Review: Mario Kart DS
Door Jasper_ op 02-12-2005 om 18:35
|
|
Mario Kart, wie kent het niet? De serie, waarin de welbekende gamecharacters uit zowel de Super Mario als de Donkey Kong games het in een heus racetoernooi tegen elkaar opnemen met karts, kende vier delen, waarvan er één op een handheld verscheen: Mario Kart Super Circuit op de GameBoy Advance. Dit spel viel bij velen goed in de smaak en werd beloond met hoge cijfers. Nu komt er een nieuw, vijfde deel, op de Nintendo DS. Weet dit spel de GBA game te evenaren of zelfs te overtreffen?
De laatste Mario Kart game, Mario Kart Double Dash op de GameCube, werd door velen als een teleurstelling beschouwd. De typische Mario Kart power-ups speelden in deze game een té grote rol, waardoor de speler met het meeste geluk vaak de race won. Gelukkig richt Mario Kart DS zich vooral op het racen. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Mario Kart DS behoort tot de beste Mario Kart games ooit gemaakt. Nintendo heeft het spel mooie 3d graphics meegegeven, en alles loopt vloeiend met een 60 fps framerate. Natuurlijk zijn ook de vrolijke, typische Mario deuntjes weer van de partij (waaronder de klassieke Mario liedjes, in een nieuw jasje gestoken), evenals de grappige stemmetjes van de characters.
Deze stilstaande beelden zien er al goed uit, maar als je het in beweging ziet is het nog vele malen mooier!
De singleplayer
Grand Prix
Uiteraard is de Grand Prix mode nog steeds aanwezig. Hierin is het de bedoeling dat je op drie niveaus (50cc, 100cc, en 150cc) een toernooi wint. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de tegenstand en de snelheid van de karts. Nadat je het niveau hebt geselecteerd, mag je je coureur selecteren. Er zijn, als je voor het eerst speelt, acht verschillende characters met elk twee verschillende karts; namelijk een normale kart en een unieke kart die bij de coureur hoort, zoals een ei-kart voor Yoshi en een stofzuiger-kart voor Luigi. Maar er zijn er meer te unlocken. Zowel de spelfiguren als de wagentjes verschillen zowel van uiterlijk als van mogelijkheden. Zoals het verschil in hun topsnelheid, hun gewicht, en hun stuur -en drifttechnieken. En je merkt echt het verschil op de baan. Zo vlieg je met Bowser redelijk snel de bocht uit, aangezien hij geen goede stuurtechniek heeft, terwijl Toad met gemak de lastigste bochten neemt. Toad moet het echter inboeten op zijn topsnelheid.
Er zijn zelfs verschillen in de hoeveelheid geluk die een coureur heeft om de handigste items van de baan te pakken, en ook in dit deel zijn de items belangrijk. Een character met een hoge item score heeft een hogere kans om de beste power-ups in handen te krijgen. Zo verschillen alle spelfiguren van elkaar, waardoor je de coureur kunt kiezen die het beste aansluit bij je rijstijl.
De nieuwe power-ups in Mario Kart DS zijn niet alleen erg leuk, maar ook reuze handig. Zo is er de inktvis die inkt op het scherm van je tegenstanders spuit waardoor hun zicht verminderd. Minstents zo leuk én handig is de Bullet Bill, het item dat je tijdelijk in een raket veranderd waardoor je met hoge snelheid over de baan vliegt, terwijl je de tegenstanders op je weg aan de kant beukt. De bekende wapens uit de andere Mario Kart spellen, zoals bananenschillen, schildpadschilden en de onsterfelijke makende ster zijn echter ook nog steeds aanwezig.
Retro
Er zijn in totaal 32 verschillende tracks, waarvan de helft al eerder verscheen in andere Mario Kart titels; namelijk uit de GameCube, Gameboy Advance, Nintendo 64 en SNES delen. Banen zoals Super Mario Circuit 1, Moo Moo Farm en Yoshi Circuit maken een welkome comeback. Er zijn echter ook 16 geheel nieuwe circuits aan toegevoegd, die zeker niet onderdoen voor de fantastische 'oude' banen. Enkele voorbeelden zijn Luigi's Mansion (een spookhuis), Waluigi Pinball (waarin je door een heuse flipperkast scheurt), en Tick-Tock Clock (waarin je racet door de klok uit Super Mario 64). Alle tracks zien er ontzettend mooi uit, en het design is echt geniaal.
Sommige tracks zien eruit als klassieke Super Mario levels
Mario Kart DS maakt ook wat racemogelijkheden betreft gebruik van alle games uit de serie, van het kart-hopping uit het SNES deel, de slipstream (de mogelijk om langzaam een speedboost op te bouwen door een tijd vlak achter iemand te rijden) uit het deel van de Nintendo 64, tot de powerslide uit de GameCube game. Mario Kart DS bevat alle goede ingrediënten uit de vorige Mario Kart games, vermengt met zijn eigen unieke mogelijkheden. De Nintendo DS hardware bijvoorbeeld opent meer strategische mogelijkheden dankzij haar 2 schermen. Op het touchscreen wordt een uiterst gedetailleerde kaart weergegeven, waarop je onder andere de tegenstanders achter je kunt zien en de power-up-blokken.
Uitgebreid
Nintendo heeft haar uiterste best gedaan om de singleplayer zo uitgebreid mogelijk te maken, en niet zonder succes! Zo is het in dit deel ook mogelijk om het in de Battle mode tegen de computer op te nemen en heeft Nintendo de compleet nieuwe Mission Mode toegevoegd. Hierin zijn er zes groepen, met elk acht missies en een eindbaas uit Super Mario 64 aan het einde. De missies variëren van een stukje achteruit rijden tot het op de juiste volgorde door banden scheuren, maar de uitdagingen worden geleidelijk aan moeilijker. Deze mode lijkt misschien een beetje overbodig, maar dankzij de verschillende opdrachten leer je op een leuke manier de verschillende racetechnieken onder de knie te krijgen, waarvan je in de andere spelopties gretig gebruik zult gaan maken.
Een andere leuke toevoeging is het feit dat je in de Battle mode zelf de ballonnen, die aan je kart bevestigt zijn, moet opblazen met behulp van de microfoon, die standaard in elke NDS ingebouwd is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
80 |
Graphics |
90 |
Replay |
95 |
Deze game is dé reden om een DS aan te schaffen.
|
90 |
|
|
|
00:45 Kleine New York trailer uit King Kong
18:10 Packshot Amerikaanse The Rub Rabbits
|
Reacties (29) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (213.93.222.xxx)
op 02-12-2005 om 18:39
|
_O_ _O_ _O_ *D _O_
|
|
Gast (213.93.222.xxx)
op 02-12-2005 om 18:39
|
;) ;) :) :) ;) }> :'( :P :9 8)
|
|
Gast (82.92.237.xxx)
op 02-12-2005 om 19:00
|
uhh.....tja, vooruit dan maar *D *D *D *D _O_ _O_ _O_
|
|
NL|MegaMika
op 02-12-2005 om 21:00
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
En ik blijf erbij dat het geluid bagger is ^^
Karts klinken als schorre muggen, de deuntjes vallen in het niet bij de standaard die Nintendo vaak zet en het klink blikkerig. Verder een topper!
|
|
Ruben Meintema
op 02-12-2005 om 21:41
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
wat is de meerwaarde van multicard multiplayer?
|
|
Ikkyu
op 02-12-2005 om 22:32
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Prachtige review !!
Prachtige eindscore !
Bravo Jasper
|
|
mahalla
op 03-12-2005 om 10:47
[Niv: 17 / Exp: 844]
|
ow ik vind die deuntjes juist vet cool(vooral waluigi pinball)
behalve als je die gcn banen gaat doen.
dan merk je het verschil toch wel.
verder TOP review
|
|
Gast (84.26.162.xxx)
op 03-12-2005 om 12:55
|
dat zijn wel oude screens hoor. Er zit geen snelheids meter meer in de game en het item icoontje staat nu links in de hoek
|
|
Gast (217.136.150.xxx)
op 03-12-2005 om 14:06
|
Ik ga totaal niet akkoord met deze stelling.
de laatste Mario Kart game, Mario Kart Double Dash op de GameCube, werd door velen als een teleurstelling beschouwd. De typische Mario Kart power-ups speelden in deze game een té grote rol, waardoor de speler met het meeste geluk vaak de race won.
Bullshit imo. Het is juist andersom. In mk:dd kan je alle bommen ontwijken, mits je het een beetje onder de knie hebt(en ja, je kan zelfs de blauwe bom ontwijken).
IMO vind ik mk ds tegenvallen omdat het geen jojstick heeft. Een boost maken is nu al vree moeilijk, laats staan snaken :(
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 03-12-2005 om 14:21
[Niv: 751 / Exp: 37551]
|
Het gemis van een joystick bij een handheld game is natuurlijk onzin, dat weet ja al als je de handheld koopt, laat staan de game
|
|
gieltjegitaar
op 03-12-2005 om 18:16
[Niv: 16 / Exp: 791]
|
"wat is de meerwaarde van multicard multiplayer?"
Dan kan elke speler zijn personage en kart kiezen, bij multiplayer met één card spelen alle spelers zonder cartridge met Shy Guy.
@Gast: Snaken lukt blijkbaar wel op de DS, ik ben er al meerdere online tegengekomen en ben er nu zelf ook op beginnen oefenen
|
|
NL|MegaMika
op 03-12-2005 om 19:10
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
@ Gast (217.136.150.x): In die stelling staat "werd door velen". Dat jij daar niet bij hoort wil niet meteen zeggen dat de stelling bullshit is ^^. Er zijn wel degelijk veel mensen die de powerups teveel van het goede vinden.
Zelf vind ik MK  D geweldig, het is de eerste Mario Kart die me kon boeien. Ik mis in MK  S zelfs de optie om meer wapens in te schakelen, de game is nu veel te braaf (op die stinkende blauwe schilden na, die verschijnen drie tot vier keer per race als ik eerste lig).
|
|
Gast (81.204.81.xxx)
op 03-12-2005 om 21:25
|
tzal wel n nOObie vraag zijn maar wat is snaken?
|
|
Jasper_
op 03-12-2005 om 21:46
[Niv: 8 / Exp: 416]
|
@Tom: Zoals ik al eerder zei  at het geluid blikkerig klinkt ligt aan de hardware, dat kun je de game niet kwalijk nemen. Dit kun je trouwens verhelpen door een hoofdtelefoontje te gebruiken.
En dat Mario Kart DS 'braaf' is, wat power-ups betreft, is voor mij juist een dikke pluspunt. Nu moet je echt race-skills hebben voordat je als eerste finised.
@Gast: Snaken is een methode waarbij je continu snel links en rechts drift. Hierdoor krijg je meer snelheid door de powerboosts. Hier een video: http://media.putfile.com/Mario-Kart-DS-Snaking
Gewijzigd door Jasper_ op 03-12-2005 om 21:50
|
|
NL|MegaMika
op 04-12-2005 om 13:25
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Ik mis dan ook de óptie, zoals ik al zei ^^. Het was een kleine moeie om een paar rijen itemboxen toe te voegen die je optioneel aan kan zetten.
Irritant trouwens, dat dubbelepunt D zo'n smiley wordt...
|
|
Gast (80.201.15.xxx)
op 04-12-2005 om 14:17
|
Ik weet dat je kan snaken in mk ds, maar dat is veel moeilijker dan op NGC. Moeilijker als onhandiger.
@tom: Maar dat is just fout. Tis juist in mk : dd dat power ups bijna geen enkele effect hadden. Het hing allemaal af van hoe snel je booste...en just daarom vond ik mk: dd te beste mario kart game. Het is gewoon echt onhandig om te snaken in mk: ds...ik speel het al zo'n 2 dagen en heb het nog altijd niet onder de knie en denk dat het me ook niet gaat lukken :(
Gewijzigd door NL|MegaMika op 06-05-2007 om 23:28
|
|
NL|MegaMika
op 04-12-2005 om 18:56
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
"Maar dat is just fout. Tis juist in mk : dd dat power ups bijna geen enkele effect hadden. Het hing allemaal af van hoe snel je booste.."
Sorry, maar wat bedoel je precies?
|
|
Tristan
op 05-12-2005 om 09:43
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Mooi dat je nu ook tegen de comp kan in VS mode.
|
|
Jasper
op 07-12-2005 om 15:59
[Niv: 1 / Exp: 55]
|
|
|
Gast (84.81.47.xxx)
op 08-12-2005 om 21:32
|
Keb em net gekocht egt niets mismee.. _O_
|
|
Gast (81.206.144.xxx)
op 23-12-2005 om 15:03
|
_O_ te heilig voor onze gemeenschap _O_
|
|
Gast (213.118.56.xxx)
op 05-01-2006 om 14:45
|
perfect geballanceerd
|
|
Gast (81.83.218.xxx)
op 22-01-2006 om 19:40
|
:) ;) :D }>
:(
|
|
Zeldaking64
op 22-01-2006 om 19:43
[Niv: 7 / Exp: 353]
|
Perfect spel had wel een 10 mogen krijgen  maar voor de rest goeie review
|
|
Gast (213.10.76.xxx)
op 22-02-2006 om 18:59
|
dat snaken krijg ik maar niet onder de knie!! is het nou gewoon heel de tijd slijden?
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|