combo’s moet maken of juist doorbreken, en hoe je het beste Kameo’s in kunt zetten. Waarover later in deze review meer. Eenmaal genoeg vertrouwen getankt was het tijd voor de volgende stap, Invasions genaamd. Denk aan een bordspel, en je hebt een aardig idee van wat je mag verwachten. Ieder bord is als een map, hier Mesa genaamd, waar je overheen loopt en verschillende opdrachten krijgt. Dit kan een traditioneel gevecht zijn, maar ook een mini-game of een Test Your Might-uitdaging, hetgeen eigenlijk vooral neer komt op button mashen. Invasions wist mij helaas niet echt te grijpen. Het is leuk om je personage sterker te maken middels talismannen en relieken, de herhalende opzet zorgt er alleen voor dat ik er na enkele Mesa’s wel op uitgekeken was. De terugkerende Towers, inclusief verschillende moeilijkheidsgraden, wisten me wat dat betreft weer als vanouds te grijpen. Teleurstellend is wel dat de beloningen vooral worden weggeven in Invasions, en dat Krypt schittert door afwezigheid.


Al het bovenstaande is leuk en aardig, toch draait het natuurlijk voornamelijk om het online aspect, en hier zul je pas vele uren in gaan steken als de gameplay goed is. En laat me je geruststellen, de gameplay voelt weer zo goed aan dat je vele uren in Unranked, Ranked en King of the Hill matches zal gaan stoppen. Het grootste aspect dat Mortal Kombat 1 weer fris aan laat voelen, en niet als een feature die ze ook in Mortal Kombat 11 konden implementeren, zijn de Kameo’s. Naast je vechter kun je een ondersteunend personage kiezen die je op gepaste momenten zijn intrede kan laten doen. Door dit goed te timen kun je een combo verlengen of juist een aanval afweren. Ik ben vele uren bezig geweest om te kijken welke combinatie voor mij goed werkte, en zal ook nog zeker vele uren bezig zijn om dit verder te perfectioneren. Er kleeft wel een nadeel aan dit concept, en dat is dat de Kameo personages een minder prominente rol invullen. Namen als Sonya Blade, Jax en Kano zijn hierdoor wat naar de achtergrond gemoffeld. Ook is het jammer dat een grote naam als Shang Tsung enkel bij een pre-order beschikbaar was, of dat je hem los aan moet schaffen. Niet netjes NetherRealm!

Over de gameplay is verder geen enkele klacht te noteren. De framerate is strak, dat er geen interactie mogelijk is met de omgeving juich ik alleen maar toe en dat de X-Ray aanvallen juist wel onderdeel vormen van het pakket blijf ik fantastisch vinden. Hiernaast is de gameplay voor een ieder toegankelijk. Natuurlijk zal een nieuwkomer het echt niet winnen van een ervaren speler, wel is hij in staat enkele leuke combo’s af te leveren, al dan niet via de lucht waar je flink wat schade aan kunt richten. Combineer dit met de prima graphics en de brute Fatalities en de ontwikkelaar heeft wederom goud in handen. Nou ja, bijna dan.


Er zijn namelijk nog twee aspecten waar ik wat minder enthousiast over ben. De eerste zijn de stemmen die van een wisselend niveau zijn. Sommige spreken hun zinnen overtuigend in, anderen lijken slechts weinig interesse te hebben gehad om hun personages tot leven te laten komen. Dan kun je wel trots vermelden dat je Megan Fox hebt aangetrokken als Nitara, wat mij betreft levert ze één van de meest ongeďnspireerde stemmen af. Het tweede punt is de currency, waarvan er maar liefst een viertal zijn. Je hebt Krowns die enkel uitgegeven kunnen worden in de Invasion Mode om je personage sterker te maken, Koins die je verkrijgt middels traditionele gameplay en in te wisselen zin voor cosmetische upgrades, Dragon Krystals die je met echt geld aan kunt schaffen en eveneens betrekking hebben op de cosmetics, en Seasonal Kredits waarmee je de meer zeldzame items uit de Seasonal Store kunt halen. Had dit niet wat overzichtelijker gekund?

Laat je echter niet leiden door deze alinea. Mortal Kombat 1 is precies wat ik wil van een ‘nieuw’ deel. Het is verfrissend in verhaal én gameplay, zonder diens achtergrond te verloochenen. Hoewel ik geen groot voorstander ben van Invasions vond ik het verhaal juist wel erg geslaagd en is de inzet van Kameo’s een schot in de roos. Een frisse wind of een natte scheet? Wat mij betreft zeker het eerste!
Beoordeling
80
Natuurlijk, je kunt de kritiek aandragen dat de stemmen echt wel wat beter hadden gemogen, dat er wel erg veel soorten currency zijn en dat de Invasions Mode nog wel wat aandacht mag gebruiken. Kritieken die ook zeker benoemd mogen worden, alleen niet zonder er in één adem aan toe te voegen dat Mortal Kombat 1 zoveel meer is dan dat. Kameo vechters, strakke gameplay en een leuk verhaal zijn dan ook veel meer waard!


09:15  Gamed Gamekalender Oktober 2023
13:41  Fortnite studio Epic Games ontslaat honderden medewerkers
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (178.85.141.xxx) op 30-09-2023 om 13:56
goede review, beleef zelf ook heel veel plezier aan deze game

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Mortal Kombat 1
Type:
Game
Releasedatum:
19-09-2023
Ontwikkelaar:
NetherRealm Studios
Uitgever:
Warner Bros.
Media:
Geen media gevonden