Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
WWE 2K24
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Preview:

Wild Arms 5


Door Joni Philips op 09-09-2007 om 12:36
Bron: Gamed

De RPG serie Wild Arms is misschien niet even populair als Dragon Quest of Final Fantasy, maar de serie heeft toch een schare fans. De fans van de serie zullen blij zijn dat 505 GameStreet op 30 november Wild Arms 5 in Europa uitbrengt.

De game speelt zich af op de planeet Filgaia waar alles twaalfduizend jaar geleden perfect was dankzij hun geavanceerde technologie. Deze technologie blijkt echter nefast te zijn voor de planeet en deze gaat langzaam achteruit. Om die reden wordt de mensheid verplicht hun technologie te laten vallen. Het grootste deel van de mensheid bleef op de planeet, maar een kleine groep radicalen nam de technologie mee in de ruimte om te gaan leven op een andere planeet. Zonder technologie werd de planeet snel primitief en zoals in elke andere Wild Arms lijkt de spelwereld uit het Wilde Westen te komen. Wanneer honderd jaar voor de start van het spel buitenaardse wezens genaamd de Veruni op de planeet aankwamen, had de mensheid geen wapens om zich te verdedigen. De mensachtige Veruni veroverden de planeet snel en gebruiken de inwoners van Filgaia als slaven. Daarna schakelt het verhaal over naar de huidige tijd.

Daar wordt de zestienjarige hoofdrolspeler voorgesteld, hij heet Dean Stark. Hij is een avontuurlijke jongen die op zoek wil naar golems, dit zijn eeuwenoude robots die momenteel populair zijn. Dat komt vooral door Nightburn, een populaire held die golems zoekt. Het is dankzij hem dat Dean een golemjager wil worden. Op een dag is hij op stap met een vriendin van hem, genaamd Rebecca, wanneer er een golemarm en een meisje genaamd Avril uit de lucht vallen. Ze herinnert zich niets meer van haar verleden, ze weet enkel dat ze Avril heet en op zoek is naar een man genaamd Johnny Appleseed. Rebecca en Dean besluiten snel om Avril te helpen in haar zoektocht en ze reizen samen door Filgaia. Uiteindelijk ontdekken ze het verleden van Avril en een manier om de wereld te redden van de Veruni. Zoals in elke Wild Arms is het plot waarschijnlijk redelijk cliché, maar nog steeds interessant.


Deze reis over de wereld verloopt op dezelfde manier als in Final Fantasy XII en Dragon Quest VIII, je hebt dus geen traditionele wereldmap. Om te reizen kun je te voet gaan, maar als je ergens snel naartoe wilt, zijn er ook nog altijd voertuigen. Bij het doorlopen van de game kun je op zoek gaan naar allerlei verborgen schatten tijdens je reis. Hiervoor heb je een speciaal zoekmechanisme, dat ook al te zien was in Wild Arms 2 & 3. Het grootste deel van de tijd zul je echter doorbrengen in grotten en kerkers waar de actie zich afspeelt. In Wild Arms 4 waren deze grotten nog 2D, maar nu heeft men overgeschakeld naar 3D grotten. Bij het verkennen van deze grotten heb je twee gameplaymodes, namelijk ACT en SHT. In ACT kan de speler springen en glijden terwijl de speler in SHT via twee golemarmen om kan gaan met de omgeving.

Veel puzzelwerk zul je in deze game niet tegenkomen en de meeste puzzels bestaan uit het verschuiven van dozen waarna ze verdwijnen. Eens je alle puzzels hebt opgelost, krijg je een grote beloning dus puzzelen wordt goed beloond. In de grotten zul je in plaats van puzzelen voornamelijk vechten tegen vijanden, deze verschijnen op willekeurige momenten. In elke grot kom je wel een speciaal monster tegen die de Random Encounters kan uitzetten als je hem verslaat. Als je hem daarna nog eens verslaat, staan ze terug aan. Op deze manier kun je rustig alle schatten in een grot zoeken zonder gestoord te worden. Natuurlijk kunt je echter het vechten niet eeuwig vermijden, aan elk van de gevechten kunnen drie van je zes personages meedoen. Je kunt echter op elk moment tussen de personages wisselen en alle personages van je groep krijgen ervaringspunten, zelfs als ze niet meevochten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Final Fantasy X.

Al je personages hebben bepaalde statistieken zoals HP (Health Points) en MP (Magic Points) die stijgen naarmate de personages sterker worden. Na een gevecht wordt je HP volledig hersteld zodat je nooit sterft omdat er te veel vijanden in een gebied zijn. MP aan de andere kant wordt enkel hersteld bij een opslagpunt. Gelukkig heb je geen MP nodig om magische aanvallen uit te voeren. Er zijn namelijk magische aanvallen die FP gebruiken, deze balk wordt echter gedeeld door de hele groep dus je moet oppassen waarvoor je hem gebruikt. Elk personage beschikt ook over allerlei vaardigheden dankzij de Mediums en de Badges in de game. Badges zijn voorwerpen waarmee een bepaalde statistiek van een personage wordt verhoogd. Elk personage kan tot vijf badges gebruiken, maar afhankelijk van je level en van het medium dat je draagt, kunnen er dit minder zijn. Er zijn tientallen badges te verzamelen in de game om gevechten beter te doen verlopen.


De mediums aan de andere kant zijn veel beperkter aanwezig, een personage kan één medium dragen en er zijn er zes aanwezig in de game. Via deze mediums, die je gemakkelijk kan wisselen tussen de verschillende personages, leert je personage allerlei vaardigheden afhankelijk van zijn of haar level. Dankzij GP (Glyph Points) kun je echter ook vaardigheden leren waarvoor je level nog niet hoog genoeg is. Bij elk level dat je stijgt krijg je één GP. Stel nu dat een personage level 29 is en hij een medium heeft met een interessante vaardigheid op level 30. Dan kun je tijdelijk één GP toekennen aan dat medium om zo die vaardigheid te leren. Dit heeft echter ook zijn nadelen, als je GP toekent aan een medium, wordt het maximale HP van dat personage tijdelijk verlaagd. Het is dus mogelijk om tientallen GP te gebruiken om een supersterke vaardigheid te leren, maar dan bestaat de mogelijkheid dat jouw personage met één aanval wordt gedood.

Het vechten lijkt dus te verlopen zoals in elke andere RPG, maar dat verandert wanneer je het gevechtsveld te zien krijgt. Het veld bestaat tijdens de gevechten uit zeven zeshoeken waarbij drie zeshoeken een bepaald element hebben zoals Water of Wind. Wanneer je op zo'n zeshoek staat, wordt je magische element naar dat element veranderd. Voor baasgevechten wordt dit systeem nog een beetje ingewikkelder met een andere opstelling. Bij de start van een gevecht worden vijanden en teamleden verdeeld over de zeven vlakken waarbij een vijand en een teamlid nooit een vakje kunnen delen. Teamleden kunnen echter wel op hetzelfde vlakje staan waardoor ze comboaanvallen kunnen uitvoeren. Elke ronde kun je jouw personages verplaatsen naar een ander vakje en/of ze doen aanvallen. Je richt de aanvallen hierbij niet op een personage, maar op zeshoek. Dit geldt ook voor magische aanvallen en voorwerpen, als al je personages op één zeshoek staan, kun je ze dus met één spreuk allemaal genezen. Dat werkt natuurlijk ook in je nadeel want vijanden kunnen je met één aanval drie keer kwetsen. Via het gebruik van de zeshoeken en speciale aanvallen kun je zelfs vallen uitleggen voor de monsters.

Wild Arms 5 zal bij zijn release zeker niet dezelfde impact leveren als Final Fantasy XII of Dragon Quest VIII, maar er is geen reden om te denken dat een RPG fan niet blij zal zijn met deze titel. De game lijkt ook ideaal te worden voor mensen die niet zo bedreven zijn in RPGs dankzij een hintsysteem dat je in de juiste richting stuurt wanneer je raad vraagt bij een opslagpunt. Dit kan vooral handig worden voor mensen die snel hun weg kwijt raken. Als je deze game naast spellen zoals Rogue Galaxy, GrimGrimoire en Valkyrie Profile: Silmeria zet, wordt het duidelijk dat RPG fans hun PlayStation 2 eind 2007 nog niet moeten weg doen.


13:52  Van lelijk eendje tot mooie mini-zwaan
12:07  Halo 3 impressies en bundel
 Reacties (4)
 Pagina: 1
mercy0001 op 09-09-2007 om 13:29 [Niv: 157 / Exp: 7862]
cool waar blijven de RPG's voor de PS3 en de wii nou

Gast (80.126.80.xxx) op 09-09-2007 om 14:32
Leuke chararcter designs

Gast (82.171.252.xxx) op 05-12-2008 om 10:43
Waar blijft Wild Arms 5 in Nederland

Gast (82.171.252.xxx) op 07-12-2008 om 06:48
Komt nog wel was al een keer eerder gebuert met Devil Sumonner voor de PS2 kwam ook een jaar later in de winkels te liggen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Wild Arms 5
Type:
Game
Releasedatum:
22-02-2008
Ontwikkelaar:
Media Vision
Uitgever:
505 Games
Media:








Meer media