Sinds de introductie van De Sims franchise gingen de titels als warme broodjes over de toonbank. De laatste uitgave, The Sims 3, verscheen al op de PC en de spelcomputers en het is bijna tijd om een geheel nieuwe titel op de markt te brengen.
Vergis je namelijk niet, De Sims Middeleeuwen is geen uitbreiding voor de derde uitgave, het betreft een geheel nieuwe titel met een aangepaste manier van spelen. Waren we tot nu toe gewend een huishouden te runnen, daar krijgen we in deze nieuwe titel een heel koninkrijk onder de vingers. We hoeven echter niet bang te zijn dat we honderden Sims tegelijkertijd hoeven te besturen, in plaats daarvan is het je doel om opdrachten succesvol te voltooien met de personages die aan deze opdracht gekoppeld zijn, waarbij je zelf kunt kiezen met wie je dit tracht te bereiken.

Leuk detail is dat de opdrachten die je uit dient te voeren geen vaste uitkomst hebben. Stel bijvoorbeeld dat de koning ziek is en we de rol van arts kiezen, dan kunnen we zelf de uitkomst bepalen. Ga je voor een positief resultaat of kies je ervoor de koning te vergiftigen, hetgeen je uiteindelijk aan de schandpaal kan doen belanden? Tegelijkertijd dien je de rol als arts wel te blijven vervullen, naast je doel om de koning te genezen zul je dus ook de andere patiënten met raad en daad bij moeten staan. Dit alles gebeurt uiteraard wel tegen de achtergrond van de Middeleeuwen, verwacht dus niet dat je de hedendaagse technieken voor het uitkiezen hebt om je te helpen.
In totaal zijn er zo'n tien beroepen waar je in de missies mee aan de slag kunt gaan. Na het afronden van een opdracht verkrijg je ervaringspunten die je over verschillende disciplines kunt verdelen, waardoor het karakter nieuwe vaardigheden leert. Om ervoor te zorgen dat je een Sim met hoge statistieken niet plotsklaps kwijt raakt, kunnen ze niet sterven aan ouderdom. Dit betekent echter niet dat je onzorgvuldig te werk kunt gaan, de aanwezige ziektes uit dit tijdsbestek zijn een dreiging waar zelfs de Sims niet immuun voor zijn.

Door de nadruk die Electronic Arts legt op de verhalende wijze van je opdrachten is er dit keer geen optie om je eigen kastelen of soortgelijke gebouwen te plaatsen. In plaats daarvan is de aandacht gelegd op het uitbreiden van een koninkrijk, hetgeen je voor elkaar moet krijgen door de opdrachten af te ronden. In ruil hiervoor krijg je punten waarmee je bestaande gebouwen uit kunt breiden of geheel nieuwe gebouwen kunt kopen. De optie om het interieur binnen een woning aan te passen is overigens bewaard gebleven, net als het maken van een eigen karakter, de creatiemogelijkheden zijn dus niet geheel verworpen. Of dit alles de ideale vervanging of aanvulling vormt op De Sims 3 weten we vanaf 24 maart, dan verschijnt de titel voor de PC en Mac.
|