Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Assassin's Creed Mirage


Door Rene Groen op 08-10-2023 om 16:41
Bron: Gamed

Een tijdlang heeft Ubisoft getracht om de Assassin’s Creed franchise levend te houden door vernieuwingen te implementeren en de spelwereld en de activiteiten die zich hierin afspelen te vergroten. Met Mirage kiezen ze voor de omgekeerde richting en gaan we terug richting de roots.

Terugkeren mag je in zekere zin zelfs letterlijk nemen als we kijken naar het verhaal en wie hierin de hoofdrol opeist. Basim had in Assassin’s Creed Valhalla slechts een ondersteunende rol, ditmaal komt alles op zijn zeventienjarige schouders neer. In het 9e-eeuwse Mesopotamië uit Mirage leren we hem kennen als straatdief uit de stad Anbar, gelegen ten noorden van Bagdad. Zorgeloos is zijn bestaan allerminst. Donkere visioenen achtervolgen hem en uiteindelijk sluit hij zich samen met zijn maatje Nehal aan bij de Hidden Ones, een voorloper van de Broterhood, waarvoor hij een artefact steelt dat toebehoort aan de Order of the Ancients, op hun beurt de voorlopers van de Knights Templar. Het behoeft weinig uitleg dat hij als Hidden One een spil vormt in de strijd tussen de twee facties in een verhaal dat goed te volgen, maar uiteindelijk weinig interessant is.


Een tweede hoofdrol is weggelegd voor de stad Bagdad. Een decor dat een stuk kleurrijker is dan ik op voorhand had verwacht, ondanks diens zanderige uitstraling. Bovendien is de dichtbevolkte locatie uitermate geschikt voor parkour en rende ik als vanouds over de daken en touwlijnen, schoot ik mezelf de lucht in met liften of waande ik mezelf een Fries door met een stok van de ene naar de andere kant te fierljeppen. Vaak werkt de parkour goed, helaas zijn er ook momenten waarop camera en besturing een strijd met elkaar aan gaan en je op objecten klimt wat niet de bedoeling was of jezelf de diepte in werpt. Met name op de momenten waarbij je in gevecht bent en over gaat in parkour lijkt de besturing het spoor bijster.

Overigens is het niet de bedoeling dat je in deze gevechten terecht komt. De nadruk ligt op het geruisloos uitschakelen van je vijanden en de tools zijn hier ook op gericht. Van rookbommen tot werpmessen; ze staan allen in dienst van het ongezien blijven. Zoals vanouds kun je opgaan in groepen mensen, je schuil houden op een bankje en zelfs vermommingen aantrekken. Ben je toch gezien? Dan zal er zich een meter vullen die je beruchtheid aan geeft en weer te verkleinen is door posters van muren te trekken of sprekers om te kopen die berichten over je wandaden. Daadwerkelijk het gevecht aan gaan is in een één-op-één situatie nog wel overkomelijk, tegenover grotere groepen vijanden is dit minder snel aan te raden.


Als je allergisch bent geworden voor delen als Odyssey en Valhalla, alwaar de ontwikkelaar volgens sommigen doorsloeg in de missies en mogelijkheden, dan is er goed nieuws. De verhaallijn is een stuk meer lineair en gericht op het einddoel. Je doel is om hoofdleden van de Order of the Ancients uit te schakelen, alvorens je deze mogelijkheid krijgt zul je deze doelwitten eerst moeten onderzoeken. Wanneer je uiteindelijk informatie hebt vergaard ligt de weg vrij en kun je zelf bepalen hoe je het doelwit uit wil schakelen. Het doel is weliswaar duidelijk, de manier waarop je het uitvoert is aan de speler. Je kunt bijvoorbeeld chaos creëren en te midden hiervan proberen toe te slaan, of tracht je geruisloos de bewakers uit te schakelen om vrij baan te krijgen? Om je hierin te helpen heb je de beschikking over je adelaar Enkidu om vijanden te selecteren, of Assassin Focus om middels slow motion doelen te selecteren en in één vloeiende beweging toe te slaan.

Als ode aan de vroegere delen is er niet heel veel vernieuwing. Het zakkenrollen werkt ditmaal via een Quick Time Event, hoewel in een meer beperkte mate keren de synchronisatiepunten terug, personages zijn grotendeels inwisselbaar en het stijgen in level of verkrijgen van ervaringspunten is achterwege gelaten. Enerzijds is het nostalgisch, anderzijds ook wat gemakzuchtig. Soms valt het hier ook precies tussen, zo vond ik het een verademing dat je niet voortdurend wapens kreeg voorgeschoteld die maar net wat beter waren dan je huidige versie en werk je meer gericht richting verbeteringen middels een skill tree in de categorieën Phantom, Trickster en Predator.


De kleinere opzet van Mirage resulteert in een speeltijd van vijftien uur om het verhaal te doorlopen en vijfentwintig uur om er alles uit te halen. In het laatste geval resulteert het in secundaire missies als optionele contracten, wat extra verdieping van de personages en de spelwereld, en de nodige verzamelobjecten. Voor iemand die alles uit een game wil halen vond ik het leuk om ze mee te pakken, tegelijkertijd is het allerminst een verplichting als het hoofdverhaal je prioriteit heeft. Sterker nog, nergens weet de ontwikkelaar echt te verrassen. Het is allemaal bekende kost. Dit mag ook als kritiek genoteerd worden als het gaat om de stemmen. Daar waar belangrijke personages als Basim en Roshan, ingesproken door actrice Shohreh Aghdashloo met haar zwaar rokerige stem, hun rollen goed weten in te vullen is dit een stuk minder het geval voor de overige cast. Het maakt Mirage tot een game met de nodige onbalans. Een meer gefocuste aanpak zal velen aanspreken, het is alleen jammer dat de ontwikkelaar niet veel verder komt dan de systemen die ze in deze delen van weleer hebben geïntroduceerd.
Beoordeling
70
Het sterkste punt van Assassin's Creed Mirage is ook meteen het zwakste. Een terugkeer naar de roots, resulterend in een meer gestroomlijnde ervaring, is voor velen een verademing, tegelijkertijd weet Ubisoft nauwelijks te innoveren.


15:16  War Hospital doorgeschoven naar begin 2024
10:26  Remaster van The Last of Us 2 duikt wederom op
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (92.110.79.xxx) op 09-10-2023 om 09:26
Als je kijkt naar heel het marketing traject dan geeft Ubisoft geen valse hoop dat het meer is.De echte grote opvolger van Valhalla gaat zijn in oud Japan afspele.

Dit is in mijn ogen gewoon een heel sterk tussendoortje.

Gezien de prijs van 40 euro[ff goed kijken] kan je hier geen grote miskoop aan hebben.


Gast (81.165.180.xxx) op 09-10-2023 om 14:21
Prijs kwalitiet goede deal je betaald ook 39€ voor een dlc van 20@25uren .
Ik ben er blij mee en een 8 staat hier niet mis .

Gast (92.110.79.xxx) op 09-10-2023 om 15:00
Ja ik had ook graag een 8 gezien.Ubisoft doet met dit spel meer goed dan slecht.

Gast (92.110.79.xxx) op 09-10-2023 om 15:05
Ben benieuwd hoe ze Spider-Man 2 straks aan de tand gaan voelen.Die gaat 70 Euro kosten en gaat net zoveel nieuw doen als deze game.



Rene Groen (Eindredacteur) op 09-10-2023 om 15:12 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Als jullie weinig innovatie als een minder groot minpunt zien als ik, tel er dan gerust tien punten bij op. Alleen dit is natuurlijk niet de enige reden waarom ik op een 70 kom. Het verhaal is verwaarloosbaar, de gameplay (en dan met name het springen) kan irriteren en de stemmen zijn ook nu weer een mengeling van goed geslaagd tot overdreven aanwezig.

Over Spider-Man 2 kan ik helaas nog niets zeggen

Gast (92.110.79.xxx) op 09-10-2023 om 15:30
In de opvolger van Valhalla wens ik innovatie te zien maar dit is een DLC die prima doorontwikkeld is tot stand-alone.


Gast (84.87.189.xxx) op 10-10-2023 om 06:51
De PC versie kostte € 59 maar ik heb nog geen minuut kunnen spelen omdat het spel steeds vastloopt
Andere games ik wel zonder problemen spelen op mijn gamelaptop (zoals Walhalla, Genshin Impact, Overwatch etc)
Ik baal echt als een stekker
Iemand ervaring met de PC variant ?

Gast (178.85.141.xxx) op 10-10-2023 om 15:47
Toch even een tegengeluid laten horen omdat ik de kritieken van rene heel goed snap. De game is zeker leuk, maar als je jaar in, jaar uit dezelfde fouten maakt mag dit best benoemd worden en dan drukt dit het cijfer naar beneden. Dit af doen als 'maar dit is een DLC' is natuurlijk wel erg makkelijk.

laraishond op 13-10-2023 om 09:42 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Als je de typische inspiratieloze gameplay 10 jaar al meer dan zat bent, kom je nog wel lager uit dan een 70.

Gast (92.110.79.xxx) op 13-10-2023 om 16:45
@laraishond

Niemand is in een AC game op zoek naar vernieuwende gameplay.Ik heb zelf ook best altijd wat te klagen over Ubisoft maar ondanks dat kunnen zijn wel een setting op een geweldige manier tot leven brengen.

Prince Of Persia: The Lost Crown:Deze game gaat een soort van old-school Metroidje doen. ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Assassin's Creed: Mirage
Type:
Game
Releasedatum:
05-10-2023
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:




Meer media