Wanneer je op de PC een game wil kopen heb je veelal de beschikking over diverse digitale winkels. Kijken we echter naar de PlayStation of Xbox, dan ben je aangewezen op hun digitale kanalen. En dat moet anders, aldus Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie.
In een interview met Polygon laat Spencer weten dat hij de muren wil doorbreken waarin gamers gelimiteerd worden tot het kopen van consolegames in de officiële winkel. Op de vraag of we in de toekomst toevoegingen zien van third-party partijen als de Epic Games Store of itch.io trekt hij graag een vergelijking met Windows:
quote: “Overweeg onze geschiedenis als Windows-bedrijf. Niemand zou twee keer met zijn ogen knipperen als ik zei: 'Hé, als je een pc gebruikt, kun je beslissen welk type ervaring je hebt [door te kiezen waar je games koopt]'. Daar zit echte waarde in.”
Door meer digitale winkels toe te voegen op Xbox consoles wil hij spelers meer opties geven en mogelijk een competitief prijsmodel bewerkstelligen.
Spencer gaat ook in op het huidige consolemodel, waarbij je verlies maakt op de verkoop van consoles om dit terug te verdienen met games, wat steeds minder effectief is. Dit is toe te wijzen aan twee redenen, niet alleen zakken de prijzen van de losse componenten minder snel dan vroeger, ook is de consolemarkt niet aan het groeien.
|