Op het moment van schrijven ligt de nieuwe MMO van Square-Enix, Final Fantasy XIV, in de winkels. De review laat nog een poosje op zich wachten maar we waren wel bij de gelukkigen die mochten participeren in de bčta versie van het spel. We geven nu alvast een klein voorproefje van wat je mag verwachten van het spel.
Final Fantasy XIV speelt zich af in Eorzea. Een land dat net geteisterd werd door het Garlean Empire die in het noorden reeds een stad ingenomen hadden. Om de dreiging te weerstaan, slaan de resterende steden de handen ineen en hervormen ze de militaire infrastructuur zodat gewone wachters zelfs deel uit maken van legers die snel te mobiliseren zijn. Helaas worden avonturiers hierbij vergeten en ze doen wat elke persoon met macht zou doen als ze zich vervelen: ze slaan de slechte weg in. Het duurt niet lang voordat de leiders van de steden Guilds oprichten die deze rotte appels moeten bevechten en als speler zullen we aan de slag gaan voor deze groeperingen.
Het spel opent nagenoeg zoals elke MMORPG: met character creation. Er is keuze genoeg om je karakter helemaal naar je hand te zetten en dat is een lijn die je eigenlijk door het hele spel kan trekken. Je krijgt de keuze uit verschillende rassen waarbij er menselijke en elven-achtige rassen zijn en kiest daarna uit vier disciplines: war, magic, land en hand. Elk van deze disciplines heeft dan nog enkele vertakkingen van klassen zoals een gladiator of archer onder War of een visser bij de discipline van land. Ook al kies je hier een discipline, je zit er nooit aan vast. Als je in de game van wapen wisselt, wisselt de game eveneens je discipline. Het is dus goed mogelijk om het hoogste level te geraken in elke discipline of dit zelfs te bereiken zonder te vechten. Dankzij dit systeem van klassen zal het grinden, wat bij de voorganger een plaag was, aardig teruggedrongen worden of in ieder geval iets interessanter worden.
Eenmaal je tevreden bent over je ras, uitzicht en klasse kan je beginnen in een startersgebied alwaar je bij een NPC bepaalde guildleves kan opnemen. Dit zijn de eigenlijke quests met als verschil dat je er verschillende ter beschikking hebt zodat je zelf kan bepalen in wat voor een quest je zin hebt. Zin om X aantal monsters af te slachten of Y aantal voorwerpen te zoeken? Geen probleem. Zin in wat anders? Ook geen probleem! Je kan zelfs de moeilijkheidsgraad van deze guildleves aanpassen. Zoals je kan merken heeft Square-Enix goed geluisterd naar de kritiek op het eeuwige grinden. Wat ook helpt, zijn de prachtige beloningen en bonussen die je ervoor in de plaats krijgt. Het traditionele systeem met verschillende kwaliteiten van wapens en uitrusting keert ook terug in Final Fantasy XIV die je eveneens kan maken dankzij de hand discipline, waar we onder smithing en armourcrafting terug vinden.
Een paar minpunten die aan wel naar boven kwamen in de bčta was het gemis aan een degelijk mail-systeem of een veilinghuis en dat maakt natuurlijk de beroepsvaardigheden iets minder aantrekkelijk. Ook was het met momenten erg frustrerend om je jobs te levellen aangezien dit tergend traag gaat en wel eens wil mislukken. Jammer, want de beroepen kunnen gerust interessant zijn als ze degelijk aangevuld worden met de nodige functies of dat ze wat meer beloning geven. De combat daarentegen is iets leuker en zoals je verwacht in een MMO. Je hebt standaardaanvallen en aanvallen die je kan activeren die energie kosten om uit te voeren. Er wordt ervaring opgedaan in een bepaalde discipline als je hiermee vecht en naargelang speel je meer krachten vrij. Het combat systeem zit aardig in elkaar maar het is nog afwachten hoe dit systeem het zal doen in grotere groepen tijdens bijvoorbeeld raids. In de review zal er dieper op het systeem ingegaan worden.
Grafisch was de game al enorm sterk in deze bčta versie en ook de engine bleef op een soepele framerate lopen. Monsters hebben een mooie afwerking en goed textuurwerk en omgevingen zijn enorm sfeervol en verzorgd. Helaas hebben we enkel de mogelijkheid gehad om de PC versie onder handen te nemen en is het voorlopig nog gissen hoe de kwaliteit zal worden op de consoleversies van het spel. Op het vlak van audio was Final Fantasy altijd goed in orde en ook in deze game keert dit sterke punt weer terug. Op technisch vlak zullen we ons zeker en vast geen zorgen moeten maken. Alles bij elkaar genomen stevent Final Fantasy XIV af op een aangename en frisse ervaring waarbij de grootste minpunten van zijn voorganger geminimaliseerd of weggewerkt zijn, toch willen er enkele slechte punten opduiken die hopelijk verholpen zijn in de retail versie of alsnog gepland staan. In de aankomende review zal je meer te weten komen.
|