Kunstmatige intelligentie, is het een zegen of een vloek? De meningen zijn verdeeld, maar toch kunnen we er niet omheen. Ook in de game-industrie is het een heet onderwerp en Nier creative director Yoko Taro mengt zich ook in de discussie.
In een interview om zijn nieuwste game Hundred Line te promoten gaat het gespreksonderwerp al snel naar de implementatie van kunstmatige intelligentie bij het ontwikkelen van games en de impact die dit heeft op een creatieve industrie. Zijn eerste statement is meteen een duidelijke, volgens Taro zullen alle gamemakers binnen vijftig jaar zonder baan komen te zitten.
quote: "Ik denk dat we in de nabije toekomst zullen overstappen van een tijdperk waarin we de stijl van onze favoriete makers moeten imiteren naar een tijdperk waarin we onze favoriete scenario's kunnen laten genereren. AI zal de voorkeuren van gebruikers bepalen en vakkundig routevertakkingen genereren die ze graag zouden willen lezen, en de aanbevelingsmogelijkheden zullen steeds beter worden."
Eerder sprak Kingdom Come: Deliverance 2 director Daniel Vavra zich ook al uit over het onderwerp, hij liet weten dat kunstmatige intelligentie kan helpen in het proces van games maken. Hij stond hier ook niet onwelwillend tegenover, hij zei namelijk meer ideeën te hebben dan tijd om ze uit te werken.
Net als bij veel andere creatieve takken is kunstmatige intelligentie een onderwerp waar met veel argwaan naar wordt gekeken, zo kan het leiden tot ontslagen omdat de taken makkelijk overgenomen kunnen worden. Strauss Zelnick, CEO van Take-Two Interactive, is het hier niet mee eens. Volgens hem is het eerder andersom. Er zullen volgens hem geen banen verloren gaan, in plaats daarvan zal het leiden tot werkgelegenheid. Split Fiction en It Takes Two director Josef Fares noemde de huidige tijd "zowel beangstigend als spannend" en denkt dat ontwikkelaars samen moeten werken met kunstmatige intelligentie in plaats van zich ertegen verzetten.
|